Gå til innhold

Bremsene ramlet av (nesten)

Ranger emnet


slitenvolvo

Anbefalte innlegg

Vel, ikke fult så dramatisk som det høres ut som... Hørte noe klirring framme fra venstre hjulbrønn, lur som jeg var stoppet jeg og sjekket, men kunne ikke se noe som var opplagt galt. Tenkte jeg skulle problemsøke litt til, så jeg dro den opp i hundre og bremset, hardt. Merket en, at bremseeffekten var halvert, to, at den dro mot høyre, og tre, at det kom en voldsom skranglelyd. Viste seg at glideren(?) på bremsekalipteret framme til venstre hang kun på den øverste bolten.

 

Sendte bilen på verksted der de hadde lagt opp nye bremserør og byttet skiver for ett og ett halvt år siden. På reklamasjon selvsagt.

 

Etter å ha fått bilen tilbake fra verksted drar den nå mot høyre når jeg bremser, kraftig nok til at den bytter fil hvis jeg bremser @ 100km/t. Bremsepedalen føles også en del mykere, med mer pedalvandring og bremsevæske-beholderen er fylt til toppen, selv om jeg mener nivået var lavere der før. Verkstedet nekter for å ha luftet bremsene eller fylt på bremsevæske.

 

Noen som har peiling på hva årsaken(e) kan være? Bilen skal inn på verksted igjen om en uke (gratis). Men jeg har en følelse om at de kommer til å prøve å legge skylden på meg, og si at den må ha vært slik før, noe den selvsagt ikke var.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytta de bremser på bare den ene siden så kan det jo være det. ellers? veit ikke jeg:D er trøtt så..

 

Da hadde den vel bremset skjevt fra dag en.

 

Bare for å klargjøre, da jeg hadde den inne på verksted denne gangen, ble ingen ting byttet, de bare skrudde inn den bolten som var løs.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte bilen inn på verksted i dag. Da jeg hentet den fikk jeg beskjed om at den "hadde fikset seg selv" og ikke trakk til siden lengre, etter bremsetesten deres å dømme ihvertfall. Etter å ha testet bilen selv kom jeg til motsatt konklusjon...

 

Etter mye om og men, og testing hos tredjepart fikk jeg data på at frambremsene faktisk trakk 30% mer på høyresiden, men stabiliserte seg ved hard oppbremsning. Bilen er ihvertfall på verksted nå, og forhåpentligvis fikset i løpet av morgendagen.

 

I'll keep you updated, og faen om noen andre får skru på mine biler i framtiden!

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bremsene foran rett og slett ikke er som det skal og at du må få det reparert. Er ikke sikkert dette verkstedet har noe skyld i dette. Skjer mye på 1,5år, hvertfall hvis det er snakk om en eldre bil.

 

At de sier at det "hadde fikset seg selv" er jo litt fjærnt, men kanskje de bare ikke er så interesert i å få på seg dette som en reklamasjon når det ikke er deres skyld. De burde såklart være ærlige og gi uttrykk for det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifjor så datt plutselig den ene fremre bremseskiven min av mens jeg kjørte på en ganske trafikert vei. Jeg visste at det var på tide å bytte bremseskivene, men jeg trodde da de skulle holde litt lengre! Fikk bra panikkfølelse da, når jeg merka at plutselig ikke bremsene virket lengre. :eek: Siden den ene skiven knakk sammen, så gikk caliperen med fult utslag, og dermed ble det ikke noe bremsetrykk igjen til de andre bremseskivene. På toppen av det hele har jeg fotbrekk, og da betyr det enten på eller av, liten mulighet til å regulere noe bremsing der!

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er nå avsluttet. Verkstedet byttet bremseklossene framme, da de fant ut at klossene på venstresiden var blitt varmkjørt. Med andre ord, mye bråk og liten jobb, men bremsene tar ihvertfall jevnt nå. Betalte de kun for nye bremseklosser og ikke for arbeidet, da de mente det kun var ett års garanti på klossene. Jeg gidder ihvertfall ikke å krangle om 300kr...

 

Verkstedet er "Nor Diesel" i tromsø, i tilfelle noen lurer.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe nor disel...

 

ja ikke første gang man hører no kjipt om dem :deng

 

men men alle i min venne krets er ganske bevist på dette og har fådd høre flere ganger at man bør styre unna de... "glømmer" og levere svarslipp til biltilsynet etter eu kontrol og du aner ikke no før du får bejæring om avskilting i posten.. kos det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kjipt når bremsene svikter.

 

Hadde en lite artig opplevelse med bremsene i sommer. Jeg var klar over at klossene var slitt. Merket en merkelig risting ved bremsing, men tenkte ikke stort over saken. Kjørte videre, plutselig kom et smell fra bremsene og jeg mistet bremsevirkningen og det hylte som ****. Stoppet bilen og så da at nederste bolten som fester calipteren var gått av. (mulig pga ristingen) Calipteren spratt bak og den innerste klossen datt av noe som førte til at stempelet gikk rett på skiva. :shake

- 98 Audi A6 1,9 Tdi

x97 Audi A4 1,8 20V (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,3 (solgt)

x87 Mercedes 190E 2,0 (solgt)

x81 Ford Escort 1,3 (taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt når bremsene svikter.

 

Hadde en lite artig opplevelse med bremsene i sommer. Jeg var klar over at klossene var slitt. Merket en merkelig risting ved bremsing, men tenkte ikke stort over saken. Kjørte videre, plutselig kom et smell fra bremsene og jeg mistet bremsevirkningen og det hylte som ****. Stoppet bilen og så da at nederste bolten som fester calipteren var gått av. (mulig pga ristingen) Calipteren spratt bak og den innerste klossen datt av noe som førte til at stempelet gikk rett på skiva. :shake

 

 

Har hatt en lignende opplevelse med en Renault Clio 16V (spesialutgave, orig. skjermbreddet, "stor" motor i forhold til størrelse, aldri solgt i Norge). Det var samme opplegg, slitte klosser, over en kul i ca 80-90 km/t smalt det plutselig noe så helt for jævlig bak, og høyre bakhjul ble blokkert. Noe utenomjordisk ratting av sjåføren gjorde at vi bare havnet sånn delvis i grøfta.

 

Vi tok av hjulet og fant skiva knekt i mange deler, ca 50% av skiva sto igjen på bilen, og bremseveske rant ut i hurtig tempo. Var IKKE en hyggelig opplevelse. Et verksted i ødemarka lånte oss utstyr til å få plugga igjen røret til høyre bakbremse og vi måtte love å aldri fortelle noen at bilen hadde vært i den verkstedhallen. Vi kom oss tilbake til Tromsø med elendig bremseeffekt på tre hjul og sinnsykt mye vibrasjoner fra siste hjulet som hadde halv skive. Syk kjøretur...

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår