Gå til innhold

HVILKEN 4WD/AWD er å anbefale?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

Hvor avansert systemet er sier dessverre ikke så mye om kjørefølelse, men en god del om framkommelighet. Quattro systemet til Audi er genialt på framkommelighet f.eks, men ved.. "inspirert" kjøring så er den fæl å understyre og man må jobbe endel med bilen for å få den til å ligge som du vil. Da tenker jeg på nyere A4/A6.

 

Subaru derimot har på nyere biler (Impreza / Legacy) firehjulstrekk med viskosediff uten diffsperre. Dermed kan du risikere å stå stuck i en bakke og spinne på et forhjul, akkurat som en vanlig forhjulstrekker. Dette er bedre på nyere biler med traction control / stabilitetsprogram, men det er uansett en fundamental svakhet ved å bruke viskosediff. Så framkommeligheten er så som så, men ved inspirert kjøring er den nøytral og fin å kontrollere!

 

Så moralen er vel at det ikke nødvendigvis er det mest avanserte og effektive systemet som er best å kjøre med til daglig.

 

 

Btw, når jeg tenker meg om så er Landcruiser 100 ganske fin når den kjører sidelengs. Synd den veier så mye og har et noe høyt tyngdepunkt...

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvor avansert systemet er sier dessverre ikke så mye om kjørefølelse, men en god del om framkommelighet. Quattro systemet til Audi er genialt på framkommelighet f.eks, men ved.. "inspirert" kjøring så er den fæl å understyre og man må jobbe endel med bilen for å få den til å ligge som du vil. Da tenker jeg på nyere A4/A6.

 

Subaru derimot har på nyere biler (Impreza / Legacy) firehjulstrekk med viskosediff uten diffsperre. Dermed kan du risikere å stå stuck i en bakke og spinne på et forhjul, akkurat som en vanlig forhjulstrekker. Dette er bedre på nyere biler med traction control / stabilitetsprogram, men det er uansett en fundamental svakhet ved å bruke viskosediff. Så framkommeligheten er så som så, men ved inspirert kjøring er den nøytral og fin å kontrollere!

 

Så moralen er vel at det ikke nødvendigvis er det mest avanserte og effektive systemet som er best å kjøre med til daglig.

 

 

Btw, når jeg tenker meg om så er Landcruiser 100 ganske fin når den kjører sidelengs. Synd den veier så mye og har et noe høyt tyngdepunkt...

jeg lurte nå "bare" på hvilken awd/4wd DERE synes er best!! jeg digge subarus awd da en er fin å slædde med og kommer meg frem der jeg vil;) :driving

 

åsså en fordel til er at subaru har høy/lav serie..;) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes sitt første 4-matic system var meget bra når det fungerte. Frem til 1990 så slet de litt med feil i den delen av girkassen som fordelte kreftene frem og bak. Etter 1990 bedret dette seg. Mercedes lagde systemet for å konkurrere med Audi 100/200 Quattro. Systemet fungerer slik at man har bakhjulstrekk helt frem til man slipper bak. Masse antispinn og lignende gjorde at bilen krabbet seg frem på omtrent hva det skulle være av føre.

 

Tror ikke systemet egner seg så mye til leking sånn som eldre Audier med quattro og subaru med konstant firehjulstrekk gjør, men når det gjelder fremkommelighet så skal 4-matic være bra (har jeg hørt).

 

Dagens 4-matic er annerledes enn det som var da. Akkurat som quattro idag er annerledes enn den som kom å 80-tallet.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dette alle sier om at quattro understyrer så fælt, min erfaring er heller det motsatte. Har leket endel med 98mod a4 og syns den er "tailhappy" som bare det. Understyrer den så har en for lett høyrefot. Genial vinterbil i mine øyne og fyrkrafs-systemet fungerer utmerket for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer på hvilkem 4wd/awd dere anbefaler...

 

jeg digger Subaru *kjører legacy*

 

men hvordan er 4wd'en på feks toyota, nissan, audi, golf, skoda, VW, osv osv...

 

er det noen som han en 4wd/awd bil å anbefale?

 

Har jo alltids Evo VIII ;)

Kunne sikkert fått en Evo I med høyreratt for 60k...

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo alltids Evo VIII ;)

Kunne sikkert fått en Evo I med høyreratt for 60k...

tja.. liker 4wd/awd'en på japsebilene litt:)

 

jeg skal være uten bil ca 1 år så da får jeg håpe at jeg får spart litt opp... derfor ser/hører jeg meg rundt ang dette... yodude well

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
ååååjodda happyhappy nivane på finn er 95' og 97'modell, løp å kjøp :bump

har sett på den, men sier at jeg vil ha noe som iallefall ser bedre og går bedre enn Volvon;) såe blir ikke noe lada på meg;) :pimp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår