Gå til innhold

Hva er betegnelsen på volvo med lavtrykksturbo?

Ranger emnet


PerryZaphire

Anbefalte innlegg

LT var betegnelsen på de tidlige modellene, men fra...95? så kom alle 940 med turbo, enten som "standard" med lavtrykksturbo, eller med den vanlige turboen.

Forskjellen ligger vel mest i at LT turboen lader med 0.27 (?) mot std turboens 0.7 (eller var det 0.5 på 940?). Men dette får du igen på at kompressorhjulet gir deg ladetrykk fra et lavere turtall. Maks trykk har du allerede på et par-tre tusen.

Det er mange som kjører med LT i bilene sine, og bare endrer WG trykket. Lader du 1Kg på en LT, så har du maks i fra bunn til topp kan man nesten si, bakdelen ved dette er jo at den neppe klarer å levere nok luft til en trimmet motor når du kommer helt i toppen av registeret.

Så alt avhenger jo av hvor du ønsker at det skal være mest drag, midt på, eller i toppen?

 

Glenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GLT har nok ikke noe med turbo å gjøre... 740GLT hadde såvidt jeg vet 2.3 16v motor... 940 GLT vet jeg ikke om finns, men det er nok uansett ingen turbobil, verken lavtrykk eller vanlig.. Sånn som jeg har fåt med meg så er 940 classic / LT lavtrykksturbo, mens 940 Turbo er vanlig turbo...

Virr virr virr, broom! Rupp rupp rupp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.... hva heter den da ? 940 GLT eller LT ellernoe?

turboen på en 740 til en kompis funker veldig dårlig selv om den virker å være i god stand... mistenker at det kanskje er en lavtrykksturbo.. den går greit ett stykke men den drar dårlig på topp...

 

 

Åssen motor er detta da? Forrige eier har vel ikke bytta hele motoren til en b230fk?

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen... skjønner ikkeno her... hvis det sto LT på en 940 fra 95 og nedover så betød det lavtrykksblåser eller ikke`?

:thumb Riktig! Men ta det '95 tallet med en klype salt.

Tidlige modeller med lavtrykksturbo het LT (eller det kunne stå bare 940 bakpå). De senere modeller ble levert med turbo alle sammen, enten lavtrykk, eller vanlig.

På 700 serien, så var det bare de "vanlige" turbomotorene som ble levert. B23ET, B230/204ET/FT/GT. Tror ikke det ble levert noen andre turbomotorer til 740 originalt.

 

Glenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940turbo fra 91 frem til 94 hadde FT motor(165 hk/ turbo+ 190hk), 94modellen fikk M90kasse, i 95 fikk alle 940'ier turbo, B230FK, som er lavtrykksutgaven med 135hk, og M90 kasse, den het bare 940, mens 940 TURBO hadde FT4 motor(165hk)..

 

 

om noen har grunn til å være uenig med dette, bare skrik ut!

*hvisker" joa, dette høres riktig ut i forhold til hva jeg mener å huske også...

Stefatter har forøvrig '96 med lavtrykk, og jeg skal fortelle deg at lavtrykk ikke er så dumt når WG ikke vil åpne.. :D Det går som F!! :thumb

 

Glenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår