Gå til innhold

Blå/Grå røyk på tomgang... B230FT motor...

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

Hei... siden dette er et motor-relatert spørsmål, legger jeg det opp der det er mest trafikk, siden jeg begynner å få litt hast med finne ut hva som er feilen...

 

Motoren det gjelder er en 93 mod B230FT som sitter i en 940...

 

Det hele begynte med tidlig i høst, at det begynte å ryke litt av og til på tomgang, blå/grå røyk som lukter helt jævlig...!

men helt siden tidlig i høst og til nå ryker det mer jevnlig på tomgang, for nå ryker det så og si hele tiden på tomgang, ikke så mye røyk så at det er helt for jævlig, men det puldrer jevnt og trutt når den får gå på tomgang i en bitteliten stund... men er sjelden at den ryker når motoren er helt kald, ryker som oftest når motoren er lunken/varm...

 

Har fått en kompis til å kjøre bilen mens j har kjørt bak, og det ryker aldri ved pådrag eller ved motorbremsing, KUN på tomgang...

Motoren bruker heller ikke olje, så kan ikke helt finne ut hva som er feil...

 

Dette er noen av tingene j har sjekket:

 

Rengjort vevhusventilation (åndinga)

Fjernet flamme-fella (åndinga)

Rengjort "nippelen" på innsuget som går til huset til flamme-fella

Byttet vacum-slanger til åndinga

Rengjort slange mellom LMM og turbo

 

Tok ut pluggene og sjekket hvordan de så ut, og de var grå/hvite, noe som tyder bra ihvertfall...

 

Når det begynner å ryke av bilen, tar j å gasser friskt et par ganger, og da slutter det å ryke, helt til den får gå på tomgang i noen sekunder igjen... har liksom blitt bare verre og verre...

 

Kan det kanskje være olje-returen fra turbo`n som er igjensatt igjenkokset?

 

Setter stor pris på all hjelp folkens!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde antydningene til det der jeg og på min 740TiC, konkluderte med at det ble oftere når bilen ble daukjørt.

 

bilen har blitt veldig pent kjørt i det siste, men ikke daukjørt...! :)

Kjørte litt å går kveld, og bilen lader og går greit, og det er ikke en eneste røyksky av meg når j presser på...! sjekka oljenivået en gang til for å være sikker, og det er akkurat der da var sist gang j sjekka også... :wonder

 

Men hvis olje-retur`n begynner å bli kokset igjen, noe som flere visst nok hadde opplevd, kan feilen ligge der da?

 

Takk for svar!:)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tippe det er starten på en gåen turbo, har samma problemet selv.. kan jo ta av slanegn inn på turbo og kjenne på akselen om den er tight og fin da, hvis den er det så er det vel slitne ventil styringer tippe rjeg...

 

Kjente på akselen når j hadde turbo`n av her i høst, og da var den tight og fin, men da var det jo ingen røyk heller...

 

Det kommer ikke noe røyk ved kaldstart, eller i det hele att ved oppstart, kun når den går på tomgang når bilen er lunken... som sagt, ryker heller ikke ved motorbremsing på høyt turtall...

 

Men kan kanskje være en start på gåen turbo...

 

Noe mer jeg skal sjekke opp?

 

Takk for svar!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente på akselen når j hadde turbo`n av her i høst, og da var den tight og fin, men da var det jo ingen røyk heller...

 

Det kommer ikke noe røyk ved kaldstart, eller i det hele att ved oppstart, kun når den går på tomgang når bilen er lunken... som sagt, ryker heller ikke ved motorbremsing på høyt turtall...

 

Men kan kanskje være en start på gåen turbo...

 

Noe mer jeg skal sjekke opp?

 

Takk for svar!

 

min turbo ryker heller ikke på ved oppstart eller motorbrem, og kun når den er lunka, men jeg veit at turboen min er sliten... satt nettopp på pop off for og spare turboen mest mulig..

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min turbo ryker heller ikke på ved oppstart eller motorbrem, og kun når den er lunka, men jeg veit at turboen min er sliten... satt nettopp på pop off for og spare turboen mest mulig..

 

hmmm... min ryker absolutt værst når den er lunken, da er det nesten flaut å la bilen stå å gå på tomgang... mindre røyk når bilen er varm i forhold til lunken, når den går på tomgang...

 

prata med GIK i stad, og det var ikke uvanlig at en oljetetning i turbo`n begynne å ta kvelden, så feilen kunne være der... Jeg sa at turbo`n virka grei i forhold til slark på akslingen osv, og at det kun røyk på tomgang og aldri under pådrag... det var ikke rare olje-lekkasjen som skulle til før det så helt forjævlig ut, i forhold til blå-røyken som kunne oppstå ved lekkasje...

 

Må sjekke ut litt nærmere i dag...

Olje-lampa har en tendens til å begynne å lyse på tomgang også av og til, når tomgangen er på 500-600 RPM, og det er ikke helt bra...

 

Skal bytte olje-føleren/bryteren i dag, så får j se om det er der feilen ligger med tanke på at lampa kommer på av og til... Kommer aldri på når j kjører, kun når den står på tomgang, og den går litt lavt...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt ventil tettninger, vi har hatt samme problemet med ett var biler.. Tettningene blir for harde og da tetter disse ikke som di skal..

 

Mente at et sikker tegn på at ventiltetningene var gående, var å motorbremse på litt turtall, da skulle det begynne å ryke med en gang, da de ikke greier å tette...

 

hvilke biler har du hatt det samme problemet på? B230 motor generelt?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg bytta oljetrykks-føler/bryter, uten at det hjalp noe på varsel-lampa til olja...

Nå lyser lampa så fort bilen legger seg på normal tomgang, altså 700 RPM... men lampa lyser ikke når bilen er kald, da lyser den ikke på tomgang i det hele tatt... dårlig oljepumpe eller hva forårsaker det?

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår