Gå til innhold

mortenwb:1978 242L +T

Ranger emnet

mortenwb

Anbefalte innlegg

Bilen:

ny_vasket.jpg

En 1978 mod Volvo 242L B19 ble kjøpt inn i sommer for kroner 7000,- . Etter en liten test tur var jeg frelst. Bilen var i god stand. (Dessuten måtte jeg kjøpe ellers hadde nox kjøpt!) Motor Var da en orginal sur b19 driter med ca 80hk. Delskinn, 4t man kasse er vel utstyret på bilen.

Bilde av bilen (dagen jeg var og så på/kjøpte):

th_utvendig_2.jpg th_utvendig_1.jpg

B19 Motor'n:

th_b19.jpg

Delskinn Interiøret:

th_inni_2.jpg th_inni_1.jpg

Fant litt rust i gulvet da bilen var kommet hjem. Men dette er nå kappet bort, sveiset inn ny plate, og tectylert.

th_rust_1.jpg

Etter det, fikk B19 Motoren et R-sport turbokit, noe den levde i ca 3uker med. Ble da satt inn en B230A og R-sport turbokit ble flyttet over. Det er denne motor som står i bilen pr i dag, og skal byttes ut med nye. Utover det er det montert nye dempere og senkesett, hvite blinklys forran samt leppe.

Motor pr i dag: 1985 B230A

- Garret T3 Turbo

- 3" JT Superflow Eksos med 1 potte

- Stor Alu IC

- B19 svinghjul

- Dumpventil

Bilde av 230AT:

th_gamle_motor_1.jpg th_gamle_motor_2.jpg

Utover det er det blitt montert Stabstag fra SAM, samt "GT" (dempertårn -> torpedovegg) stag.

Prosjekt motor: B21A

Utgangspunktet:

th_prosjekt_motor_1.jpg th_prosjekt_motor_2.jpg

-Borres til 2.2L

-Smidde stempler

- M-råder (har disse, men vurderer H-profil råder)

- Smidd veiv

- t3/t4 hybrid Turbo

- 3" eksos (brukes videre)

- Stor Alu IC (brukes videre)

- Ny bedre dumpventil

- 531 topp evt 530 Turbotopp

- Komplett LH-Jetronic 2.4 FT innsprut

- 300cc dyser

Det er i det store og hele selve motoren. Har Div bilder av andre deler som og skal installers i bilen i løpet av tiden som kommer.

Ledningsnettet som har blitt klippet, koblet, klippet litt til, koblet om, koblet og blitt komplett:

th_PB131102.jpg th_PB131101.jpg th_PB131096.jpg

th_FT_ledningsnett.jpg th_PB141122.jpg th_PB141121.jpg

Turteller:

th_Turteller.jpg

Innsug etter og før lakkering:

th_FerdigInnsug.jpg th_innsug.jpg

Bensin rør 8mm:

th_8mm_bensinror.jpg

Hovedstrømbryter som skal monters:

th_hovedstr_bryter.jpg

Turbo topp som kanskje skal brukes:

th_tv_bord.jpg

Brannslukker må man ha:

th_Brannslukker.jpg

Olje Catch Tank:

th_Olje_Catch_tank.jpg

Bilde av Intercoolern min:

th_intercooler.jpg

M-rådene som skal brukes:

th_m_raader.jpg

Og til slutt, div bilder av andre deler som og skal inn/på bilen osv..

th_maalere.jpg th_reklame.jpg th_300cc_dyser.jpg

th_luftmasse_maaler.jpg th_tomgangsmotor.jpg th_lambda_sensor.jpg

Sånn, har vel noe mere bilder men det blir overkill.

(og ja, hatt tråd før, men så ble alle bilder borte så den ble sletta og åpnet igjen nuh)

mvh

morten!

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg vil kalle et godt gammeldags prosjekt :) Får jeg lov til å si det høyt? :D

JA. Du har veldig rett her. Finfint prosjekt! Gleder meg til å se mer! :thumb

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tok jeg endelig mot til meg og skulle tette eksos lekasjen. Lekasjen ble lokalisert og tilltak ble tatt. Det viste seg at det lakk eksos fra de 4 EGR hullene rett under eksosportene, noe jeg tettet i sommer med 50øringer, eksospasta og de orginale klemmene. Dette holdt visst ikke. Og for å få det dette tett tar jeg likesågodt og setter på 530 turbotoppen da denne ikke har disse hullene = ingen lekasje derifra :thumb

Lite bilde av dagens arbeid. Fikk samtidig sjekket status på Turboen noe som var bedre enn forventa alacocaina

th_PB191159.jpg

th_PB191158.jpg

Planen var og fortsette i morgen da jeg er fyllesjuk og jævlig! Update kommer i morra da kong alkohol har forlatt redet!

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man fått gjordt litt i dag og. Startet på toppdeksel, skal ha likt på ny motor, men tenkte og prøve ut åssen det blir. Planen var svart volvo skrift og sølv/metallic deksel. Har samtidig montert på filter og slangen til catch tank. Var litt for redusert til topp skifte i dag gitt.

th_PB200001.jpg

th_PB200002.jpg

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått lakkert toppdeksel og innsug så nå er det klart. Ble rimelig fornøyd med resultatet med tanke på at dette var første forsøk. Neste blir definitivt bedre :D

th_PB200006.jpg

Fikk og en gledelig nyhet servert, gruppe A vinge kommer snart. Dog er det en replika, men den er iaffal veldig bra, samt helt ny :D

th_gruppeA.jpg

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider