Gå til innhold

godkjenning av turbomotor

Ranger emnet

bj0nn

Anbefalte innlegg

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fikk godkjent b230et med hybrid turbo på og haltech pluss div snacks

på bt i mysen med gamle øsa.da var det 300hk i den!

de sa ingenting på noe effekt eller noe.før dette hadde jeg sent brev til volvo personbiler norge ang godkj.

eneste de kommenterte var at motorommet så veldig pent og rent ut

men nye motorn blir det bremsepapirer på fra feks rulla til affen.

så de godkjenner den motorn som står i 242n nå med stor turbo og rustfritt grenrør osv,men det har faktisk ikke no og si hvor stor turbo du har pga effekten får ikke overskride 220hk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor var det vi fikk sånne papirer?

og det nummeret som skal stå på kamreimdekselet? er det f.eks 760 som det står på mitt?

BT i Mysen har vel aldri sett en original Volvomotor :roll:

Det er jo link til papirene tidl. i denne tråden! Og biltilsynet sitter selv på motoroversikten for Volvo kontra effekt.

Motortype skal stå på kamdekselet; en hvit klistrelapp med strekkoder og f.eks B230FT, B230A etc; 760 er en volvo-motorkode, men jeg vet ikke om det holder på BT. Klistrelappen er ofte borte på eldre motorer; da må man lese nummeret på motoren som også er beskrevet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noe stort problem om man ikke finner koden da, en effektmåling koster ikke mer enn 5-600kr på naf da... så det ordner seg nok ;)

Sjekk helt fremme og helt oppe på innsugsiden på blokka,(rett under toppakning) bruk lykt vanskelig å sjå..

Der skal være eit serie NR Som sikkert starter med B23ET+en rekke med tall .

Det er godt nok for Biltilsyn.

F innsuget er det samme som på B23Et Turboen er lik , og gren er Volvo original..

Ring Volvo Norge å få en dokumentasjon på effekt på 84mod B23ET.

Hvis du kjører med JT kan det være lurt å få en skriftelig dukumentasjon på at de er utført støy test etter en ISO standard fra JT..

Gå til denne adressen og print ut papir og ta de med til BT!!

http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/96F8CA78-D8E7-486B-A95F-53F60B0F3E2B/144038/NOR_MicrosoftWordSamletgodkjenteombyggingermedkode.pdf

GODKJENTE OMBYGGINGER/ENDRINGER, VOLVO 240/260

YV1-D

242, 244, 245, 264, 265:

Kode YV1 D1 - Motoreffekt:

Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 240/260 er 200 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN) uten at

det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det ventilerte skivebremser foran, kan det benyttes

effekter opp til 220 hk DIN (28 kpm).

Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noe stort problem om man ikke finner koden da, en effektmåling koster ikke mer enn 5-600kr på naf da... så det ordner seg nok ;)

koster nok mer 1300kr..

reglene er enkle:

ventilerte skiver -> 220hk og 280nm

samme fan om du har v12 med quadturbo eller en v2 med compressor.

det som teller, er vekt og effekt!

(du har ikke lov å overskride foraksellast).

videre, må dekkene tilsvare bilens teoretiske topphastighet.

de vil også se på om det er skikkelig utført.

jeg ville dog sendt søknad og begrunnet hvordan du skal overholde reglene, samt spesifisert. så får du tilbake godkjennelse og de ber deg vise bilen.

vips! godkjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster nok mer 1300kr..

reglene er enkle:

ventilerte skiver -> 220hk og 280nm

samme fan om du har v12 med quadturbo eller en v2 med compressor.

det som teller, er vekt og effekt!

(du har ikke lov å overskride foraksellast).

videre, må dekkene tilsvare bilens teoretiske topphastighet.

de vil også se på om det er skikkelig utført.

jeg ville dog sendt søknad og begrunnet hvordan du skal overholde reglene, samt spesifisert. så får du tilbake godkjennelse og de ber deg vise bilen.

vips! godkjent!

jeg har da godkjent biler før og veit hva jeg skal gjøre.. søknad er sendt så det er ikke noe problem, 1300? hvor har du det i fra?

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til biltilsynet der jeg skrev hvilke papirer jeg hadde og om jeg trengte mer. Da skreiv jeg at jeg hadde skaffet dokumentasjon på motoreffekt, samt jeg refererte til koden for godkjenning av motorbytte( limte også inn teksten så de slapp å se etter det). Og jeg sa jeg hadde tüv på senkesettet.

Jeg fikk en mail tilbake der sto det at jeg hadde nesten alle papirene jeg trengte og det skulle være i orden. Jeg manglet kvittering på motoren!!? Og 4 hjulskontroll etter montering av senkesett.

Kvittering på motoren, har noen andre her behøvd det?? Jeg kjøpte min på JB men veit a faen hvor kvitteringa er.

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail til biltilsynet der jeg skrev hvilke papirer jeg hadde og om jeg trengte mer. Da skreiv jeg at jeg hadde skaffet dokumentasjon på motoreffekt, samt jeg refererte til koden for godkjenning av motorbytte( limte også inn teksten så de slapp å se etter det). Og jeg sa jeg hadde tüv på senkesettet.

Jeg fikk en mail tilbake der sto det at jeg hadde nesten alle papirene jeg trengte og det skulle være i orden. Jeg manglet kvittering på motoren!!? Og 4 hjulskontroll etter montering av senkesett.

Kvittering på motoren, har noen andre her behøvd det?? Jeg kjøpte min på JB men veit a faen hvor kvitteringa er.

vel..

du skal få noe ala dette: min godkjenning for b6304, senkesett, etc. i volvo 242

Lenke til kommentar
Del på andre sider