Gå til innhold

Hvordan spare glassfiber når man bygger sub-kasse?

Ranger emnet


Knotti

Anbefalte innlegg

Har en aldrig så liten gruble ting jeg skulle fått svar på ..

 

Når man bygger kasser der deler av kassen er i glassfiber.. legger man bare ein haug md lag for å forsterke .. eller er det en billigere måte å gjøre dette på.. legge noe annet etter et par lag md glassfiber.. men allikevell ha en sterk konstruksjon på det ?!?..

 

Eller er det mer eller mindre noe man prøver som pesten å unngå ?.. Legger glassfiber rundt som pynt å lakerer.. men ikke bruker det som noe kasse materiale i seg selv ?

 

Kent ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en aldrig så liten gruble ting jeg skulle fått svar på ..

 

Når man bygger kasser der deler av kassen er i glassfiber.. legger man bare ein haug md lag for å forsterke .. eller er det en billigere måte å gjøre dette på.. legge noe annet etter et par lag md glassfiber.. men allikevell ha en sterk konstruksjon på det ?!?..

 

Eller er det mer eller mindre noe man prøver som pesten å unngå ?.. Legger glassfiber rundt som pynt å lakerer.. men ikke bruker det som noe kasse materiale i seg selv ?

 

Kent ..

det letteste er å lage kassen i mdf og feste de i bilen, og så legge glassfiber utenpå det som et deksel. da slipper å å legge så tjukkt med glassfiber. glassfiber er en drittjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis dere ikke vet hvorfor dere skal bruke glassfiber, bør dere heller ikke starte med det! Hva er vitsen med å bygge noe i tre for så å søle det til med glassfiber? Blir bare mer pussearbeid av det. Glassfiber brukt på den fornuftige måten sparer plass i bagasjerommet og forenkler byggejobber som er håpløse hvis du ikke er møbelsnekker.

 

Tilbake til spørsmålet til Knotti: Jeg så en fin guide hvor en case-modder (pc) skulle lage en stor rektangulær brikke av kølfiber. Istedet for å bruke tusenvis av kroner på en massiv kloss av epoxy brukte han en skive av balsa (tenk modellfly) inni med kølfiber på begge sider. Da fikk han det vi kaller en sandwich(nei, jeg tenker ikke koffert nå :D ). Det blir en lett, men sterk struktur som tåler mye. :)

 

Men tilbake til bilen. I bilstereosammenheng er det sjeldent rette flater man har tenkt å bruke fiber på, så da er vi tilbake til rute #1. Og å føler du for å bruke spon/mdf i en sandwich har du misforstått hele konseptet. sombrero

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke vet hvorfor dere skal bruke glassfiber, bør dere heller ikke starte med det! Hva er vitsen med å bygge noe i tre for så å søle det til med glassfiber? Blir bare mer pussearbeid av det. Glassfiber brukt på den fornuftige måten sparer plass i bagasjerommet og forenkler byggejobber som er håpløse hvis du ikke er møbelsnekker.

 

Tilbake til spørsmålet til Knotti: Jeg så en fin guide hvor en case-modder (pc) skulle lage en stor rektangulær brikke av kølfiber. Istedet for å bruke tusenvis av kroner på en massiv kloss av epoxy brukte han en skive av balsa (tenk modellfly) inni med kølfiber på begge sider. Da fikk han det vi kaller en sandwich(nei, jeg tenker ikke koffert nå :D ). Det blir en lett, men sterk struktur som tåler mye. :)

 

Men tilbake til bilen. I bilstereosammenheng er det sjeldent rette flater man har tenkt å bruke fiber på, så da er vi tilbake til rute #1. Og å føler du for å bruke spon/mdf i en sandwich har du misforstått hele konseptet. sombrero

 

Men hvordan er det vektmessig, glassfiner kontra mdf da??

 

Bare lurer lissom...

(X) 95 Ford Mondeo 2.0l 16V

(X) Fotgjenger

(X) 93 VW Golf III 1,8l

(X) 85 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake: putt på Anders/autod.no her a: Kjøpeguide for råvarer og verktøy. Jo flere alternativer jo bedre. Skriv opp hvor i landet han holder til osv.. Skriv gjerne at han har hyggelige priser også. Da blir han nok glad. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Earthquake: putt på Anders/autod.no her a: Kjøpeguide for råvarer og verktøy. Jo flere alternativer jo bedre. Skriv opp hvor i landet han holder til osv.. Skriv gjerne at han har hyggelige priser også. Da blir han nok glad. :)

 

Da er listen din oppdatert:) Kjempe bra initiativ å lage en slik oversikt over hvor man får tar i saker og ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det vektmessig, glassfiner kontra mdf da??

 

Bare lurer lissom...

Jeg har aldri veid to "like" kasser i glassfiber vs spon vs MDF, men førstnevnte er vesentlig lettere. Men i mine øyer er det komponentene (sub+amp) som står for brorparten av vekten i et bra anlegg. Så da får du veie opp vektbesparelse mot den ekstra kostnaden glassfiber påfører deg. Jeg gjorde en gang en kvalifisert gjetning og kom til at glassfiber koster VELDIG grovt 5x mer enn spon/mdf per kvadrat.

Hvis noen andre kan justere meg der, setter jeg pris på det. Jeg mener at man skal ikke bruke fiber hvis man ikke har en god grunn til det.. :deng

 

En liten avsporing. En kompis hadde 250kg anlegg i bagasjen på en Volvo 240. Den nektet å ta 180'/piruetter på snøføre. 2 basser, 3-4 amp'er, kondis, deleblokker og spon i hele bagasjen påvirker bilens egenskaper negativt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår