Gå til innhold

ca. hvor mange hk tåler en orginal diff.?

Ranger emnet


Volvo_Lars!!

Anbefalte innlegg

Folk har tydelig vis misforstått et lite sekund her..

 

En orginal diff fra volvo, er ikke en sperr, den heter Anti-Spinn, og er beregnet på å gjøre bilen mer fremkommelig på snø føre..

 

IKKE til å spinne å herje med slik som mange gjør.. Så kan ikke akkorat komme å klage over at den er noe drit når det ikke er det den er laget for..

 

Men knuser du en true track da kan du begynde og snakke om dritt diff...

 

Den orginale er ment som "en hjelpende hånd" om vinteren.

Og den fungerer sykt bra også! Testa min i går, ca 1mm spor på sommerdekk, kommer opp alle bakker der hvor den andre ikke klarer halvparten med nesten Nye sommerdekk!

 

Og igjen, orginal diffen er ikke beregnet på å herje med!!!!!

Kjøp en skikkelig "sperre" og herj ivei og ikke klag på ANTI-SPINN som er beregna på SNØ.

 

Men for all del.... Knus antispinnen din om du vil! Men du vil angre til vinteren;)

 

flushit

 

 

Har som sagt min 1031 bakaksling med diffbrems, skal hive meg rundt i morgen/søndag og begynne med bakakselbytte!! Var elendige kjøreforhold i går, masse slaps og sny på veiene, der jeg bor er det masse bratte bakker man må kjøre opp, så ble stående halveis i bakkene i går, måtte gi opp etter 2 timer med diverse forsøk!

 

Håper og tror det blir MYE bedre med diffbremsen, gleder meg som en unge til å få testa'n!:)

 

Anyways, senka stiv 240Turbo med 1031 uten diffbrems og småslitte piggdekk, er ikke no serlig å kjøre på vintern! Man må hele tia passe på gasspedalen, med en gang turboen lader, drar man lett av veien om man ikke helt har kontroll på kjøringa.

 

Huff huff, blir slitsomt i lengden og ikke kunne gji på no serlig, gleder meg til sommeren, når R-felga skal på igjenn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
...fordi det er LAMELLER der, som slites jo mere de overfører krefter.

 

Rallycross gutta pleier å shimse opp original lamellpakke så hardt de klarer, men da kan man jo forsåvidt like godt bare sveise dritten. Skal du ha brems som varer så må du ha Sellholm eller "finn-diff", "finnediff".

 

Gruppe A 240ine hadde Powr-Lok...........

 

Grunnen til at Volvo ikke godkjenner diffbrems og turbo er ut fra et sikkerhetsaspekt. En lammeldiff låser, intill "Breakaway-torque" oppnås, med like mye som det inngående momentet på pinionen. En turbomotor har høyt dreiemoment på lavt turtall samtidig som man har forsinkelsen. Dette førte til at mange svenske politifolk kjørte i grøfta når de hadde det travelt.

 

De av oss som har diffbrems vet at man må være forsiktig når det er glatt, så jeg skjønner dette godt.

 

Det som knekker disse diffene er hvis det ene hjulet spinner mer enn det andre. Tex om man burner på ujevnt underlag. Eller kjører opp en lang bakke med is i det ene hjulsporet og bare durer på. Da blir det varmt og akselkryssene sprekker. Dette problemet er størst på de originale med bare 35Nm.

 

Jeg har selv en som er satt til 150Nm, og denne har to clutchplater ekstra sammenliknet med den originale. Funker greit, men den er litt brutal.

 

Når det gjelder styrke så er den sterkere enn original diff, i ren momentstyrke.

 

Om man søker litt på Powr-Lok så finner man ut veldig mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at truetrac er bedre til mer vanlig bruk, spesiellt også med tanke på prisen. Den er mye bedre på bane også fordi den ikke blir så varm, og at det ikke understyer så mye som min 150Nm.

 

Det finnes to versjoner, en som har "heavy preload" og en som er beregnet for forakslinger. Selv om man velger den med "heavy preload" låser den ikke opp like bra som en hardt spent Powr-Lok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at truetrac er bedre til mer vanlig bruk, spesiellt også med tanke på prisen. Den er mye bedre på bane også fordi den ikke blir så varm, og at det ikke understyer så mye som min 150Nm.

 

Det finnes to versjoner, en som har "heavy preload" og en som er beregnet for forakslinger. Selv om man velger den med "heavy preload" låser den ikke opp like bra som en hardt spent Powr-Lok

den med høy preload er faktisk laget med tanke på volvo eiere! (RWD).

noen folk kjører FWD diff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe A 240ine hadde Powr-Lok...........

 

Grunnen til at Volvo ikke godkjenner diffbrems og turbo er ut fra et sikkerhetsaspekt. En lammeldiff låser, intill "Breakaway-torque" oppnås, med like mye som det inngående momentet på pinionen. En turbomotor har høyt dreiemoment på lavt turtall samtidig som man har forsinkelsen. Dette førte til at mange svenske politifolk kjørte i grøfta når de hadde det travelt.

 

De av oss som har diffbrems vet at man må være forsiktig når det er glatt, så jeg skjønner dette godt.

 

Det som knekker disse diffene er hvis det ene hjulet spinner mer enn det andre. Tex om man burner på ujevnt underlag. Eller kjører opp en lang bakke med is i det ene hjulsporet og bare durer på. Da blir det varmt og akselkryssene sprekker. Dette problemet er størst på de originale med bare 35Nm.

 

Jeg har selv en som er satt til 150Nm, og denne har to clutchplater ekstra sammenliknet med den originale. Funker greit, men den er litt brutal.

 

Når det gjelder styrke så er den sterkere enn original diff, i ren momentstyrke.

 

Om man søker litt på Powr-Lok så finner man ut veldig mye

tror min er på 35Nm. (skal veldig lite kraft til for å rotere hjulene forskjellig vei.) men på snø/is er det ikke noe særlig fremkommelighet.. spinner jo bare noe inni helvettes sidelengs med en gang man ser på gassen (med egg på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye NM tåler en TrueTrack?

det uofisielle tallet er 654nm..

mener det var noen som fikk muntlig tall av noen hos reiderracing.

 

jeg vet ikke hva de oppgir som offisiellt tall.

men det spørs jo mye på bruk seff, men det er en god del folk i usa som kjører med truetrac.. og mer enn den originale skal den tåle og da er det super pris, i forhold til pris/ytelse, da jeg tror en ny volvodiff koster 7.000++?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med orginal lammeldiff og den har ikke knekt enda. Nå skal det sies at den ikke har fått så mye juling med den nye motoren, da jeg enda ikke har vært på bane med den enda! Men med gamle motoren (rundt 200hk) fikk diffen KJØRT seg!!! Hadde vel rundt 12-13dager på bane i -04sesongen og det med mye herjing. Men jeg passa på å bytte olje ofte og vente til alt var varmt med å dra på, sammtidig alltid å ta en nedkjølingsrunde! Bytta utveksling år og diffen var 100% knallegod!

 

Men hvor lenge den nå vil vare veit jeg ikke, time will show! Er en fattig student så kjører med denne diffen så lenge den holder!

-77 242 Turbo

-66 Ford 17m Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en slik, dette er ALLE delene som trengs...men denne kobler 100% sålenge man bruker gasspedalen...

 

Sdk-Lockrightfs.jpg

lockright5.jpg

diagram.gif

 

Installasjonsinstruksjon: (det kan vel ikke gjøres enklere...)

 

A. Remove the bolts on the differential cover and drain the oil.

 

B. There is a cross shaft retaining bolt that holds the cross shaft in place. Remove this bolt and the cross shaft can be removed.

 

C. Push in each axle to remove the c-clips (if the vehicle has c-clips). C-Clips hold the axles in place. On some vehicles, the axles are held in place at the outer ends of the axles near the wheels.

 

D. Remove the stock side and spider gears and the thrust washers that are on the these gears.

 

E. Install the Lock-Right gears in place of the original side and spider gears. The thrust washers are re-used. If the vehicle uses c-clips they are put back in place.

 

F. Install the cross shaft, retaining bolt, differential cover and fill with oil.

 

 

EDIT: dette over gjelder mer for offroad-bruk, denne er vel mer aktuell for "normal" bruk: http://www.powertrax.com/nsspec.htm

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår