Gå til innhold

Ingen sikring på forsterker.

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

en morsom detalj jeg har lagt merke til her:

 

hehe dere anbefaler folk 50mm2 kabel (vet dere hvor mye trøm en sånn en tåler om den er 5 meter lang?? regn ut) fra batteriet til forsterkeren, og binder denne fast med en 60 A sikring .. hehehehehehe *morsomt*

 

omtrent like lurt som å skjøte kjetting med sytråd ... hehehe .. keep up the good work boys... yodude

 

husk at en sikring er en motstand som sørger for at mye kraft ikke rekker frem, spesielt når denne blir varm .. jeg kjører faktisk 200 A sikring på anlegget mitt.. driter i om forsterker går til helvette, bare jeg får fullt utbytte av den så lenge det varer.. og det varer lenge ...

 

hmmm off topic men men :kiss

 

Ved 200A vil det gi et spenningsfall på 0,35V i en 5 meter lang 50mm2, de fleste er lengre med tanke på at du må jorde forsterkeren også. Og kabelen gir mer motstand enn sikringen viss det er skikkelig kontakt der.

 

Og det er kjempetøft at du driter i anlegget ditt da, keep up the good work!!

 

Edit: Sikringen på kabelen skal være så stor som kabelen tillater og skal derfor ikke bli varm, den er der for å sikre mot kortslutning. Mot overbelastning sikrer du ved forsterkerne om de ikke har innebygd sikring.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en morsom detalj jeg har lagt merke til her:

 

hehe dere anbefaler folk 50mm2 kabel (vet dere hvor mye trøm en sånn en tåler om den er 5 meter lang?? regn ut) fra batteriet til forsterkeren, og binder denne fast med en 60 A sikring .. hehehehehehe *morsomt*

 

omtrent like lurt som å skjøte kjetting med sytråd ... hehehe .. keep up the good work boys... yodude

 

 

Hva har sikringsstørrelse med kabelen å gjøre? Hvor mye strøm som trekkes gjennom kabelen avgjøres IKKE av kabelen, men av enheten som trekker strøm. Tykkelsen på kabelen er mer interessant med tanke på motstand/hvor mye strøm som er MULIG å trekke igjennom. Tykkere kabel brukes for å få lavere spenningsfall, og spenningsfallet gjennom en sikring er minimalt.

Den eneste grunnen til å eventuellt ha en større sikring enn 60 ampere måtte være om en større sikring har mye lavere motstand, eventuellt om forsterkeren vil trekke mer enn 60 ampere. (60 ampere er bare et eksempel). Velg sikring etter behov, ikke etter kabelens tykkelse. Jeg tviler sterkt på at en riktig dimensjonert sikring vil være et mye dårligere valg enn en overdimensjonert en.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har sikringsstørrelse med kabelen å gjøre? Hvor mye strøm som trekkes gjennom kabelen avgjøres IKKE av kabelen, men av enheten som trekker strøm. Tykkelsen på kabelen er mer interessant med tanke på motstand/hvor mye strøm som er MULIG å trekke igjennom. Tykkere kabel brukes for å få lavere spenningsfall, og spenningsfallet gjennom en sikring er minimalt.

Den eneste grunnen til å eventuellt ha en større sikring enn 60 ampere måtte være om en større sikring har mye lavere motstand, eventuellt om forsterkeren vil trekke mer enn 60 ampere. (60 ampere er bare et eksempel). Velg sikring etter behov, ikke etter kabelens tykkelse. Jeg tviler sterkt på at en riktig dimensjonert sikring vil være et mye dårligere valg enn en overdimensjonert en.

 

bla bla bla ... jepp men tror ikke du forsto poenget mitt helt :mat

har lest i mange tråder at det er så viktig å overdimisjonere kabler og samtidig montere sikringer overalt ..

Husk at sikringer når de blir varm så øker motstanden over dem såpass mye at hele opplegget med tykkere kabler forsvinner helt!! Sikringene som er underdimisjonerte eller akkurat passe funker omtrent like bra som om det var en 4 felts vei og du innsnevret denne til 1 felt et lite stykke før veien fortsetter med 4 felt .. (jepp, tok litt i her, men omtrent samme opplegget)...

 

edit: det er de små detaljene som teller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soocool har faktisk ett poeng her.

 

Sikringen ved batteriet er kun for å sikre kabelen og bør hovedsaklig være dimensjonert for to kriterier:

1. Den skal være mindre enn det batteriet maksimalt kan gi i kortslutningsstrøm (dette er oppgitt i databladet til batteriet)

2. Den skal være så stor som mulig uten å overskride det kabelen tåler.

 

Skal man sikre selve forsterkern, så gjør man dette med en ekstra sikring rett før forsterkeren, men da er det ikke fordi det er noe som er påkrevd på noe måte innstallasjonsteknisk - dette er kun for å verne om de pengene man har lagt ned i forsterkeren.

 

En annen ting jeg gjerne vil påpeke er at jeg ser utrolig mange her med flotte innstallasjoner og fancy utstyr, men det er ett fåtall jeg har sett som faktisk i det store og hele har sikret sine (helt opp i 90kv+) kabler fra dynamo til batteri - tilogmed dynamoer som lader opp mot 250A - og her diskuterer samme folket å sikre en 50kv med en 60A-sikring?

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til Zettie.

 

En omformulering vil bli:

Sikringer ved batteriet er til for å hindre at kabelen blir for varm, smelter og brenner opp det den ligger i/på/ved/inntil. Man sikrer altså kabelen.

 

Sikringer nær forsterker vil hindre at den får eks antall hundre ampere rett i fleisen om noe skulle gå gærnt.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen til Zettie.

 

En omformulering vil bli:

Sikringer ved batteriet er til for å hindre at kabelen blir for varm, smelter og brenner opp det den ligger i/på/ved/inntil. Man sikrer altså kabelen.

 

Sikringer nær forsterker vil hindre at den får eks antall hundre ampere rett i fleisen om noe skulle gå gærnt.

 

ohh my god... :pisser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte som ikke trenger å vite mer, vet du.

 

sikkert, men er vel få som vet mindre en deg tror jeg :) hehe

 

Sikringer nær forsterker vil hindre at den får eks antall hundre ampere rett i fleisen om noe skulle gå gærnt.

 

så hvis jeg har en sikring på f.eks 60A ved batteriet (vanligst) som kun sikrer kabelen(hehehehehehehe) i følge deres teorier!! Såå skal denne sikringen ved forsterkeren hindre X antall 100 ampere å gå inn i forsterkeren (selv om kabelen er sikret mot større last en 60A) .. .. .. .. hehe morsomt .. hmm burde ikke le av dette men men ... vanskelig å la være..

 

ps: hva med å lage en 5 meter lang kabel som fungerer som en eneste stor sikring???? :mat

ps: hva med å legge inn en togskinne fra batteri til forsterker og så lime/tape på en liten sikring i hver ende !???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha....

 

Så har man Ohms lov og elektroteknikkens morsomme faktum, da... Sorry at jeg bringer dette på bane hele tida, men folk påstår det ene og det andre når det ikke har rot i virkeligheten. Jeg blir litt oppgitt.. uten å vifte med en belærende pekefinger, føler jeg at jeg MÅ opplyse folk om hva som er tilfelle og hva som IKKE er tilfelle.

 

La meg først opplyse om Ohms lovs relevanse ved serie og parallellkoblinger:

 

- I seriekretser er strømmen den samme gjennom alle komponentene i kretsen.

- I parallellkretser er spenningen den samme over alle komponentene i kretsen.

 

I bilstereopraksis:

- Parallellkrets er f.eks. at man har to forsterkere koblet til ett batteri, med felles pluss og felles jord (Forsterkerne får samme spenning, men strømmen har altså flere veier å gå, og får dermed totalt mindre motstand = totalt større strømforbruk).

 

- Seriekrets illustreres lettest ved at man ser på hver av disse to forsterkerne og deres tilkobling til batteriet som en egen krets, der strømmen går fra batteriets plusspol (jada, elektronene går fra minus, SoooCool), gjennom kabler og tilkoblingspunkter, gjennom forsterkeren og gjennom kabler og til jord. Altså vil strømmen gjennom kablene og forsterkeren begrenses av den totale motstanden mellom pluss og minus på batteriet - denne totale motstanden er summen av motstandene i alt det ovennevnte, og det vil legge seg spenning (spenningsfall) tilsvarende motstanden til hver enkelt komponent, over komponenten. F.eks. sikringen i seg selv utgjør en meget, meget liten prosent av denne totale motstanden, og vil dermed representere et lavt spenningsfall. Mer om det lenger ned.

 

Men nå ser du nok at dersom man kobler to like forsterkere på samme måte til batteriet (som altså blir to seriekretser i parallell), vil strømmen gjennom HVER ENKELT forsterker være uendret i forhold til med én - sett at man har batterikapasitet nok, så klart. Den TOTALE strømmen er imidlertid doblet.

 

Det jeg ønsker å vise her, er at strømmen er alltid den samme i HELE seriekretsen! Strøm er energi som ikke forsvinner, altså MÅ all energien forflytte seg fra en pol til en annen. Dette er grunnen til at man må ha lik tykkelse på pluss og minus-kabel dersom de er like lange, for eksempel! Og dette faktumet forklarer LETT at det ikke er NOEN teoretisk ELLER praktisk grunn til å montere en stor (eks. 250A) sikring ved batteriet og i tillegg en liten sikring (eks. 60A) "til forsterkeren", rett ved forsterkeren fremfor å ha EN sikring på 60A ved batteriet. EN sikring av nødvendig verdi er alt man trenger! Er den minste sikringen i kretsen 60A, så er det den som ryker først samme pokker, og denne vil gå nøyaktig like varm om den står ved batteriet eller forsterkeren!!! At en sikring leder dårligere når den blir varm, er for øvrig irrelevant i praktisk sammenheng. Mål spenningen som ligger over to sikringer av forskjellig størrelse (60A eller 250A, f.eks.) ved samme strømforbruk! Gjør et forsøk: Sett sikringen inn i holderen, så den leder strøm slik den skal. Spill så musikk, så høyt du vil. Still et voltmeter til nærmeste måleområde over 12VDC (oftest 20V), og mål ved å holde rød måleprobe på den ene enden av sikringen og den sorte proben på den andre enden. Spenningen man får, er den som ligger over sikringen på grunn av motstanden den representerer - og er også kjent som "spenningsfall"! Enormt...? :D

 

Skriv gjerne inn målingene dere gjør her, så skal vi se at ALLE måler fullstendig irrelevante verdier satt i sammenheng med resten. En tidels volt - i verste fall? :)

 

Om du skulle ha mye spenningsfall - tenk så hvor dette spenningsfallet egentlig oppstår! Dersom du f.eks. har en automatsikring med runde kabelsko på hver tilkobling (slik Stinger og Caliber sine er konstruert), vil motstanden være størst internt i sikringen fordi den er "så varm at motstanden øker så mye", eller i koblingene der man har kun en liten flate med kontakt sammenliknet med resten av kabelens tykkelse? Prøv gjerne å måle dette "enorme" spenningsfallet ved lavt volum og når du har spilt en stund på høyt volum (så sikringen er varm). Store forskjeller? Tenkte nok det.

 

Om man har flere forsterkere på samme store strømkabel, og deler denne opp lenger bak, kan det bli andre boller når det gjelder sikringene og deres plassering og antall - men er det ikke bedre (og tryggere) å legge en 25mm^2 med en dedikert sikring til hver av forsterkerne ved batteriet (f.eks. en 80A på hver), fremfor å legge en 50mm^2 kabel med én 160A sikring og dele den opp med to 25mm^2 kabler med 80A sikringer lenger bak? Færre steder for spenningstap, og færre feilkilder... Dessuten vedder jeg på at EU-kontrolløren din også er enig i dette, og du kan jo spørre biltrangsynet om deres mening! En annen ting er at jeg tror ikke prisforskjellen er særlig stor da man kjøper tynnere kabel og en stor (og dyr) sikring mindre (har ikke regnet på det), og ofte er det lettere å plassere to mindre kabler enn én stor (bygger mindre i høyden når man har to små ved siden av hverandre)... Men kommer jo så klart an på smak og behag også. De som vil legge svære kabler, må da bare fortsette med det! :)

 

Til slutt må jeg bare få ut at jeg fatter ikke hvorfor folk har en lei tendens til å blåse opp fullstendig unyttige, og fremfor alt udokumenterbare (!!!), aspekter av bilstereoinstallering til noe som er helt ute på viddene. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig, hva? :D

 

Nå kan det vel sies at jeg er litt vrang også, da. Men jeg syns det er så kjipt at folk skal gjøre mye sånt som betyr unødvendig arbeid og penger når de kan slippe unna med mindre.

 

Peace! :)

 

mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter på den sikringen som er tettest oppunder hvilken strøm kabelen tåler i forhold til hvilken forlegning den ligger i. Jamfør NEK400.

 

Om du er så spydig fordi du fremdeles tar det ille opp at jeg mente at du la en delikat kabel på eget ben i kondensatortråden, så er det på tide at du vokser opp.

Det er ganske mange her som mener at du var på en lang bærtur i den tråden.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår