Gå til innhold

Ingen sikring på forsterker.

Ranger emnet


eyzo

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

for å si det sånn, det handlet vel mere for dere å forsøke å overbevise andre at dere er de som alle bør lytte til .. jaja la det bare bli sånn, jeg bryr meg nada. fortsett markeringen av teritoriet deres, piss i alle trådene med svadaet så fortsetter dere å være helter (spesielt deg Boomboox) :) hehehehe ..

 

a little bird in the sky, drop a shit right into my eye .. me not sorry, me not cry.. me just happy Cows don't fly ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Rune, jeg sa ikke at alt soocoool skrev var korrekt,

men, det har ingen praktisk betydning om man sikrer kabelen etter reellt "forbruk" eller etter kabelens spesifikasjoner.

 

Det som jeg anser her er ett viktig moment som sooocool tok opp ett stykke lengre opp i tråden:

 

hehe dere anbefaler folk 50mm2 kabel (vet dere hvor mye trøm en sånn en tåler om den er 5 meter lang?? regn ut) fra batteriet til forsterkeren, og binder denne fast med en 60 A sikring .. hehehehehehe *morsomt*

 

Hvis du planlegger å bruke en forsterker som trekker 100A, så velger du kabel etter a) forventet trekk (100A) + b) lengden på kabelen og c) litt ekstra overhead, og dermed vil ikke sikringen (som fremdeles er ihht til kabelens toleranser) være overdrevet stor i forhold til hva du har behov for.

 

Hvis du kjøper tykk kabel til masse kroner pr meter fordi du senere planlegger mer enn det du har, så er det vel ingen vits å bruke 500-1000 kroner på en for liten automat-sikring ved batteriet heller?

 

Du sier det jo selv, hvorfor gå for en 50kv når du like greit kan trekke en dedikert, korrekt kabel for hver forsterker? Hvis du da kjøper hver av disse etter hva du har behov for og deretter sikrer dem etter spec på kabelen, så ser jeg absolutt ikke noe problem ved det, gjør du?

 

:)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringer nær forsterker vil hindre at den får eks antall hundre ampere rett i fleisen om noe skulle gå gærnt.

Dette er nå ikke helt korrekt da. En sikring nær forsterker vil hindre at forsterkeren kan trekke mer en 60A hvis den ikke har innebyggede sikringer.

 

EDIT: Men velger man rett kabel i utgangspunktet, så slipper man jo forøvrig tenke på dette, for da kan man jo bare sikre denne med korrekt sikring fremme ved batteriet ;)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye "greier" for et enkelt spørsmål... :crazysant ampen SKAL sikres med 240A sikring, og den skal være så nær som mulig ampen. i tilleg skal også være en 4 kanaler med ca 80A innebygd sikring..... veldig enkelt og greit det. Særlig om man skal gå "etter boka". VGA TRENGER ikke extra kondensator...den har 18 stk parallel koblet kondesatorer til 12v. inn. Men et batteri like i nærheten vil være beste alternativ. yodude

 

VGA1600.2

ff26mu.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Rune, jeg sa ikke at alt soocoool skrev var korrekt,

men, det har ingen praktisk betydning om man sikrer kabelen etter reellt "forbruk" eller etter kabelens spesifikasjoner.

 

Det som jeg anser her er ett viktig moment som sooocool tok opp ett stykke lengre opp i tråden:

 

 

 

Hvis du planlegger å bruke en forsterker som trekker 100A, så velger du kabel etter a) forventet trekk (100A) + b) lengden på kabelen og c) litt ekstra overhead, og dermed vil ikke sikringen (som fremdeles er ihht til kabelens toleranser) være overdrevet stor i forhold til hva du har behov for.

 

Hvis du kjøper tykk kabel til masse kroner pr meter fordi du senere planlegger mer enn det du har, så er det vel ingen vits å bruke 500-1000 kroner på en for liten automat-sikring ved batteriet heller?

 

Du sier det jo selv, hvorfor gå for en 50kv når du like greit kan trekke en dedikert, korrekt kabel for hver forsterker? Hvis du da kjøper hver av disse etter hva du har behov for og deretter sikrer dem etter spec på kabelen, så ser jeg absolutt ikke noe problem ved det, gjør du?

 

:)

 

Jeg ser problemet, jo! :) Fordi i dette tilfellet er det ikke egen sikring i forsterkeren! For at den ikke skal bli fullstendig ødelagt dersom utgangstransistorene kortsluttes og den da forsøker å kjøre full DC-spenning rett i høyttaleren, er det viktig å sikre den etter maks strømforbruk ved normal bruk, som Matador beskriver over her.

 

Det sier seg selv at man i dette tilfellet vil måtte ha en sikring på mindre enn hva kabelen tåler (dersom du ikke har kabel nøyaktig tilpasset maks strømtrekk fra forsterkeren, da). Om man har 300A sikring ved batteriet, er den altså bortkastet om man har 240A sikring på samme kabel ved forsterkeren (MERK: dersom man kun har denne ene forsterkeren på denne kabelen).

 

Så kommer begrunnelsen for å ha to strømkabler fra batteriet:

Det å ha egen strømkabel til denne ene forsterkeren og en egen strømkabel til den andre forsterkeren mener jeg er en god idé, bl.a. fordi man sparer seg for å måtte kjøpe den enorme og dyre supertykke kabelen, og slipper den temmelig dyre 300A-og-whatever-sikringen ved batteriet I TILLEGG til den store 240A-sikringen som du uansett må ha i begge tilfeller!

 

Så kan man legge opp en egen strømkabel til firekanaleren, og sikre denne deretter; altså må sikringen i dette tilfellet være lik eller mindre enn kabelens maks toleranse for strømgjennomgang og lik eller større enn forsterkerens maks strømtrekk (for denne har innebygget sikring!).

 

Det å bytte sikringsstørrelsen og bruke to tynnere kabler blir nok litt billigere og lettere å legge enn den jumbokabelen som skulle drevet begge forsterkerne via en kjempesikring. Man slipper også fordelingsblokk.

 

Men som sagt, det er min mening. Ikke misforstå, jeg mener ikke at alle SKAL gjøre det sånn, jeg bare mener at det er lettere og billigere, og dermed foreslår jeg det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har 300A sikring ved batteriet, er den altså bortkastet om man har 240A sikring på samme kabel ved forsterkeren (MERK: dersom man kun har denne ene forsterkeren på denne kabelen).
Hvis isolasjonen går av i gjennomføringen til torpedoveggen og du kun har en 240A ved forsterkeren, så vil den sikringen aldri gå iom at strømsløyfa blir batteri positiv -> chassis -> batteri negativ. Har du en 240 ved batteri'et, så er jo den 240A bak ved forsterkeren bortkastet fordi i det øyeblikket det forsøkes trekke mer en 240A gjennom forsterkeren (selv om utgangstransistorene brenner, sub'en står i full fyr og begge ørene vibrerer) vil den sikringen foran aldri kunne overskride 240A.

 

Men som sagt, det er min mening. Ikke misforstå, jeg mener ikke at alle SKAL gjøre det sånn, jeg bare mener at det er lettere og billigere, og dermed foreslår jeg det! :)
På samme måte som jeg gir mine meninger :) Diskusjoner er alltid gøy :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VGA 1600.2 har dobble strøm inntak forresten, går inn 25kv kable uten problemer men går nok 30kv med litt tålmodighet... meningen er at man bruker en sikring på 140A i hver inntak -derfor er det 2 stk....som sagt man trenger absolut ikke 240A sikring om man ikke skal spille høyt og lenge, greier seg i massevis med 140A foran. Batteriet bak bør ha en sikring på 140A i en dobbelt sikrings boks der den ene på 140A og den andre til 4 kanaleren... :crazysant hvor skal begge "batteriene" kobles sammen tror du?? ... det er ikke vanskeligere enn det folkens. knock

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis isolasjonen går av i gjennomføringen til torpedoveggen og du kun har en 240A ved forsterkeren, så vil den sikringen aldri gå iom at strømsløyfa blir batteri positiv -> chassis -> batteri negativ. Har du en 240 ved batteri'et, så er jo den 240A bak ved forsterkeren bortkastet fordi i det øyeblikket det forsøkes trekke mer en 240A gjennom forsterkeren (selv om utgangstransistorene brenner, sub'en står i full fyr og begge ørene vibrerer) vil den sikringen foran aldri kunne overskride 240A.

 

På samme måte som jeg gir mine meninger :) Diskusjoner er alltid gøy :)

 

 

Nei, nei! :D

 

Jeg mente ikke bortkastet, som i at det ikke skulle være sikring ved batteriet! Men at man heller bør ha 240A-sikringen der, og drite i å ha den ved forsterkeren! Siden 240A er det "svakeste leddet" i seriekretsen! :D

 

Hehe! Nå skjønte jeg hvorfor du diskuterte! :kiss

 

Haha! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei! :D

 

Jeg mente ikke bortkastet, som i at det ikke skulle være sikring ved batteriet! Men at man heller bør ha 240A-sikringen der, og drite i å ha den ved forsterkeren! Siden 240A er det "svakeste leddet" i seriekretsen! :D

 

Hehe! Nå skjønte jeg hvorfor du diskuterte! :kiss

 

Haha! :D

 

akkurat det jeg ville frem til.. du trenger ikke den sikringen!! ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha....

 

Så har man Ohms lov bla bla bla bla .....

 

Men nå ser du nok at dersom man kobler to like forsterkere på samme måte til batteriet (som altså blir to seriekretser i parallell), vil strømmen gjennom HVER ENKELT forsterker være uendret i forhold til med én - sett at man har batterikapasitet nok, så klart. Den TOTALE strømmen er imidlertid doblet.

 

Det jeg ønsker å vise her, er at strømmen er alltid den samme i HELE seriekretsen! bla bla bla bla bla ....

 

mvh

Jan Rune

 

hmmm.. for en gangs skyld så leste jeg igjennom en av dine stiler .. ikke særlig imponert akkurat, forstår jo at du sitter der med VK 1 læreboka og skriver av mye av det som står der.. problemet ditt er vel at du ikke helt har forstått alt som står der dah ...

 

hva mener du med det som jeg har markert i rødt????

Mener du at om du strekker en tykk kabel til en koblingsblokk (liksom serie), og deretter forgrener til forsterkere (paralell), så får du en seriekrets i paralell som du sier.. hmm dette blir jo bare altfor dumt vettu .. Se det heller slik: den tykke kablene er bare en forlengelse av batteriets pluss pol (uansett om du kveiler den 10 ganger rundt bilen) ... så det er kun en paralellkrets .. få det opp i huet, du skriver bare svada svada svada ...

 

mange ord betyr ikke noe som helst, når den som skriver (rett fra læreboka) ikke forstår hva han skriver ...

 

nb trafikksikkerhet:

it's not the fart that kill's .. it's the smell ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår