Gå til innhold

Byttet til vinterdekk, bilen trekker til høyre etterpå

Ranger emnet


Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Byttet til vinterdekk for ca 1 mnd siden.

Helt siden da har bilen trukket litt til høyre.

Har sjekket lufttrykket minst 10 ganger. Fyllt litt mere luft i høyre forhjul, noe som hjalp ørlite.

tok bakdekket frem noe som sansynligvis hjalp

 

Nå skal det sies at bilen gikk rett som en snor med sommerdekkene på, og slitasjen ser perfekt ut på dem. men om bilen fil fortsette å trekke til høyre med sommerdekkene på, vet ikke siden det er vinter og sommerdekk ikke er noen lur ting.

 

 

Noen som har tips til hva jeg kan se etter ?

Funderer på å levere bilen inn til NAF for forstillingskontroll, noen som vet hva det koster om man er medlem?

 

For 2 år siden byttet jeg endeledd på begge sidene, men bilen har jo vært rett som en snor etter det, men nå plutselig begynner den å trekke til høyre.

Byttet også bærekule i sommer forran på venstre side, men tror ikke det skal ha noe å si.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er veldig vanskelig å gi noen bra svar på, men jeg kan forsøke. Jeg har på sett og vis det samme problemet på min bil. Ikke at bilen trekker til siden, men rattet er forskjøvet litt avhengig av om det er sommer- eller vinterdekk på. Har etter en god del fomling funnet ut at det er vintersettet som er korrekt og at det er en stk skjev/oval felg i sommersettet som forårsaker dette på min bil. Denne felgen skal byttes ut til neste vår :) Dessverre ikke i noe mer spennende enn tilsvarende stålfelg.

 

(Bilen har fått 4 nye fjærer, dempere og 4-hjulskontroll før og etter dette, i fall noen lurer ;) )

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min er det mer sånn at bilen gir inntrykk av å ville til en side pga rattet ikke blir sentrert med det ene settet, men går likevel rett framover om man ignorerer at rattet da er skjevt (iallfall det jeg liker å tro). Jeg merker ikke noe spesielt til den ene skjeve felgen før jeg bikker 120, men det er jo ikke lov her til lands så det begrenser seg selv ;). Uansett så skal jeg gjøre noe med det før sommersettet skal på igjen.

 

Setter du en felg du mener er skjev foran vil du kunne få litt feedback fra rattet når du svinger i form av lett vobbel. Evt kunne du få det sjekket på et dekkverksted eller no.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rattet på bilen min var skjevt helt ifra jeg byttet endeleddene for 2 år siden til at jeg satte på splitter nye dekk og felger i sommer.. Men bilen har gådd rett fram som en snor uavhengig av rattstillingen.

Men nå er ennå rattet rett, men trekker litt til høyre.

 

Mon tro om noe slikt kan skje om bærekula fremme på høyre side går til pokkern? For jeg byttet ikke på høyre siden, men bare på venstre.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til vinterdekk for ca 1 mnd siden.

Helt siden da har bilen trukket litt til høyre.

Har sjekket lufttrykket minst 10 ganger. Fyllt litt mere luft i høyre forhjul, noe som hjalp ørlite.

tok bakdekket frem noe som sansynligvis hjalp

 

Nå skal det sies at bilen gikk rett som en snor med sommerdekkene på, og slitasjen ser perfekt ut på dem. men om bilen fil fortsette å trekke til høyre med sommerdekkene på, vet ikke siden det er vinter og sommerdekk ikke er noen lur ting.

 

Noen som har tips til hva jeg kan se etter ?

Funderer på å levere bilen inn til NAF for forstillingskontroll, noen som vet hva det koster om man er medlem?

 

Prøv å bytte om høyre og venstre forhjul - i rent "testøyenmed" - for å finne

ut om det er dekka eller ikke. Det er vel neppe noe å kjøre langt med hvis

dekka er retningsbestemte. Hvis den trekker til venstre etter byttet så har

du en felg med dekk som havner på sankthansbålet neste sommer. :)

 

Hjulstillingskontroll hos NAF koster ca 800 spenn for medlemmer.

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.. burde kanskje få sjekket den kula på som sitter ytterst på styrearmen.. det er nok alt jeg kan bidra med :confused:

 

tenker du på endeleddet eller?

 

Er piggdekk, så motsatt rulleretning er ikke helt heldig for piggene nei.

800 kr sier du. usj.. dyrt.. nei.. får heller vente med det da.. er ikke mange sesongene igjen på disse dekkene uansett

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulstillingskontroll hos NAF koster ca 800 spenn for medlemmer.

Sikker poå det koster så mye? Mener det koster 475 på det lokale verkstedet her. Mener det sto at forstilingskontoll kostet 475,- med moms.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker poå det koster så mye? Mener det koster 475 på det lokale verkstedet her. Mener det sto at forstilingskontoll kostet 475,- med moms.

 

De kallte det for 4-hjuls kontroll når jeg var der nettopp. De fester reflektorer

på alle fire hjula og måler vinkler (camber, caster, spissing etc.) i hue og ræva

vha. lasere. Dette måtte jeg punge ut 800 spenn for... (Er medlem)

 

Mulig jeg ble lurt? :)

 

...og så tok de vel en hundrings eller to for å justere spissinga optimalt.

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kallte det for 4-hjuls kontroll når jeg var der nettopp. De fester reflektorer

på alle fire hjula og måler vinkler (camber, caster, spissing etc.) i hue og ræva

vha. lasere. Dette måtte jeg punge ut 800 spenn for... (Er medlem)

 

Mulig jeg ble lurt? :)

 

...og så tok de vel en hundrings eller to for å justere spissinga optimalt.

 

Tror ikke du ble lurt, 4-hjuls koster rundt 1000,- om de gjør det på den måten du beskriver... For en forstillingskontroll (som jeg skjønner som kun forhjulene, gjerne på en bil med stiv bakaksel) vil jo prisen bli litt lavere.. Mulig jeg også er ute på stupetur angående forstillingskontrollen, men får satse på at Probe GT tar av for smellen :D

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp, er bare snakk om en forstillingskontroll.

Siden jeg har stiv bakaksel så er det lite å justere der bak.

Så da bør jeg vel kanskje komme rundt 4-500 kr...?

 

Men skal også sjekke opp hvorvidt noen foringer er røket, endeleddet, bærekuler.. bare for å utelukke silkt, selv om jeg har vansker for å se at det skal gjøre at bilen trekker til høyre av den grunn.

Men man vet jo aldri.

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene bak er perfekt slitt fra sommeren så tror ikke det er nødvendig bak uansett.

Er forran jeg er mest bekymret.

Nå syns jeg bilen er litt mere utstødig på veien, men det kommer nokk av dekkdimensjonen som er 175/14/65 på vinteren og 195/15/55 på sommerdekkene.

Men skal gå over alt av foringer i forstillingen, for noe er rart en plass

[/] Volvo V50 1.6 D Addition - Selges

[x] Volvo 440 89- 1,7i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår