Hot Rod Skrevet November 18, 2005 Rapporter Share Skrevet November 18, 2005 Snart skal jeg beynne å "boxe" ramma på hot rodden. Tverrsnittet av ramma er opprinnelig som en firkant hvor ene siden mangler. Denne siden skal nå tettes på slik at tverrsnittet av ramma blir som en sluttet firkant (engelsk: Box. Derav navnet boxing). Ramma er av 3mm stål og de lange remsene som skal legges inn i det åpne området vil også være i 3mm. Alt dette må helsveises. Ramma står i en rammejigg for å unngå at den endrer seg under arbeidet. Men varmeutviklingen blir enorm når sveisene blir så lange, så det vil bli sveist ca 5 cm om gangen, nye 5 cm et annet sted på ramma, nye 5 cm enda et annet sted på ramma osv for å spre varmeutviklingen mest mulig. Så er spørsmålet: Holder det å bruke 150 amp apparatet mitt på dette? Det er en ESAB 150 amp/220V. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet November 18, 2005 Rapporter Share Skrevet November 18, 2005 Ja det skulle jeg tro.Enkleste måte å sjekke det på er å kontrollsveise 2 plater og sjekke! Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 det burde gå det ja, kan jo evnt. prøve å dra pistolen mot deg.. i stede for fra deg.. blir varmere da.. men kontroll sveis 2 plater Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet November 22, 2005 Rapporter Share Skrevet November 22, 2005 nå du drar pistolen mot deg får du garantert porer i sveisen pga gassen blåser inn i sveisebadet.anbefaler heller rørtråd med dekkgass. Bjørn Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 nå du drar pistolen mot deg får du garantert porer i sveisen pga gassen blåser inn i sveisebadet.anbefaler heller rørtråd med dekkgass. Bjørn Hmm nå er det jo gassen som skal hindre porer da...Jeg ville tro hvis det skjer at man sveiser med for høyt gasstrykk jeg da. Ute i industrien er det helt vanlig å benytte seg av motsveis for å få opp tempraturen, man smelter også lettere bort urenheter og hindrer lettere bindefeil. Tror det går helt fint jeg HOT ROD, bare se at smeltebadet ditt flyter godt og ikke bruk for mye volt, det ser pent ut men blir dårlig innbrenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn W Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Hmm nå er det jo gassen som skal hindre porer da...Jeg ville tro hvis det skjer at man sveiser med for høyt gasstrykk jeg da. Ute i industrien er det helt vanlig å benytte seg av motsveis for å få opp tempraturen, man smelter også lettere bort urenheter og hindrer lettere bindefeil. Tror det går helt fint jeg HOT ROD, bare se at smeltebadet ditt flyter godt og ikke bruk for mye volt, det ser pent ut men blir dårlig innbrenning. Nå er ikke jeg no ekspert men har 3 sertifikater da..w111,w136,w141 Bjørn Siter Bjørn M Wilhelmsen Trur du æ røyke når æ koble... http://www.altabilstereo.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Snart skal jeg beynne å "boxe" ramma på hot rodden.Tverrsnittet av ramma er opprinnelig som en firkant hvor ene siden mangler. Denne siden skal nå tettes på slik at tverrsnittet av ramma blir som en sluttet firkant (engelsk: Box. Derav navnet boxing). Ramma er av 3mm stål og de lange remsene som skal legges inn i det åpne området vil også være i 3mm. Alt dette må helsveises. Ramma står i en rammejigg for å unngå at den endrer seg under arbeidet. Men varmeutviklingen blir enorm når sveisene blir så lange, så det vil bli sveist ca 5 cm om gangen, nye 5 cm et annet sted på ramma, nye 5 cm enda et annet sted på ramma osv for å spre varmeutviklingen mest mulig. Så er spørsmålet: Holder det å bruke 150 amp apparatet mitt på dette? Det er en ESAB 150 amp/220V. Funker vel det. Hvis du får problemer med å brenne igjennom så kan du fuge kantene litt først. Men har jeg skulle gjort det selv, har jeg ville valgt rørtråd og ikke kompakt tråd for bedre styrke.. Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Nå er ikke jeg no ekspert men har 3 sertifikater da..w111,w136,w141 Bjørn Jeg hadde også sertifikatene w111 og w136 da jeg jobbet på kværner, men utifra min erfaring klarer jeg ikke bli helt enig med deg forde well Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Jeg hadde også sertifikatene w111 og w136 da jeg jobbet på kværner, men utifra min erfaring klarer jeg ikke bli helt enig med deg forde well Ikke for å vær frekk, men mange har førerkortet og kan slettes ikke kjøre bil. Flere hos oss på jobben burde ikke ha sveise papirer men har det. Papirer teller null egentlig. Erfaring er teller Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokkalin Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Ikke for å vær frekk, men mange har førerkortet og kan slettes ikke kjøre bil. Flere hos oss på jobben burde ikke ha sveise papirer men har det. Papirer teller null egentlig. Erfaring er teller Mvh Er ganske enig med deg der da. Jeg har hatt fagbrev i over 10 år og all sveisen jeg la på kværner ble kontollert med røntgen eller ultalyd + visuell kontroll da så jeg føler meg ganske sikker på sveisinga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet November 25, 2005 Rapporter Share Skrevet November 25, 2005 Er ganske enig med deg der da. Jeg har hatt fagbrev i over 10 år og all sveisen jeg la på kværner ble kontollert med røntgen eller ultalyd + visuell kontroll da så jeg føler meg ganske sikker på sveisinga. Var ikke personlig ment, tviler ikke på at du kan dine saker men ville få frem poenget :) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eVicez Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Er dette elektrisk eller dekkgass? 150 amp er ALT for mye uansett. Sveiser du med dekkgass, vil rundt 70-80 amp være nok. Husk å frasveise. Sveiser du med elektroder står det på pakken hvor mye ampere det skal være, men tipper strømmen skal ligge på rundt 50-70 ampere. Siter VW mekaniker Sertifisert DEFA alarm og tracker montør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 Er dette elektrisk eller dekkgass?150 amp er ALT for mye uansett. Sveiser du med dekkgass, vil rundt 70-80 amp være nok. Husk å frasveise. Sveiser du med elektroder står det på pakken hvor mye ampere det skal være, men tipper strømmen skal ligge på rundt 50-70 ampere. Er nok ikke ALT for mye.. men det er mye som bestemmer hvor mye. Det må man bare prøve seg frem til. Jo bedre du kan å sveise jo mere strøm klarer du å sveise med og jo høyere avsett pr.time klarer du Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eVicez Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 150 er for mye på 3mm plater uansett hva du sier. Skal man ha ei god og pen sveis med god gjennombrenning, er det for mye. Siter VW mekaniker Sertifisert DEFA alarm og tracker montør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Desember 8, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2005 150 er for mye på 3mm plater uansett hva du sier. Skal man ha ei god og pen sveis med god gjennombrenning, er det for mye. Da kan jeg utføre mirakel ;) Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.