Gå til innhold

HVILKEN 4WD/AWD er å anbefale?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nå vil jeg ha en nyere bil enn Volvon.. såe da tror jeg neppe det blir Lada;) yodude

http://www.lada.dk/default_1222.asp

hehehe...noe å tenke på!Legg merke til utstyrsnivå og hvor mye bilen har forandret seg siden 80-tallet!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suzuki grand vitara 2.0 tdi helt konge... med lavt drivstofforbruk , ble målt til 0,76 på mila .manuell innkobling av firhjulstrekk :driving

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mye moro med en Subaru 1800GL 1.8 Turbo stasjonsvogn fra 1986. 50/50-fordeling mellom for- og bakaksel om jeg ikke tar helt feil. Makan til morsom bil og leke med skal man lete lenge etter, og fremkommeligheten er det absolutt ingenting i veien med (for lokalkjente i Tromsø kan jeg nevne at med den bilen krabbet jeg opp Kræmerbakken, helt opp til toppen hvor man treffer på dramsveien og der er det bare helt ape-bratt og innkjøring forbudt i retning oppover ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viskosediff er en diffbrems. De vil maks spinne på et hjul på hver aksel.

Hvis det ikke er diffbrems på akslene. Men jeg tror ikke det er åpne differ bak på dem heller.

 

 

Diffrensialen på forakselen gjør sitt til at om bilen spinner på et hjul så blir det ikke overført noe kraft til viskosediffen, dermed ingen forskjell i hastighet på platene, dem griper ikke og vips så står Pernilla der og dytter :D

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffrensialen på forakselen gjør sitt til at om bilen spinner på et hjul så blir det ikke overført noe kraft til viskosediffen, dermed ingen forskjell i hastighet på platene, dem griper ikke og vips så står Pernilla der og dytter :D

 

Har du ikke misforstått litt hvor kraften kommer FRA nå. Den kommer ikke fra forhjulene, men fra kassa, altså før viskodiffen. Derfor er det viskodiffen som fordeler kraften mellom foran og bak.

 

Hva som skjer foran, spinning på et hjul eller ikke, spiller ingen rollle.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle\noen av Quattro bilene en slik Haldex-kobling? Slik som Cr-Ven jeg har kjørt lenge nå? Slik at du har FWD helt til moroa starter, så kobler noe magisk hydralikk inn og gir deg AWD om du er flittig nok med høyrefoten?

Ganske irriterende system da du somregel understyrer litt før du er tøff nokk til å gasse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle\noen av Quattro bilene en slik Haldex-kobling?

 

Noen av dem har Haldex ja. Men de 'opprinnelige' 'ekte' :) quattroene hadde torsen eller manuell midtdiff.

 

Implementasjonen av Haldex som ble gjort med fokus på FWD er ikke noe særlig etter min mening. Hadde de enda programmert den så den trakk like mye, eller var RWD biased.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte quattro (Og da tenker jeg på 1 og 2 da de fortsatt hadde manuell sperre) mener jeg må være det beste 4wd-systemet til vanlig bruk, leking og fremkommelighet. Passe understyrt til vanlig kjøring, og vil du at den skal overstyre er det bare å gi gass. Litt gøts må man ha, men når man tør og har sperre bak er det virkelig gøy.

 

Ligger også en liten tråd med "quattrohistorier" det virkelig er verd å lese her; http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=10752

 

De eneste bilene Audi noen gang har hatt med hadlex er TT og A3\S3, alle andre har Permanent 50\50 foran\bak. Første generasjons Quattro hadde også manuell sperre på mellomdiff og bakdiff, men sperren på mellomdiffen ble i 87-88 byttet med en torsendiff, mens bakdiffen fikk en elektrisk sperre. Denne sperrer når det blir momentsforskjell foran og bak. På A4 og og nyere biler forsvant også den elektriske bakdiffen, og brukte isteden bremsene til å bremse hjulet som spant. Bra for fremkommelighet, men ikke like bra for leking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår