Gå til innhold

Nytt eksosanlegg = lavere forbruk, mer power!

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

For litt siden måtte jeg bytte eksospotta på Astroen.

Det er en 95 modell med helt original 4,3L V6 motor som har gått 135000km nå.

 

Tenkte at det var litt morro å prøve noe annet enn den kjedelige originalpotta og kjøpte ei Dynomax potte istedefor. Siden jeg allerede var igang byttet jeg også fra 2,5 til 3" fra potta og bak. Fra katalysatoren og bak til potta var det allerede 3" og det ser originalt ut. Kjøpte selvsagt potte med 3" inn og 3" ut.

Den er visuelt temmelig lik originalpotta, men aluminisert for å motstå rust noe bedre.

 

Etter byttet merket jeg kanskje bittelittegrann mer lyd, men langtifra noe ubehagelig. På effekten merket jeg at momentet var klart bedre. Den drar lengere opp kjente bakker på overdrive enn før, og ved forbikjøringer er den helt rå!

 

Denne bilen brukes svært likt fra dag til dag og uke til uke: Til og fra jobb, samme vei. Fyller bensin på samme bensinstasjonen (til og med på samme pumpa!) hele tiden.

Derfor har jeg også god kontroll på forbruket. Arbeidsveien min er ca 25 km med svingete, kupert vei. Derfor kommer jeg aldri i nærheten av langkjøringsforbruk på denne kjøringen.

De tre årene jeg har hatt den har den ligget på 1,25- til 1,27L/mil svært stabilt på denne jobbkjøringen. Langkjøring har vært på 0,95 til 1,0 liter pr mil.

 

Etter bytte av eksospotta hoppet forbruket tvert ned på 1,19 liter pr mil til og fra jobb! Kanskje ikke imponerende for folk som kjører Golf diesel, men likefullt en nedgang på over 10%. Ikke dårlig for en kvelds enkelt arbeid i garasjen og 1500kr totalt i deler.

 

Hadde vært moro å kunne målt effektøkningen også. Noe må det jo være når forbruket på samme type kjøring går ned med over 10%.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd noe lignende selv.Innmaten i potten på Voyager 3.3 en min hadde antagelig løsnet.Hørte en liten skrangle lyd på enkelte turtall.Merket ikke forskjell på guffen, men den sommerferien brukte den 2-3 desiliter mer på milen enn den hadde gjort før.Med ny orginal potte var forbruket tilbake på 0,9 pr mil.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh. Selvsagt greide jeg å gå meg bort i prosentene. Tåpelig.

Joda, nedgangen var kun 6,5%.

 

Må bare få legge til at jeg har prøvd litt av hvert på Astroen.

Da jeg likevel skulle bytte plugger, kjøpte jeg såkalte HALO plugger som skal gi bedre gnist og dermed påvirke både forbruk og power. Ingen merkbar forskjell.

Da original luftfilteret var utslitt, kjøpte jeg KN-filter (til den originale luftfilterboksen). Ingen forskjell.

 

Noe beskjemmet må jeg innrømme at jeg også har prøvd Tufoil oljetilsetning. Mulig det minsker motorslitasjen, men det er ingen merkbar forskjell i forbruk/power.

 

Mens både pluggene og luftfilteret uansett skulle byttes, og KN og HALO er greie produkter i seg selv, tror jeg denne oljetilsetningen er kun bortkastede penger. Måtte bare prøve av ren nysjerrighet.

 

Men med nytt bakre eksosanlegg skjedde det altså "noe". Det er tydelig at flaskehalsen i systemet først og fremst var der.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent hadde gjort en jobb på motoren i en kundebil, og et par uker fikk han klage på at den gikk dårlig på litt belastning. Tomgang ok. Mye mikk med å finne feil - dagesvis med leting, tast av andre deler. Så kom det for en dag at dag at det kom en rar lyd fra eksosen. Ahhh tenkte han og lyste inn i enderøret. Og riktig: der lå det innmat fra potta og tettet røret. Bilen gikk som et skudd etterpå!

 

Så motstand i eksosen kan ha mye å si.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår