Gå til innhold

HVILKEN 4WD/AWD er å anbefale?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

Har ikke alle\noen av Quattro bilene en slik Haldex-kobling? Slik som Cr-Ven jeg har kjørt lenge nå?

Jeg er så godt som 100% sikker på at Hondas CR-V bruker en temmelig konvensjonell viskosekobling som ikke kobler inn bakhjulene før du får en grei hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel. Fra hva jeg har fått med meg er Haldex-koblingen unik for VAG-konsernets biler; jeg har ikke lagt merke til noen andre som bruker denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Rimelig sikker på at Volvo bruker Haldex også.

Haldex er et meget bra system det, men VAG har programmert det til å oppføre seg stort sett som FWD, derfor har mange dårlig inntrykk av det.

Det kunne,like gjerne vært programmert som ATESA som Skyline bruker, med RWD helt til bakhjula spinner.

 

Edit: Til og med Bugatti Veyron bruker Haldex.

 

Hentet fra: http://www.haldex-traction.com

 

Currently the Haldex AWD-system is introduced on the following vehicle models

- Volkswagen Golf 4motion

- Volkswagen Bora 4motion

- Volkswagen Beetle Rsi

- Volkswagen Sharan

- Audi A3/S3 Quattro

- Audi A3 Sportback

- Audi TT Quattro

- Skoda Octavia 4x4

- Seat León

- Seat Alhambra

- Volvo S40 AWD

- Volvo V50 AWD

- Volvo S60 AWD

- Volvo S60R AWD

- Volvo V70 AWD

- Volvo V70R AWD

- Volvo XC 70

- Volvo XC 90

- Volvo XC 90 V8

- Volvo S80 AWD

- Bugatti Veyron

- Ford Freestyle

- Ford Fivehundred

-Mercury Montego

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

beste, og til nå eneste jeg har kjørt med 4x4 er toyota raven til moren min. Og gud hvor morsomt det er med litt snø på veien. Største turbodiesel motoren og litt hard gassfot, ligger brei overalt! Ingenting er som firehjulssladd iforhold til plogesladd med fwd'en jeg vanligvis kjører. Fremkommlighet er det også :love:

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro er det beste firehjulstrekk systemet jeg har kjørt hittil (tenker da på 1 gens thorsen), de første versonene understyrer mye hvis man ikke har sperra p midtdiffen på. Lancer ligger også godt plassert, og nederst ligger honda crv sitt system (må spinne mye før den kobler inn bakhjula og det er vanskelig å få den til å ha de på lenge. Audi sitt quattro system tåler også utrolig mye juling.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 10V med Torsendiff også da. :)

 

ja oki.. 1. generasjons eller 2. eller noe da... anyway, poenget var midtdiffen ihvertfall..

Kan legge til noe angående å kjøre med midtdiffen på, man er helt avhengig av å gi gass, noe som betyr at dersom motoren går tom for bensin eller et eller annet skjer så er det lett å miste kontrollen.. Fikk en liten uant kontra jeg da motoren fuska, fikk brøyta bort litt av snøfonna liksom :bump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer annpå.

Om du skal ha optimal 4X4 så trenger du en som kan fysisk velge 4X4 eller 2wd. Og dermed også sperrer. Men slike biler fungerer best utenfor veien.

Vil du ha optimal 4wd på vei, så er det disse hydrauliske elektroniske 4WD bila du bør velge.

 

Tester har mange vinnere, kan vel egentlig finne en test for hevde den du har lyst på, enten du vil ha Audi eller Nissan.

 

Men personlig ville jeg valgt for kjøring på vei, en personbil.

 

De jeg har kjørt som jeg likte best er:

MB E240 - Audi A4 - WV Bora (TDi) - Skoda oktavia .

 

Disse var utrolige bra, favoriten er MB, men en pris på over 700 000,- skremmer.

Derfor heller jeg mer mot A4, men den er liten. Bora er også liten, men føles faktisk større ut en A4 - støy, men eneste Diesel artig faktisk.

Skoda er også bra, og god plass.

 

Valget for meg blir: vente noen år til, og kjøpe E240 brukt.

 

P.S. Haldex var utgangs punktett ett svensk firma, som jeg mener VW kjøpte. Mener også at Haldex blir fremsatt som eget firma fortsatt.

Usikker på hvilken merker som bruker dem, men mener flere merker brukte dem før VW kjøpte dem, og da kan disse merkene fortsatt bruke det systemet dem kjøpte den gang, også på nye modeller.

 

Men om dem får kjøpt de siste haldex systemene vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår