Gå til innhold

3mm stålplate. 150 amp/220V nok?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

Snart skal jeg beynne å "boxe" ramma på hot rodden.

Tverrsnittet av ramma er opprinnelig som en firkant hvor ene siden mangler.

 

Denne siden skal nå tettes på slik at tverrsnittet av ramma blir som en sluttet firkant (engelsk: Box. Derav navnet boxing).

 

Ramma er av 3mm stål og de lange remsene som skal legges inn i det åpne området vil også være i 3mm. Alt dette må helsveises. Ramma står i en rammejigg for å unngå at den endrer seg under arbeidet.

Men varmeutviklingen blir enorm når sveisene blir så lange, så det vil bli sveist ca 5 cm om gangen, nye 5 cm et annet sted på ramma, nye 5 cm enda et annet sted på ramma osv for å spre varmeutviklingen mest mulig.

 

Så er spørsmålet: Holder det å bruke 150 amp apparatet mitt på dette? Det er en ESAB 150 amp/220V.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå du drar pistolen mot deg får du garantert porer i sveisen pga gassen blåser inn i sveisebadet.anbefaler heller rørtråd med dekkgass.

 

Bjørn

Hmm nå er det jo gassen som skal hindre porer da...Jeg ville tro hvis det skjer at man sveiser med for høyt gasstrykk jeg da. Ute i industrien er det helt vanlig å benytte seg av motsveis for å få opp tempraturen, man smelter også lettere bort urenheter og hindrer lettere bindefeil.

 

Tror det går helt fint jeg HOT ROD, bare se at smeltebadet ditt flyter godt og ikke bruk for mye volt, det ser pent ut men blir dårlig innbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nå er det jo gassen som skal hindre porer da...Jeg ville tro hvis det skjer at man sveiser med for høyt gasstrykk jeg da. Ute i industrien er det helt vanlig å benytte seg av motsveis for å få opp tempraturen, man smelter også lettere bort urenheter og hindrer lettere bindefeil.

 

Tror det går helt fint jeg HOT ROD, bare se at smeltebadet ditt flyter godt og ikke bruk for mye volt, det ser pent ut men blir dårlig innbrenning.

 

Nå er ikke jeg no ekspert men har 3 sertifikater da..w111,w136,w141

 

Bjørn

Bjørn M Wilhelmsen

 

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart skal jeg beynne å "boxe" ramma på hot rodden.

Tverrsnittet av ramma er opprinnelig som en firkant hvor ene siden mangler.

 

Denne siden skal nå tettes på slik at tverrsnittet av ramma blir som en sluttet firkant (engelsk: Box. Derav navnet boxing).

 

Ramma er av 3mm stål og de lange remsene som skal legges inn i det åpne området vil også være i 3mm. Alt dette må helsveises. Ramma står i en rammejigg for å unngå at den endrer seg under arbeidet.

Men varmeutviklingen blir enorm når sveisene blir så lange, så det vil bli sveist ca 5 cm om gangen, nye 5 cm et annet sted på ramma, nye 5 cm enda et annet sted på ramma osv for å spre varmeutviklingen mest mulig.

 

Så er spørsmålet: Holder det å bruke 150 amp apparatet mitt på dette? Det er en ESAB 150 amp/220V.

 

Funker vel det. Hvis du får problemer med å brenne igjennom så kan du fuge kantene litt først. Men har jeg skulle gjort det selv, har jeg ville valgt rørtråd og ikke kompakt tråd for bedre styrke..

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også sertifikatene w111 og w136 da jeg jobbet på kværner, men utifra min erfaring klarer jeg ikke bli helt enig med deg forde well

 

Ikke for å vær frekk, men mange har førerkortet og kan slettes ikke kjøre bil. Flere hos oss på jobben burde ikke ha sveise papirer men har det. Papirer teller null egentlig. Erfaring er teller

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å vær frekk, men mange har førerkortet og kan slettes ikke kjøre bil. Flere hos oss på jobben burde ikke ha sveise papirer men har det. Papirer teller null egentlig. Erfaring er teller

 

Mvh

Er ganske enig med deg der da. Jeg har hatt fagbrev i over 10 år og all sveisen jeg la på kværner ble kontollert med røntgen eller ultalyd + visuell kontroll da så jeg føler meg ganske sikker på sveisinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske enig med deg der da. Jeg har hatt fagbrev i over 10 år og all sveisen jeg la på kværner ble kontollert med røntgen eller ultalyd + visuell kontroll da så jeg føler meg ganske sikker på sveisinga.

 

Var ikke personlig ment, tviler ikke på at du kan dine saker men ville få frem poenget :)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er dette elektrisk eller dekkgass?

150 amp er ALT for mye uansett.

 

Sveiser du med dekkgass, vil rundt 70-80 amp være nok. Husk å frasveise.

Sveiser du med elektroder står det på pakken hvor mye ampere det skal være,

men tipper strømmen skal ligge på rundt 50-70 ampere.

VW mekaniker

Sertifisert DEFA alarm og tracker montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette elektrisk eller dekkgass?

150 amp er ALT for mye uansett.

 

Sveiser du med dekkgass, vil rundt 70-80 amp være nok. Husk å frasveise.

Sveiser du med elektroder står det på pakken hvor mye ampere det skal være,

men tipper strømmen skal ligge på rundt 50-70 ampere.

 

Er nok ikke ALT for mye.. men det er mye som bestemmer hvor mye. Det må man bare prøve seg frem til.

 

Jo bedre du kan å sveise jo mere strøm klarer du å sveise med og jo høyere avsett pr.time klarer du

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår