Gå til innhold

Blå/Grå røyk på tomgang... B230FT motor...

Ranger emnet


R_Style

Anbefalte innlegg

da har jeg bytta oljetrykks-føler/bryter, uten at det hjalp noe på varsel-lampa til olja...

Nå lyser lampa så fort bilen legger seg på normal tomgang, altså 700 RPM... men lampa lyser ikke når bilen er kald, da lyser den ikke på tomgang i det hele tatt... dårlig oljepumpe eller hva forårsaker det?

 

du burde fått satt på en oljetrykksmåler ikke en bryter.. når den lyser er det allerede for seint allikevel...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. røyk av bilen blir det alltid mer av når det er kaldt og fuktig ute. prøv å dusj litt finkornet vann inn i luftinntaket (varmkjør, ta av luftfilter og bruk en slik dusjeflaske. blir mye røyk av lite vann)

2. ventiltetningene hans er ikke gåene, da hadde han hatt mye blårøyk bak seg om han hadde motorbremsa på va 3000rpm i 1km ca og så gitt full gass. da ryker det ekstremt.

3. turboen kan vere dårlig, er ekstremt lite olje som skal til for å lage mye røyk. varmkjør motoren, stopp den og slipp noen dråper olje ned på turbo/eksosanlegg så får du se hvor mye røyk det blir av lite olje..

 

4. sett på en oljetrykksmåler!!! lavt oljetrykk tar livet av en turbo på kort tid! lavt trykk betyr lav gjennomstrømning av olje og da blir den lille oljen som passerer kokt. da blir oljen over tid helt ødelagt med slitt motor og gåen turbo som følge. i tillegg til at turboen ikke overlever om den får for lite smøring. tenk deg 100 000omdreininger på en veivaksling uten smøring. det varer ikke lenge. spesielt ikke ved flere hundre varmegrader... når du har gjort det kan du nok bytte olje. hjelper ikke det må du bytte oljepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor er det best og høre på priser og sånn anngående overhaling av turbo?

 

 

Det jeg fant ut at GIK sverige hadde gode priser i motsetning til de jeg fant her i norge. Tror det var rundt 4500 for overhaling av en mitsu turbo til FT. Spørs om du har muligheten til å transportere den til sverige da. (posten)

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. røyk av bilen blir det alltid mer av når det er kaldt og fuktig ute. prøv å dusj litt finkornet vann inn i luftinntaket (varmkjør, ta av luftfilter og bruk en slik dusjeflaske. blir mye røyk av lite vann)

2. ventiltetningene hans er ikke gåene, da hadde han hatt mye blårøyk bak seg om han hadde motorbremsa på va 3000rpm i 1km ca og så gitt full gass. da ryker det ekstremt.

3. turboen kan vere dårlig, er ekstremt lite olje som skal til for å lage mye røyk. varmkjør motoren, stopp den og slipp noen dråper olje ned på turbo/eksosanlegg så får du se hvor mye røyk det blir av lite olje..

 

4. sett på en oljetrykksmåler!!! lavt oljetrykk tar livet av en turbo på kort tid! lavt trykk betyr lav gjennomstrømning av olje og da blir den lille oljen som passerer kokt. da blir oljen over tid helt ødelagt med slitt motor og gåen turbo som følge. i tillegg til at turboen ikke overlever om den får for lite smøring. tenk deg 100 000omdreininger på en veivaksling uten smøring. det varer ikke lenge. spesielt ikke ved flere hundre varmegrader... når du har gjort det kan du nok bytte olje. hjelper ikke det må du bytte oljepumpe.

 

Takk for utfyllende svar...!

 

skal på verksted å skru litt i dag, så da hadde j tenkt å måle oljetrykket der...

hva er optimalt oljetrykk på tomgang ved kald og varm motor?

og hva er optimalt oljetrykk på f.eks 2500 RPM ved varm motor?

 

La merke til at olje-retur røret fra blokka og inn til turbo`n lakk litt olje, så skal ta å få bytta pakning der, også kan j vel likeså greit ta av hele røret og se om det er bra gjennom-strømning av olje der, så at det ikke er noe dritt inne der...

 

Nå har ikke bilen gitt fra seg noe blårøyk siden søndag, så begynner å lure litt her... men skal som sagt få skrudd litt i dag, så får vi se hva j finner ut...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med en "kjenning" på volvo før i dag, han har skrudd på de litt eldre volvoene i en god del år, og han hadde aldri opplevd noe problem med olje-pumpa på 940 eller B230 generelt, som han hadde vært borti, men jeg skulle ikke se bort ifra at det var som var feil selv om ha ikke hadde vært borti det... men det første han nevnte var om jeg kjørte på orginalt oljefilter...

 

Nevnte for ham de tingene jeg hadde prøvd/gjort, og han sa at jeg skulle prøve å bytte til orginalt oljefilter før jeg begynte å plukke ned noe bunnpanne og plukke ut olje-pumpa... han nevnte også at det kunne være en o-ring på oljepumpa som var gåen/hadde løsnet...

 

Fikk ikke målt oljetrykket i går kveld, så må få tatt det til helga...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var oljetrykket målt, og det var ikke mye å skrive hjem om gitt...

 

Oljetrykk på tomgang (700RPM) - 0,5 bar

Oljetrykk på 2000 RPM - 1,5 bar

 

Dette var målingen ved varm motor, verdiene var noe høyere ved kald motor selvfølgelig...

 

 

Så tyder på at jeg må sette inn bilen å få gjort noe med dette så fort som mulig... får bare ikke håpe det er selve olje-pumpa som er gåen, men kanskje en o-ring eller lignende som har røket, noe som visst nok flere har opplevd...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Løsner litt opp i en gammel tråd her j!

 

Har fortsatt det "problemet" med at bilen min ryker på tomgang, nesten hele tiden når den får gå litt på tomgang (1-2 minutter)... Dette skjer aldri når motoren er kald, kun når den er varm... Når det begynte å ryke av bilen i stad, stoppa j motoren, lot den stå i noen minutter for så å fyre opp igjen... da gikk det 1 minutt, så kom blårøyken tilbake... Tok meg en skikkelig kjøretur rett etterpå, og motorbremsa på greit turtall i 3-400 meter, uten et snev av blårøyk som j kunne se...

 

Har ikke sjekket pluggene de siste ukene, men regner med at dem er som sist gang, knusk tørre og grå/hvite, sånn som de skal være... (så tydeligvis ikke i motoren problemet er...)

 

Greit å høre om flere har noen svar på dette, for hvis det viser seg at turbo`n er gåen, blir det bytte når skattepenga/feriepenga kommer... 15G eller 16T turbo evt...

 

Bruker litt olje, men ikke sånn overraskende mye... (fyller etter nesten 1 liter mellom skiftene, som blir gjort hver 7000km)

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

du har sjekket veivhusventilasjonen din sant?

filteret kan være tett...

 

Veivhusventilation er sjekket og rengjort... Har rensa "boksen" som sitter på blokka under innsuget, så den er helt ren, har også fjerna flammefella som sitter i plasthuset... Har skrud av oljepåfyllingslokket mens bilen gikk på tomgang, og da lå lokket bom stille mens j hadde 800RPM, så er heller ikke "trykk" i motoren... Når j hadde av slangen mellom LMM og turbo`n, der slangen fra åndinga sitter, så var slangen der helt knusk tørr...

 

De tingene j sitter å tenker, og som j har lest om:

 

Topp-pakning - Skulle mest sannsynlig ha sett det i olja/vannet

 

Ventil-tetninger - Skulle ha kommet en del røyk ved motorbremsing, og ved pådrag etter dette

 

Tetning i turbo - Fikk beskjed om at det røyk hvis en tetning i turbo`n var gåen, da røyk det kun når motoren var ubelasta

 

Utslitt turbo - Ved dette tilfellet oppstår det i de fleste tilfellene røyk ved aks, og under belastning, og evt ubelastet

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv samme problem, ryker blått noen ganger, er garantert oljerøyk.

 

Er vel muligheter for at det er turboen som synger på siste verset.

 

Har du tett veiv damp ryker det no helt jævlig uansett turtall, gjorde det til meg ihvertfall.

 

 

Har mest tro på at turbo`n er sliten... Kjente på akslingen, og var ikke rare slarke der, og turbo`n "hyler" heller ikke, så er nok kanskje ei eller annen tet ning i snurra`n som kanskje er kaputt...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår