Gå til innhold

spørsmål til sooocool

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sikkert, hehe...

Det bare virker som folk tror at meningen med kondensatorer er å holde batterispenningen.

Begynte å skrive innlegget før du postet.

Orker ærlig talt ikke å lese de ekstremt lange innleggene dine, i hvert fall ikke nå :)

Som du kanskje forstod fra innlegget mitt, så forstår jeg egentlig ikke poenget med disse trådene i det hele tatt.

Du forstår ikke vitsen, for du VET hvorfor man bruker kondensator. SoooCool vet ikke, men tror han vet - og vil at andre skal lære det samme.

Det må vi unngå, bevisst vranglære tilhører oldtiden, vi lever post-reformativt! :D

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU har skjønt det! Gratulerer! :D

Før du gjør noe som helst, kjøp et godt batteri, ELLER vær helt sikker på at batteriet ditt er bra, og se om spenningen faller når du spiller musikk ved det lydnivået du liker å høre på musikk når du kjører (test med motoren igang, så klart). Blinker ikke lysene, har du ikke noe problem! Ingen flere innkjøp trenger å gjøres, om du ikke VIL. :)

Blinker lysene, og du VIL spille så høyt som du gjør/mener du skal kunne gjøre, må du gjøre følgende:

Oppgrader kablingen mellom dynamo og jord (karosseri), og mellom dynamo og batteri. Sjekk også kabling mellom batteri og karosseri. Når DET er ordentlig dimensjonert, og lysene fortsatt blinker - må du ha ny (større) dynamo.

Så enkelt er det, hvertfall etter min mening! :)

mvh

Jan Rune

Ikke det att eg er noen "ekspert" heller en ny begynner innen bilstereo !

Etter det eg har lert så er det inngen vits å innvistere i en kondensator

da den blir svert fort utladet etter ett kraftig bass slag, fordi Amp`en

trekker svert mye strømm i amper !

Så vist du ikkje har ca en hel haug med kondensatorer så er det ingen

grunn til å kjøpe seg en kondensator ?

Da vil det vere bedre å innvistere i ett orntlig gele bateri og en kraftigere dynamo ?

Med forutsetningen att du har god tykkelse på stømkabelen (ca 52mm2).

Mvh

Torgeir B

som ikke har så svert mye peiling på bilstereo enda men, er villig til å lære !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..gravstein..det er vel derfor de lager hybrid-kondiser på opptil 100farad i desse dager ;)

når de egentlig fant ut hvor lite 1F egentlig er..hehe ;)

mvh, stig

Men vist vi sier att man har en 200amper dynamo, orntlig gelebateri (strømsterkt med god kapasitet) og sjikkelig lefse av en 52mm2 srømmkabel

med du er ute etter det lille ekstra så ka det vere vert å kjøpe seg en

hybrid kondensator på ca 50 farad ?

Så det betyr att når eg skall kjøpe annlegg foreksempel brukt og fårmed en

kondensator på 1-2 farad, så er det bare å selge den fordi den rett å slett

ikke klarer å levere strømm etter att den bilr utladet etter ett orntlig

bass slag ?

eg er disverre dårlig til å formulere spørsmål :hammer

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vist vi sier att man har en 200amper dynamo, orntlig gelebateri (strømsterkt med god kapasitet) og sjikkelig lefse av en 52mm2 srømmkabel

med du er ute etter det lille ekstra så ka det vere vert å kjøpe seg en

hybrid kondensator på ca 50 farad ?

Så det betyr att når eg skall kjøpe annlegg foreksempel brukt og fårmed en

kondensator på 1-2 farad, så er det bare å selge den fordi den rett å slett

ikke klarer å levere strømm etter att den bilr utladet etter ett orntlig

bass slag ?

eg er disverre dårlig til å formulere spørsmål :hammer

Mvh

Torgeir

Hvis du har alt du sier, og får en slik kondensator, er det en skam for det råe anlegget å få en slik i parallell, mener nå jeg! :)

Du kan jo koble den inn, men vil ikke høre noen forskjell! Det "lille ekstra" har aldri vært så lite! :P Bedre å selge den, du får jo noen kroner for en slik.

Kanskje SoooCool vil kjøpe den? :)

Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har alt du sier, og får en slik kondensator, er det en skam for det råe anlegget å få en slik i parallell, mener nå jeg! :)

Du kan jo koble den inn, men vil ikke høre noen forskjell! Det "lille ekstra" har aldri vært så lite! :P Bedre å selge den, du får jo noen kroner for en slik.

Kanskje SoooCool vil kjøpe den? :)

Hehe.

Takk for att du gidder å svare på spørmålet mitt !

Man lærer så lenge man lever ! Ja vil du ha en pent brukt Cadece 1 farad

kondensator SoooCool ? Den er pent brukt og har 3 blå led`s med digital voltmeter ! :D

(eg "disser" ikke Cadence vist noen tror det)

http://iceaudio.no/index.php?func=vareinfo&vnr=10065&PHPSESSID=eddc7cdd3d569b8c58e25a65eeb19d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..

Så det viktige her:

Hvor mye merker man til en kondensator når man hører på musikk sånn som man oftest gjør? Vil du få en helt sinnsyk hårreisende bedre lydopplevelse som gjør at du vil lytte til annlegget ditt mer? Eller merker du rett og slett ingen forskjell?

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spm av samme art:

Vil ikke en kondensator hjelpe til med å filtrere bort støy fra dynamo/forbrukere i bilen?

I "hjemmestereo" brukes ofte en kondensator koblet i paralell mellom lederne, for å kortslutte pulser som ligger (langt) over 50hz. Det virker utrolig godt på lyden, iallefall.

Om jeg husker rett vil en stor kondensator kortslutte det meste som ikke er likespenning, eller husker jeg HELT feil nå??????? alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsøk på noen litt saklige spørsmål: (besvares helst av "the others")

Hvis man har en dynamo og god regulator osv slik at laddespenning blir 14,7V (for eks). Man har en GOD kabel (50mm2?) bak til et GODT batteri bake..

Man kan vel klare å få over 14V på dette, kan man ikke det?

Om ja, da vil vel dette batteriet sørge for stabil HØY spenning til forsterkere både når bilen er ike gang og ikke i gang.. Så lenge ikke batteriet blir belastet mot yttergrensen av hva det klarer å levere av ampère eller er nesten tomt.

Og dette vil vel da gjelde UANSETT som dynamo er "kraftigere" enn forbruket ved "full guffe" på anlegget eller ikke..? Bare man får laddet opp batteri igjen FØR det "går tomt/så tomt at spenningen faller". Og det går vel bra så lenge man ofte nok ikke har på full guffe..?

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider