Gå til innhold

3mm stålplate. 150 amp/220V nok?

Ranger emnet

Hot Rod

Anbefalte innlegg

Om du er god å sveise, vil du selvførgeli klare å få det til,

men pga han som startet tråden tydelighvis ikke er så vant til sveising,

vil han få problemer med fine sveiser med god gjennombrenning.

Å jeg vil ikke tro sveisene dine ser spesielt pent ut om du bruker så høy strøm

VW mekaniker

Sertifisert DEFA alarm og tracker montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg må delta litt i denne debatten. 150 A er selvfølgelig alt for mye.Sveisen vil enten synke eller du vil brenne hull.pluss at masse varme vil utvikles og platene trekker seg. mellom 60 og 80 A er nok til 3 mm plate. Ville også hatt ca 2mm rotåpning på platene for en god gjennombrenning.av tilsett ville jeg brukt mig homogen tråd type lincon ultramag 0.8mm eller rørtråd type lincon os-81-k2 1.2mm med mison 18 som dekkgass for begge. Hvis dette skal gjøres "etter boka" skal du slipe tuppen av sveisen der du har stoppet før du begynner å sveise igjen.

Bjørn

Bjørn M Wilhelmsen

Trur du æ røyke når æ koble...

http://www.altabilstereo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et 1fas eller 3fas sveise apparat du har?

Hvor tykk tråd bruker du, og hvor fort kan det mate tråd? (står somregel på skalaen på vribryteren)

Aparatet er iallefall stort nok til de 3mm platene du skal sveise.

Skal du ha JÆ.... med hester i bilen siden du skal boxe ramma?

Eller gjør du det for å stive av bilen for kjøre egenskapene sin del? Kansje begge deler antagelig ;-)

Bur funker jo også veldig bra,

men selfølgelig enda bedre med boxet ramme i tilegg.

(og det kan jo ødelegge "stuket" på en gammel klasikker)

Enig med at du bare skal prøve på noen biter først,

Men du må også tenke på at når du sveiser i sammen

2 stk nye stål plater, så går det som regel ikkje

like bra å sveise sammen en ny stålplate med det stålet

som er i den gammle ramma di.

Ta litt hensyn til det og sørg for at du sliper, børster eller

sandblåser eller lignende før du sveiser sånn at stålet er reint.

Mye viktigere det en å motsveise eller ikkje.

Ikkje for å være frekk mot dere som snakker om sveise sertifikater og røngten og greier,

men denne bilen skal sannsynligvis ikkje holde sammen en olje platform. :-)

Sveis i vei du å få bilen på veien, LYKKE TIL

TM

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er god å sveise, vil du selvførgeli klare å få det til,

men pga han som startet tråden tydelighvis ikke er så vant til sveising,

vil han få problemer med fine sveiser med god gjennombrenning.

Å jeg vil ikke tro sveisene dine ser spesielt pent ut om du bruker så høy strøm

For det første, Når man skal lære seg å sveise så hvorfor ikke starte med å lære å sveise med en gang?

Skal du ha gjennombrenning så er det bare en ting som hjelper, det er strøm

Jeg har sluttet å sveise dagelig siden jeg har gått over til å lede, men var senest idag å laget noe. kom til å tenke på det når jeg var ferdig og tittet på apperatet. på 2 og 3mm plate brukte jeg 188A.

Dessuten så er ampere umulig å si noe om siden dette varierer fra apperat til apperat og fra person til person.

Beste er å lære seg å bruke mye strøm!

Slår seg mere? har du tenkt på at hvis du har en raskere føring så varmer du opp mindre på lassen også? Skal du senke strømmen slik at det blir noen forskjell så blir det alt for lite til gjennombrenning.

Sliper du fuge må du holde igjen for å fylle opp, Har du mye strøm kan du dra raskere og får en flat sveis og gjennombrenning.

Hver enkelt person må bare prøve å lære på sin måte på sitt utstyr. Men å si at 150 amper for de som skal lære seg er bare tull. La de få prøve seg frem

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo enkelt å greit ikke hva du snakker om. Beste er å lære seg å bruke mye strøm?

Det beste er å lære seg å bruke passelig strøm.

ampere er umuli å si siden dette er noe som varierer fra apparat til apparat?

Ampere er en betegnelse for strømstyrken, og 100 A på et apparat og 100 A på et annet er akkurat det samme.

Det Bjørn W sier, er helt rett.

Tror du tar litt feil her

VW mekaniker

Sertifisert DEFA alarm og tracker montør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo enkelt å greit ikke hva du snakker om. Beste er å lære seg å bruke mye strøm?

Det beste er å lære seg å bruke passelig strøm.

ampere er umuli å si siden dette er noe som varierer fra apparat til apparat?

Ampere er en betegnelse for strømstyrken, og 100 A på et apparat og 100 A på et annet er akkurat det samme.

Det Bjørn W sier, er helt rett.

Tror du tar litt feil her

Det er jo det jeg sier?

Men poenget er at har du nok strøm er du sikker på at du får nok gjennombrenning, men bruker du for lite (men tror det er nok) blir styrken bare drit. Har sett mange bur i bilcrossbiler som er hårreisende utført. Sveisen "ser grei" ut men ikke tegn til gjennombrenning.

Prøv selv da å sveis med mye strøm engang.. Mulig du blir overrasket. Du kan ikke sammenligne hobby sveis med offs****sveising. På offs**** er alt satt opp med prosedyrer og delene er satt opp etter denne. Hobbysveising foregår under andre forhold og det største problemet folk har er å bruke nok strøm. Alle som enhver jeg har hjulpet å stille inn apperater til bruker alt for lite strøm. Dette for at de ikke kan teknikken slik at de kompenserer med å skru ned strøm. Bor du i Trondheim kan jeg sette av litt tid og demostrere.

Finner er noen av de flinkeste i verden på sveising. De kan dette med høy strømstyrke og store avsett. Jeg klarer mye strøm, men kommer aldri opp mot de uansett hvor mye jeg trener. I Norske skoler starter man med 2.5mm tråd og bruker begge hender. I finske opplæringslokaler starter man med 4mm tråd og høy strøm..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du litt å lære hvis du tror det. Søk litt om sveiseteknikk på internet. Hvis du har ikke finner ett annet svar så kan jeg prøve å forklare det litt nærmere..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Extreme OT:

Det er jo det jeg sier?

ikke sammenligne hobby sveis med offs****sveising.

Mvh

Offs****...hehe, skal si sensuren er på høygir her på forumet gitt...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på på kveldstid i snart 5 år med dette prosjektet.

Det er en 34 Ford Roadster som skal bygges om til hotrod.

Frem til nå har det handlet om karosserisveising (rust), litt endring/reparasjoner av 2mm profiler inne i karosseri, dører osv.

Men nå begynner altså alvoret med chassiet.

Det skal boxes foran og bak, nye motorfester skal på plass, nye traverser foran og bak skal på.

Men skal ALLTID boxe disse rammene når man bytter ut den originale sideventilerte åtteren med en nyere 5,7L V åtter. Både på grunn av stabiliteten i ramma, men også fordi de nye traversene og motorfestene krever det.

På ei u-boxa ramme er det umulig å fordele kreftene over et stort nok område og man får etterhvert sprekkdannelser rundt sveisene hvor de overnenvnte komponentene er festet.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider