CalibraT Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Som tittelen sier, hva vil f. eks 6 grader fortenning si? Er det at det tenner 6 grader før øvre dødpunkt? Hvor mye er en grad i vanlig målestokk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Demiaz Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 jepp, det er rett det. Viss det er 6 grader fortenning, så er det tenning 6 grader før stempelet når øvre dødpunkt. Siter Opel Olympia 1958 Bremsa 40.3hk på hjula Opel Ascona B 2.4i / Opel Commodore B 1978 Opel Manta B GSI 1986 2.4i---> 3.2 M3 Opel Omega A 2.4i aut / Omega B 2.5 v6 Volvo 245 1979 godkjent med 350 V8 :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CalibraT Skrevet November 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Men hvor mye er en grad? Å hvordan kan du stille inn fortenning? Noen som gidder å forklare det grunnleggende med tenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excursion Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Alle biler skal vært innstill på for tenning slik at sylindra tenner før de når tdc( øvre dødpunkt) Opps kom på at jeg må stille om tenninga mi............. Etter tenning.... Siter 01 BMW 320 DAT. x 09 Ford Ranger XLT x 02 Volvo S60 x 93 MB 200E x 87 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CalibraT Skrevet November 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Å det er? Etter-tenning som i poff poff? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MichaelV Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Men hvor mye er en grad? Å hvordan kan du stille inn fortenning? Noen som gidder å forklare det grunnleggende med tenning? En grad er en av de 360 gradene i en sirkel..(altså motorens rotasjon) Det vanlige er å vri på fordeleren for å forandre fortenningen. Man må ha en spesiell lampe som oftest tilkobles sylinder nr 1 og spenning fra batteriet. Den lampen rettes stort sett ned der det er en skal med grader (forskjellig på mange biler, men er stort sett et remhjul) Lampen blinker slik at du kan se hvor tenningen er på skalaen.du har bare fordelern løsnet til du har funnet riktig tenning også srur du den fast igjen. Siter 66 Chevrolet El Camino Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 For å svare på hva gradene utgjør i denne sammenhengen. På en firetaktsmotor så går veiva to ganger rundt, noe som utgjør 720°. Ser man kun på det taktslaget som tennpluggen tenner på så trenger man bare å se på de 360° som utgjør en runde. Tenk deg at stempelet er på tur ned og det suges inn bensindamp og luft mens veiva snurrer, så når man bunnen på veiva og stempelet er så på tur opp. Når veiva når det øverste punktet er det vanlig å sette dette som 0° (tdc, øvre dødpunkt etc). Hadde tennpluggen gnistret der, ville stempelet allerede vært på tur ned når bensindampen antente. Dette ville ikke vært optimalt og motoren ville ikke ytt så mye som den kunne.. Tenker du deg at tennpluggen antenner 6° før toppen (fortenning, og vi snakker om tomgangshastighet) ville stempelet ha nådd toppen i det bensindampen antente og du ville fått mye mer ut av den "eksplosjonen". Du kan tenke deg til hva som hadde skjedd om tenningspunktet var 6° etter (ettertenning). Nå vil tenningstidspunktet endres litt etter som turtallet øker, og da vil mengden fortenning øke, slik at det kan tenkes at tennpluggene gnistrer ved 25° fortenning ved et høyere turtall, dette for å kompansere for hvor stempelet vil befinne seg når bensindampen antenner. Denne justeringen vil da enten skje på fordeleren på eldre biler, eller styres elektronisk på nyere biler... Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.