Gå til innhold

Mercedes S klasse kjedekollisjon under demo

Ranger emnet


Drift Addict

Anbefalte innlegg

Bilene kommer til å bli mye sikrere i fremtiden da det vil finnes systemer som hjelper deg til å bli en bedre bilfører. Først kom ABS.. Så kom antispinn.. Så kom stabilitetskontroll og bremser som måler hvor fort du trykker inn pedalen og assisterer deg i en krisesituasjon.. Nå kommer Mercedes med et radarsystem i nye S-klasse som skal måle avstanden til bilen foran og bremse opp for å unngå kollisjon..

 

Les artikkelen under og vurder selv..

 

http://www.askaprice.com/torque-article.asp?article=Mercedes_makes_mess_of_safety_demonstration&item=669

 

Som en fotnote kan jeg også nevne at BMW har fått mye kritikk bla fra Teknikens värld,- fordi deres antisladd system tillater en del sladd før det griper inn. Dette er ifølge bladet farlig da en normal bilfører vil ha store problemer med å mestre bilen f.eks i en elgtest manøver, da bilen styrer godt inn,- men bakhjulene mister grepet.

 

Så siden BMW er av den oppfattelse at det kan være greit å la føreren kjøre bilen får de nå kritikk fra bilbransjen.. Åh som jeg gleder meg til morgendagens bil. NOT!!!!!

 

Hva skjer når sikringen ryker? Kan man da saksøke bilfabrikantene siden en normal bilfører ikke er i stand til å mestre kjøretøyet sitt?!? Hvor ligger ansvaret til syvende og sist?

 

Da jeg kjøpte meg bil i sommer nappet jeg ut releet til ABS enheten. Vil bare på forhånd få sagt at jeg tar ansvaret dersom bilen ender opp i grøfta..

 

Vil dere kjøre,- eller bli kjørt?!?!? Innspill mottas..

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95% av bilførere trenger ESP, så demonstrasjon av en elgtest på is med en Jaguar X-Type i 70mph (~110kmh) med en person bak rattet, uten ESP gikk det rett til helvete, med ESP klarte han unvikningen helt fint.

Konklusjon?

Du trenger ESP, end.

Innlegget sensurert, og endret etter Biff's ønske.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil mer enn gjerne ha ESP, spesielt siden så godt som alle ESP-system kan SLÅES AV..

ABS stopper, mye bedre faktisk!

 

95% av bilførere trenger ESP, så demonstrasjon av en elgtest på is med en Jaguar X-Type i 70mph (~110kmh) med [k]Tiff Needell[/k] bak rattet, uten ESP gikk det rett til helvete, med ESP klarte han unvikningen helt fint.

Konklusjon?

Du trenger ESP, end.

 

Bra Tiff har så mye erfaring på snø da.. Eller is..

En gjennomsnittelig Finsk husmor har vel flere kilometer med det underlaget enn akkurat Tiff. Godt eksempel.

 

ABS stopper ikke fortere,- ferdig.

 

At menigmann trenger et ESP system er jeg faktisk enig i,- flesteparten av dagens bilførere har vel knapt kjørt en bil uten. Eller en bil uten forhjulstrekk..

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er bedre å trene på å bli en god fører, enn å stole blindt på at elektriske duppeditter skal redde deg ut av en eventuell farlig situasjon.

 

Nye biler blir mindre bil og mer framkomstmiddel, slik jeg ser det. Snart trenger vel ikke føreren gjøre annet enn å starte og stoppe bilen.

 

Jeg har ikke abs på min nåværende bil, men tror det er en av de tingene som faktisk er til god hjelp for oss vanlig dødelige, dersom det brukes riktig.

 

*edit: ABS stopper ikke nødvendigvis kjappere, men med føreforholdene som vi har i Norge, tror jeg det har hjulpet Ola og Kari mang en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilene blir laget så ustabile at de trenger elektroniske hjelpemidler for å unnvike ting i veibanen, da sier jeg stopp.Jeg vil heller kjøre bil enn å bli kjørt.

 

Nei, takke meg til Impreza videre.Ikke noe elektronisk tullball her, utenom ABS, men den sikringen tas ut på banekjøring :D

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, takke meg til Impreza videre.Ikke noe elektronisk tullball her, utenom ABS, men den sikringen tas ut på banekjøring :D

 

Derfor har man Evo RS ;).

 

Jeg ville seriøst ikke stolt for mye på elektroniske duppeditter. Selvfølgelig kan de feile, og hvis man er 40 år gammel, og har siden man startet å kjøre bare hatt elektrisk saker og ting-biler, og det elektriske svikter, har man et stort problem.

 

Og forresten, i fremtiden, man trenger nok ikke å starte bilen engang. Bilen gjenkjenner deg, og når du er i setet, og bilen har lukket døren for deg, startes den automatisk, du hiver beina på dashbordet, leser avisen, mens bilen kjører deg dit du vil. Er det noe rart man blir redd av mindre?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller Sti Spec-C enn Evo RS.Men det er en annen diskusjon som taes en annen plass.

 

Hihi... Ja, det er det, må bare få sagt en liten siste kommentar her: Spec-C tar hvilken som helst annen Evo, anytime, anywhere. :respect

 

Sånn, nok OffT nå...

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En festlig historie til slutt..

 

"I was driving a Merc with this "feature". Wafting along with the

cruise control set at what was then a safe 190 in Belguim. Got the

urge to stretch my legs a bit and actually reached under the brake

pedal with my right foot. Cue the lorry ahead to shift to my lane and

be spotted by radar which I didn't know was there. I had no idea why

my foot was getting squashed beneath the pedal...interesting moment to

say the least."

 

Jadda...

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte meg bil i sommer nappet jeg ut releet til ABS enheten. Vil bare på forhånd få sagt at jeg tar ansvaret dersom bilen ender opp i grøfta..

 

Vil dere kjøre,- eller bli kjørt?!?!? Innspill mottas..

 

 

hehe abs er jo en av de mest geniale oppfinnelsene, rett etter sikkerhetsbelte og airbag da !! :) så og kople av abs er igrunn rein idioti, sålenge du er i trafikk.. eneste grunn til og kople den ut på bane er jo for og få mere utfordring ved kjøringen :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe abs er jo en av de mest geniale oppfinnelsene, rett etter sikkerhetsbelte og airbag da !! :) så og kople av abs er igrunn rein idioti, sålenge du er i trafikk.. eneste grunn til og kople den ut på bane er jo for og få mere utfordring ved kjøringen :thumb

 

At bilen bremser bedre med ABS er en myte. De nyeste systemene er imidlertid så godt kalibrerte at det bremser i det minste like godt. Svakheten ved ABS viser seg tydeligst i en situasjon hvor et av hjulene låses, mens de resterende tre har grep. Da fratar den deg bremsekraft fordi det ene hjulet låses. F.eks ved innbremsing med trykk på ytterhjulene,- da vil du mest sannsynlig låse opp innerhjulet uten at det betyr at du bør slippe bremsen. Eller ved at ene hjulet forlater bakken pga ujevnt underlag.

 

Og det finnes situasjoner hvor man kanskje vil ta i bruk bremsene for å kontrollere en bil i sladd.. Da vil ABS'en klapre som besatt og du har ingen mulighet til å låse opp noen av hjulene. (Prøv å trykk på bremsen i en bil med stabilitetskontroll mens du gir gass,- samme følelsen av at bilen tror den vet bedre enn deg)

 

Men i vanlig trafikk, for Hans og Grete nordmann er det en ypperlig oppfinnelse.

Alt jeg sier er at jeg ikke nødvendighvis setter pris på hvilken retning utviklingen tar mht fremtidens kjøretøy. Om en 40 års tid kan man kanskje slå opp ordet "Kjøreglede" i leksikon og lese et langt kapittel fra det glade 80 tall....?!?

Jostein Lillebø aka Drift Addict

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95% av bilførere trenger ESP, så demonstrasjon av en elgtest på is med en Jaguar X-Type i 70mph (~110kmh) med en person bak rattet, uten ESP gikk det rett til helvete, med ESP klarte han unvikningen helt fint.

Konklusjon?

Du trenger ESP, end.

Innlegget sensurert, og endret etter Biff's ønske.

 

Sensurert? :) Eller var det det at du skrev noe FEIL der? Og ikke klarer å innrømme den feilen? Bli gammal nok til å tåle at feilen blir påpekt ;) Du trenger btw ikke svare på dette, men du kommer vel til å gjøre det, alt for å få en høyere postcount..

'85 BMW 320i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noe i denne også: "Hver gang noen finner opp et idiotsikkert system finner Gud opp en større idiot"

:D

 

HAHA. Jævlig bra sagt :)

 

Men det skal bli spennende i fremtiden når alle biler er stappet med slikt utstyr, og utstyret feiler. Klarer man fortsatt å kjøre bil da?

Og jeg ville ikke klart å stole på et system som feiler såpass grundig. Det blir jo litt som å kjøre med dekk med variabelt grep.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår