Gå til innhold

HVILKEN 4WD/AWD er å anbefale?

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter det jeg har hørt så er jo Haldexen noe dritt når det gjelder kjøring på vei da. Grei for fremkommelighet men den er jo tross alt FWD før 4x4 slår inn..

 

Da må du 'høre' bedre etter. Det kan programmeres som man vil, men VAG har som de fleste andre valgt å programmere det slik.

 

Er ikke noe problem å låse 50-50, eller trekke mere bak med Haldex.

Det er bare en hydraulisk, programmerbar midtdiff.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er litt forskjellig fra bil til bil òg når det gjelder haldex. Hvertfall blant audi sine biler. Mener i alle fall å ha hørt at S3 trekker litt på bakhjulene hele tiden, mens A3 kun trekker på fremhjulene inntil behov for noe mer melder seg. Mulig jeg har hørt feil...

x BMW e46 320 ci manuell - solgt

x Mazda 323f 1.8 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, mulig du må 'høre' bedre. :)

 

Det er ikke sånn Haldex er..

 

Ja, både A3 og S3 er vel FWD fram til slipp og AWD etter.. Er vel bare A4 og de større audiene som fortsatt bruker Torsen. Og nye RS4 som har mere krefter bak enn foran fra fabrikk! Endelig har audi skjønt det igjen :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å låse 50-50, eller trekke mere bak med Haldex.

Det er bare en hydraulisk, programmerbar midtdiff.

Hvordan får man programmert/stilt inn dette da? Vil det gå greit å gjøre forandringer, eller kan det oppstå problemer?

x BMW e46 320 ci manuell - solgt

x Mazda 323f 1.8 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man programmert/stilt inn dette da? Vil det gå greit å gjøre forandringer, eller kan det oppstå problemer?

 

Må jo programmere om Ecu'en som styrer diffen da, så det er ikke noe man gjør hjemme i garasjen.

 

Lurer på om det er MTM som leverer en boks med 50-50 låsing til S3 hvertfall.

 

Haldexdiffen i seg selv skal vistnok være en meget solid sak, som overfører 4sifrede momenttall uten å knele. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at en diff laget for 300nm tåler 1000nm? Har du noen linker til hvor dette har blitt testet?

 

Sjekk ditt eget drivverk.

Det tåler mange ganger det det var leget for, så det er ikke uvanlig at noen gjør det slik ennå. :)

Gammelt Audidrivverk, Supra etc etc.

 

Haldex selv snakker om 2400Nm overføring.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men drivverket på gamle audier veit jeg er solid. Men for å være litt kjip nå så kan jeg si at på kompisen sin A6 1.8T så røyk reversen etter litt moro kjøring. Vi åpnet kassa og det var laget av en eller annen form for plastik.

Så jeg er ikke imponert over nye audi driverk.. Det gjaldt riktig nok en FWD men dog en turbo, så man skulle jo tro det holdt litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHAHAH

2400nm!??!??

er du spenna gærn eller?

 

Nå er selvfølgelig Haldex sin side nede..

Det er ikke jeg som har laget diffen, men de som har laget den sier at den tåler såpass.

Vet ikke om du kanskje er mere oppdatert på hvordan haldexen er laget og hva den tåler?

 

http://www.haldex-traction.com/ er adressen, jeg får den ikke til å fungere nå. De er sikkert inne og retter informasjonen etter å ha lest her tenker jeg. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår