Gå til innhold

spørsmål til sooocool

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

Odd-helge NICE 1 :)

...men han har jo en sosial inteligens på samme nivå som en lam gyngehest...

Likte den der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

laddes ut vil jo i denne sammenhengen (første spm) kunne sees på når at kondensator ikke lengre har høyere spenning enn dynamo/batteri minus tap i kabelen(e). Når kondensatoren ikke lengre har høyere spenning enn "resten" så vil den jo i praksis ikke ha noen nytte for seg før den blir laddet opp igjen (av en kilde med høyere spenning enn den selv)

I det andre spørsmålet vil den kunne laddes HELT ut (0 V).

For å svare FOR DEG DA på det siste spørsmålet så vil det ta bare noen millisekunder før kondensator er helt utladdet. Når det gjelder første spørsmål så vil det bare to noen millisekunder før kondensator er utladdet (ikke høyere spenning enn "omverdenen") og da vil den ikke ha noe for seg før den blir oppladdet igjen.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et kjapt regnestykke:

1F kondensator rated til over 15V. Den vil kunne gi fra seg 1A i 1 sekund (opptil/over 15V). I mitt andre spørsmål så er det 100A trekk fra forsterkeren.

Kondensator gir da 100A i 1/100 sekund, noe som skulle tilsvare 10 ms (millisekunder)

i det første regnestykket vil det ta omtrent samme tid før kondensator har ca samme spenning som "omverdenen", og da har den ingen nytte/effekt før den blir oppladdet..

med forbehold om noen småfeil, men ikke store nok til at det vil utgjøre 1000% avvik osv..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann sooocool

Ser at du savner endel betingelser.

Ok, la oss si at en har gitt følgende:

Den ledende massen i strømkablene for den angjeldende kretsen har et samlet tverrsnitt på 50 kvadratmillimeterer - 50mm2.

Materialet er ren kobber; 99.99% Cu.

t=15 sek.

Forsterkeren vil under optimale forhold kunne gi en ubrutt effekt på 1000W v/14,2V 0,03 %THD til et element som ved gitt frekvens har en impedanse på 6 Ohm.

µ for forsterker er 0,65.

Kondensatoren er koblet til forsterkeren med en avstand på 10cm.

Jordingen er optimal for alle komponenter.

Kondensatoren har en indre motstand på 1 mOhm.

Kondensatorens kapasitans er på 2F.

Dynamoen har et overskudd som tilsvarer en strømmengde på 40A inn på forsterker.

Spenningen i systemet er initielt, v/t=0, 14.2V.

Batteriet evner å gi 50A i snitt over gitt tidsrom uten kondensator tilkoblet i kretsen.

Spenningen vil innnen gitt tidsrom, uten kondensatoren koblet inn i kretsen, synke fra 14.2V til 10.5V.

Gradienten for spenningstap og synkende amperestyrke antas å være lineær.

Dette skulle være nok opplysninger til å kunne gi en enkel og grei matematisk fremstilling av hva som skjer når kondensatoren innlemmes i kretsen.

Skulle du savne noe så er jeg sikker på at du uten problemer klarer å utlede det du mangler på egenhånd.

Legg merke til at jeg ikke har opptrådt raljerende eller forhåndsdømmende, jeg vil bare ha et konklusivt svar. Det at du ikke ser nytten i å legge arbeid i å legge frem matematiske bevis pga antatt uvitenhet hos forumdeltagerne holder ikke hos meg da jeg kan garantere at jeg forstår det du vil frem til.

I tillegg innehar jeg såpass store pedagogiske evner at jeg uten problemer skal kunne forklare ditt poeng til dem som ikke skjønner det.

Med håp om snarlig saklig svar.

Yngve Sjølset

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Det med bildene på den siden blir litt feil, selv om det er en ok illustrasjon. Folk tenker kanskje slik og misforstår dermed poenget. Fordi forholdet mellom batteri og kondensator ikke er sånn i det hele tatt... Kondensatoren kan levere 7A i et SEKUND (kapasitet er oppgitt i Wsek, formelen skrev jeg i den andre posten nettopp... En = CE2 / 2), batteriet kan levere 7A i... 10 timer, om det er 70Ah-batteri... Det er jo bare 36000 ganger lenger. I noens verden er dette så klart mye! :P

Når jeg først har sjansen, limer jeg like gjerne inn litt mer fra denne linken, om folk vil lese:

"When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall. Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second. The capacitor can not act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage."

Og her er vel poenget forklart nok en gang... Skjønner du, SoooCool? Lettere å lese det på engelsk, eller? Du likte jo linken så godt, også...

Når det gjelder tilfellet til Lohelle, så ER det vanskelig å gi et godt svar, men et svar kan jeg prøve å gi! :)

Om man har 50A ladestrøm "til overs", innebærer det jo at man har 50A å bruke før batteriet (eller den håpløse kondensatoren) må begynne å "hjelpe til". Kondensatoren kan altså gi 7A i ett sekund, om den er på 1F. Dette er altså sett at du får brukt ALT av strøm i kondensatoren, noe som ikke går (fordi jo mindre som er i den, jo lengre tid tar det å få noe ut av den). Så woohoo, du har en hoppende rå bassbeat som trekker 70A (1000W "rms") hver gang den slår (hvert halve sekund er vel ikke så fort i teknoverdenen? 160beats per minute, blir jo 2,6 slag pr. sekund...). Kondensatoren vil bli tømt i løpet av det første slaget (da den kan utlades utrolig fort), MEN vil ikke ha nok kapasitet til å kompensere for ALL strømmen du mangler - og driftsspenningen faller likevel. Mens strømtrekket pågår, vil da kondensatoren forsøke å fylle seg, og trekke strøm i tillegg til forsterkeren. IKKE kult. Og så kommer det punktet at kondensatoren fylles igjen, mellom basslagene. Dette går fort, og er ikke noe problem, men 7A bruker man like fullt, og når man da spiller med 2,6 slag i sekundet vil spenningsregulatoren i dynamoen oppfatte dette som at strømtrekket er konstant (altså forsterkerens strømtrekk i tillegg kondensatorens strømtrekk) og justere opp ladespenningen (og dermed øker strømmen) for å kompensere. Dette vil gi JEVNERE spenning, men også at man KASTER bort strøm man kunne brukt til LYD. Dessverre.

Har du derimot FLERE kondensatorer, så man får STOR kapasitet så forsterkeren aldri "går tom", og polspenningen aldri synker så lavt at laderegulatoren må regulere spenningen, da er det noe poeng. Samtidig som man helt mister poenget, fordi dette er så dyrt at man kunne kjøpt et BRA batteri til. Og hva har man et batteri til da: Er batteriet godt nok, vil ikke polspenningen synke selv ved så store strømforbruk som vi snakker om, ergo vil ikke ladespenningen synke (fordi spenningsregulatoren ikke justerer opp når den ikke har noe tap å justere etter), ergo har man ikke lenger noe problem! (Utover det at man bruker mer strøm enn man får ladet opp igjen, men det har man jo samme faen, siden dynamoen ikke lader mer enn 50A "til stereoen")!

Håper dere fikk noe fornuftig ut av dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg drittlei allt dette tullet angående kondensatorer!

Skjønner ikke engang at dere gidder å diskutere det...

For de som lurer, så er meningen med kondensatoren at den skal ta hånd om peakene i strømtrekket som er over det dynamoen klarer å levere.

Spørsmålet blir jo da hvor lang tid det går fra kondensatoren begynner å lades ut til den kommer ned i samme spenning som batterispenningen.

Altså den lille delen av utladningskurven til kondensatoren fra 14,4 V til 12,7 V (for å gi et konkret eksempel).

Kunne gitt et svar på dette selv, men lar det være opp til visse andre å finne ut av det...

Batteri(ene) skal klare å holde spenningen opp selv.

Om de ikke det gjør, er de enten ikke friske eller så er noe annet galt (som f.eks. dårlig kabling).

Et skikkelig batteri klarer å levere mange hundre ampere en stund uten at batteriet kryper ned på 10-tallet.

Kos derer folkens!

Det er i det minste av og til morsomt å lese :roll:

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg drittlei allt dette tullet angående kondensatorer!

Skjønner ikke engang at dere gidder å diskutere det...

For de som lurer, så er meningen med kondensatoren at den skal ta hånd om peakene i strømtrekket som er over det dynamoen klarer å levere.

Spørsmålet blir jo da hvor lang tid det går fra kondensatoren begynner å lades ut til den kommer ned i samme spenning som batterispenningen.

Altså den lille delen av utladningskurven til kondensatoren fra 14,4 V til 12,7 V (for å gi et konkret eksempel).

Kunne gitt et svar på dette selv, men lar det være opp til visse andre å finne ut av det...

Batteri(ene) skal klare å holde spenningen opp selv.

Om de ikke det gjør, er de enten ikke friske eller så er noe annet galt (som f.eks. dårlig kabling).

Et skikkelig batteri klarer å levere mange hundre ampere en stund uten at batteriet kryper ned på 10-tallet.

Kos derer folkens!

Det er i det minste av og til morsomt å lese :roll:

Mvh

Stian

Sukk.

Er ikke dette nøyaktig hva jeg skriver da?

:)

Edit: Det er forresten mye underholdning i godt lesestoff! :D Føler jeg gjør en viss innsats, hvertfall! Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.

Er ikke dette nøyaktig hva jeg skriver da?

:)

Edit: Det er forresten mye underholdning i godt lesestoff! :D Føler jeg gjør en viss innsats, hvertfall! Hehe!

Sikkert, hehe...

Det bare virker som folk tror at meningen med kondensatorer er å holde batterispenningen.

Begynte å skrive innlegget før du postet.

Orker ærlig talt ikke å lese de ekstremt lange innleggene dine, i hvert fall ikke nå :)

Som du kanskje forstod fra innlegget mitt, så forstår jeg egentlig ikke poenget med disse trådene i det hele tatt.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det att eg er noen "ekspert" heller en ny begynner innen bilstereo !

Etter det eg har lert så er det inngen vits å innvistere i en kondensator

da den blir svert fort utladet etter ett kraftig bass slag, fordi Amp`en

trekker svert mye strømm i amper !

Så vist du ikkje har ca en hel haug med kondensatorer så er det ingen

grunn til å kjøpe seg en kondensator ?

Da vil det vere bedre å innvistere i ett orntlig gele bateri og en kraftigere dynamo ?

Med forutsetningen att du har god tykkelse på stømkabelen (ca 52mm2).

Mvh

Torgeir B

som ikke har så svert mye peiling på bilstereo enda men, er villig til å lære !

Lenke til kommentar
Del på andre sider