Gå til innhold

Ingen sikring på forsterker.

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da sikrer du + kabelen i begge ender, en så nært batteriet som mulig og en så nært forsterkeren som mulig.

 

Ok... og sikringene skal være like store?

 

Skjønner ikke helt hvorfor jeg skal ha 2 stk sikringer på samme kabelen.. Om den første sikringen går har jo den gått =D

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, blir det brudd på kabelen så kommer det jo ikke strøm til ;)

 

helt riktig det!! men han må ikke ha anbefalt sikring på 240A like ved ampen, den kan være mindre -2 x 140A feks- så lenge det spilles med "moderat" nivå skal det holde med noe mindre. 240A er nødvendig om det skal spilles veldig høyt og veldig lenge, tror nok bassane takker for seg før ampen gir seg.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men strømmen kommer like fullt fra batteriet, og når man har sikring ved batteriet, er man sikret.

 

Har man derimot batteriet bak, og dynamoen foran, er det fornuftig med sikring begge steder. Jeg har dette nå! :)

 

Den gamle bilen min, derimot (MX-5) hadde originalt batteriet bak og dynamo foran (seff), men INGEN sikringer i nærheten av batteriet! SAKLIG! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror her er litt forskjellige meninger ute og går, mye fordi mange av oss er vante til å bruke flere forsterkere samtidig.

 

Er ikke helt enig i det med 1 batteri = 1 sikring.

 

Jeg fremsetter derfor en liten påstand om at "regelen" for forsterkere uten innebygget sikring er mer som dette:

1 batteri + 1 forsterker = 1 sikring ved batteri

1 batteri + flere forsterkere = 1 sikring ved batteri + 1 sikring foran hver forsterker.

 

Ta f.eks. to slike forsterkere som er nevnt i tråden, uten sikring på kabelen og fordelt via en blokk. Du har kablet opp til å kunne levere 480A til dem.

 

Hvis den ene delvis kortslutter vil denne kunne dra helt opp til, vel, la oss si 470A, uten at sikringen foran går, noe som kan resultere i en ganske stygg elektrisk-brann, mens den andre vil spille videre med de 10A til rådighet helt til den drar mer enn 10A og sikringen tilslutt brenner av.

Ved å ha sikret hver av disse med en 240A ville sikringen gått straks strømtrekket til forsterkeren var over det normale.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del tilfeller så er det jo mange som trekker 33 mm2 eller 50 mm2 kabel og da kan det jo hende at forsterkeren ikke er i stand til å "svelge" en så tykk kabel. Da setter vi på en fordelingsblokk med sikringer, ikke sant?

 

Mvh

Pål

 

eller uten .. fordelingsblokk med sikringer er til for de med flere batterier.. meeen om du senere har tenkt å oppgradere til flere batterier så er det vel koselig med en sikringsblokk :mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en morsom detalj jeg har lagt merke til her:

 

hehe dere anbefaler folk 50mm2 kabel (vet dere hvor mye trøm en sånn en tåler om den er 5 meter lang?? regn ut) fra batteriet til forsterkeren, og binder denne fast med en 60 A sikring .. hehehehehehe *morsomt*

 

omtrent like lurt som å skjøte kjetting med sytråd ... hehehe .. keep up the good work boys... yodude

 

husk at en sikring er en motstand som sørger for at mye kraft ikke rekker frem, spesielt når denne blir varm .. jeg kjører faktisk 200 A sikring på anlegget mitt.. driter i om forsterker går til helvette, bare jeg får fullt utbytte av den så lenge det varer.. og det varer lenge ...

 

hmmm off topic men men :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår