Gå til innhold

Ingen sikring på forsterker.

Ranger emnet

eyzo

Anbefalte innlegg

Hadde du vært litt lydhør for andres syn på ting i tillegg til å oppføre deg som folk skulle jeg solgt deg 2 PHD10000 30% billigere enn hva du må betale i Danmark.

Det skal lønne seg å være hyggelig skjønner du!

Mvh

Dag Johansen

helt sikkert :) hehe .. handler kun hos de som er hyggelige, så skal du gjøre det bra innen service/salg så er det ikke akkurat lurt å starte med å be kunden være hyggelig først :assman :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

helt sikkert :) hehe .. handler kun hos de som er hyggelige, så skal du gjøre det bra innen service/salg så er det ikke akkurat lurt å starte med å be kunden være hyggelig først :assman :hammer

Jeg pleier å ta tilbakemeldinger fra potensielle kunder alvorlig, men...*surprise*... ikke fra deg! :fingers:

Mh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn med den måten du oppfører deg her inne hadde jeg ikke solgt deg en jævla møkk,se for dere scenarioet gutter.

Soocool svir en forsterker og krever reklamasjon,vi tar inn produktet og servicemannen vår konkluderer med brukerfeil,joda soocool skriver en hel avhandling på hvor feil vi har og hvor rett han har...

tidenes forbrukertvist spør du meg :cocain:

og ja legg for guds skyld ut bilder fra bygget ditt kan nesten ikke vente for å få se hva trollmannen kan prestere :crazysant

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller uten .. fordelingsblokk med sikringer er til for de med flere batterier.. meeen om du senere har tenkt å oppgradere til flere batterier så er det vel koselig med en sikringsblokk :mat

Jøss, jeg må ha misforstått totalt.

Jeg har fløtta batteriet bak (har kun et Optima Gul)

300A hovedsikring (denne beskytter også en 35mm2 kabel som går frem til motorrom og starter)

2 stk sikringsblokker med totalt 6 sikringer til 4 stk forsterkere og 2 stk signalprosessorer.

(ingen av sikringene er mer enn 20 cm fra batteriet)

trodde dette var en grei og sikker metode å gjøre det på, men etter ditt eminente inlegg har jeg nå forstått at jeg er totalt på villstrå.

:wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:biker

Jøss, jeg må ha misforstått totalt.

Jeg har fløtta batteriet bak (har kun et Optima Gul)

300A hovedsikring (denne beskytter også en 35mm2 kabel som går frem til motorrom og starter)

2 stk sikringsblokker med totalt 6 sikringer til 4 stk forsterkere og 2 stk signalprosessorer.

(ingen av sikringene er mer enn 20 cm fra batteriet)

trodde dette var en grei og sikker metode å gjøre det på, men etter ditt eminente inlegg har jeg nå forstått at jeg er totalt på villstrå.

:wave

tjaah.. spør du meg så er du litt ute å :biker ..

Forklaring:

du har flyttet batteriet bak, men hvorfor??? (ingen fordeler å ha batteriet bak, kun om du kun står stille å spiller uten motoren i gang (få som gjør det)..

så har du 4 stk forsterkere, og dette mates fra Dynamoen med en 35 mm2 kabel (sier ikke at det er for smått, men har en misstanke om det) til forsterkere. så lenge det ikke er 4 bittesmå forsterkere, så er det vel greit men tviler på at noen er så teite (da er det bedre med en 6 kanaler og en monoblokk) ..

Husk: så lenge motoren går, så kommer all strømmen rett fra DYNAMO, og ikke noe fra Batteriet!! (bortsett fra om du har for liten dynamo, men da har du problemer med LightFlashing)..

Så ja, du er litt på villstrå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:biker

tjaah.. spør du meg så er du litt ute å :biker ..

Forklaring:

du har flyttet batteriet bak, men hvorfor???

Tja si det, med min begrensede fantasi var jeg rett å slett ikke stand til å finne en annen plass til det. (Manifold,turbo,downpipe,og intercooler m tilhørende røropplegg tok opp mesteparten av tilgjengelig plass, så jeg måtte plassere MAF og luftfilter der batteriet opprinnelig var plassert)

så har du 4 stk forsterkere, og dette mates fra Dynamoen med en 35 mm2 kabel (sier ikke at det er for smått, men har en misstanke om det) til forsterkere. så lenge det ikke er 4 bittesmå forsterkere, så er det vel greit men tviler på at noen er så teite (da er det bedre med en 6 kanaler og en monoblokk) ..

Er nok redd for at jeg er teit nok til å bruke følgende forsterkere:

2 stk 4x50W

1 stk 2x100W

1 stk 500W Monoblokk.

Alle er RF fra tidlig 90 tall

Ps selv med anlegget på det maximale av hva jeg pleier å spille, kan jeg alikevel måle 14V over polene på batteriet, mao spenningstapet fra dynamo til batteri er lavt nok til at jeg med god samvittighet kan overse det,

Tyder ikke dette på at kabelen er grei nok?

Husk: så lenge motoren går, så kommer all strømmen rett fra DYNAMO, og ikke noe fra Batteriet!! (bortsett fra om du har for liten dynamo, men da har du problemer med LightFlashing)..

Så ja, du er litt på villstrå ...

Jamen det høres jo bra ut, hvis all strømmen kommer fra dynamoen og ikke noe fra batteriet, så bruker jeg jo ikke mer strøm en dynamoen produserer, siden lysene heller ikke blinker ligger vel forbruket mitt lavt nok til at dynamoen har nok overskudd til å lade batteriet.

Alt har jo tross alt fungert feilfritt i snart 2 år :driving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=:biker

du har flyttet batteriet bak, men hvorfor??? (ingen fordeler å ha batteriet bak, kun om du kun står stille å spiller uten motoren i gang (få som gjør det)..

det er isåfall noe galt med ohms lov om man ikke kan se noe som helst grunn/fordel til å ha batterien NÆRMEST lasten.... :hammer særlig når den lasten står for det meste av strøm forbruk. heyyou

Her ville jeg fakstisk benyttet en kondis foran på 0,5-1Farads for å få mindre rippel gjennom den lange kablen. Ved moderat normal lydnivå så vil dynamoen levere strøm til ampene og batteriet men så fort den blir noe høyere vil batteriet levere strøm i de raske transientene der dynamoen ikke greier å generere fort nok, dette gir også mer rippel i den lange kablen og derfor vil en kondis ha mer betydning. :thumb

Flere kanals forsterkere (mer enn 2 kanaler) har mindre strøm reserver av den enkle grunn at PWM må levere/fordele strøm til flere kanaler enn 2, derfor vil også flere stk "2 kanaler" forbruke mer strøm til sammen enn tilsvarende 1 stk "mange kanaler" amp... men som sagt da har man mer strøm tilgjengelig også.

Nest beste løsning er eventuelt en 4 kanaler på frontsettet og et stereo/mono amp til subb men absolut det beste er en stereo amp for hver element-par men det krever en mer avansert kobling og kunskapper til å kunne justeres riktig. Enklere med en 4 kanaler der delefrkvensene allrede overlapper hverandre, mindre sjangser for å justere/koble feil men det gir også en del begrensninger. :op

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er isåfall noe galt med ohms lov om man ikke kan se noe som helst grunn/fordel til å ha batterien NÆRMEST lasten.... :hammer særlig når den lasten står for det meste av strøm forbruk. heyyou

Du virker en intelligent fyr (sympatisk også) :)

Selv om ohms lov har til en viss grad prellet av min teflon hjerne, ser jeg absolutt foruften i det du sier.

Dette var også noe som gjorde beslutningen om å fløtte batteriet lettere å ta, den gang jeg gjorde det

Her ville jeg fakstisk benyttet en kondis foran på 0,5-1Farads for å få mindre rippel gjennom den lange kablen. Ved moderat normal lydnivå så vil dynamoen levere strøm til ampene og batteriet men så fort den blir noe høyere vil batteriet levere strøm i de raske transientene der dynamoen ikke greier å generere fort nok, dette gir også mer rippel i den lange kablen og derfor vil en kondis ha mer betydning. :thumb

Jeg har en 2Farad Brax IPC liggende men jeg må innrømme at jeg ikke hadde tenkt på at den kunne gjøre nytte foran i mitt oppsett. Det virker ivertfall ved første øyekast som en god ide

Flere kanals forsterkere (mer enn 2 kanaler) har mindre strøm reserver av den enkle grunn at PWM må levere/fordele strøm til flere kanaler enn 2, derfor vil også flere stk "2 kanaler" forbruke mer strøm til sammen enn tilsvarende 1 stk "mange kanaler" amp... men som sagt da har man mer strøm tilgjengelig også.

Nest beste løsning er eventuelt en 4 kanaler på frontsettet og et stereo/mono amp til subb men absolut det beste er en stereo amp for hver element-par men det krever en mer avansert kobling og kunskapper til å kunne justeres riktig. Enklere med en 4 kanaler der delefrkvensene allrede overlapper hverandre, mindre sjangser for å justere/koble feil men det gir også en del begrensninger. :op

Forsterkerne er brukt på følgende måte:

4x50W nr 1. Diskant og mellomtone foran (200HZ-20KHZ)

4x50W nr 2. Diskant og mellombass bak (50HZ-20KHZ)

2x100W . Midbass foran (50HZ-200HZ

1x500W . Subbass (20HZ-50HZ)

Alt er delt aktivt med 2 stk Alpine PRA-H400 signalprosessorer.

Ps vurderer følgende i forbindelse med utskifting av rear fill til et sett 4" coaxer i lukkede kasser(For å unngå at sub`en bruker midbassene bak som slaver og dermed roter til bassområdet)

4x50W nr 1 . Diskant foran og coax bak (3KHZ-20KHZ og 200HZ-20KHZ)

4x50W nr 2 . Brokoblet til 2x200W til midbass foran (50HZ-200HZ)

2x100W .Mellomtone foran (200HZ-3KHZ)

1x500W . subbass (20HZ-50HZ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker en intelligent fyr (sympatisk også) :)

hehe takker :hug: men det med "intelligent" er vel innimellom.... :thumb

Jeg har en 2Farad Brax IPC liggende til det formålet, har bare ikke fått somlet meg til å montere den enda

om du ikke blir plaget av støy er ikke noe krisse men du vil få jevnere spenning med mindre rippel og kondisene som er innebygd i ampene vil bli mindre varme=forlenget levetid...

Forsterkerne er brukt på følgende måte:

4x50W nr 1. Diskant og mellomtone foran (200HZ-20KHZ)

4x50W nr 2. Diskant og mellombass bak (50HZ-20KHZ)

2x100W . Midbass foran (50HZ-200HZ

1x500W . Subbass (20HZ-50HZ)

Alt er delt aktivt med 2 stk Alpine PRA-H400 signalprosessorer.

det virker også som om du er en "intelligent" fyr og gitt... cheers -etter boka dette her- mellomtone/diskant trekker minst med strøm derfor er helt ok med 4 kanaler selv om man blir litt "begrenset" ang kanaleseparasjon... uhhmmwhat?

Ps vurderer følgende i forbindelse med utskifting av rear fill til et sett 4" coaxer i lukkede kasser(For å unngå at sub`en bruker midbassene bak som slaver og dermed roter til bassområdet)

4x50W nr 1 . Diskant foran og coax bak

4x50W nr 2 . Brokoblet til 2x200W til midbass foran

2x100W .Mellomtone foran

1x500W . subbass

self de 4" må ha egen lukket kasse :thumb men jeg pleier ikke å ha noen diskanter bak, greit nok med mellombass eller mellomtone, rear fill kanale skal ikke spille noen ting over 7Khz forresten, så diskant skal ikke være nødvendig.

Ellers har selv et PRA-H400 liggende som venter på et styre enhet... prøvde å bygge den om med analoge innganger men vanskelig uten skjema... uhhmmwhat?

hadde ikke du forresten Macrom elemtenter i dørane? de vil bare kose seg med enda mer effekt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke du forresten Macrom elemtenter i dørane? de vil bare kose seg med enda mer effekt!!

Joda, jeg har noen utgamle 8,5"`ere kallt W224 Integra

(fikk de helt nye, men de er nok produsert på 80 tallet en gang)

Macrom%20224W.jpg

Bildet er av et annet par jeg har liggende, disse har vært montert og brukt av tidligere eier (noe som syns)

De har en effektålighet på 120W men jeg tror ikke de vil ha problemer med 200W per stk slik jeg beskrev oppsettet med 4" rearfill høytalere.

Ps

Ang kondensator.

som du kanskje ser, endret jeg forrige innlegg når jeg forsto at det var FORAN du foreslo at jeg burde ha en.

desverre hadde du allerede rukket å quote det opprinnelige innlegget. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kondensator.

som du kanskje ser, endret jeg forrige innlegg når jeg forsto at det var FORAN du foreslo at jeg burde ha en.

desverre hadde du allerede rukket å quote det opprinnelige innlegget. ;)

:op det er foran den vil gjøre bedre nytte faktisk.. cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe joda, med de forsterkerne der så hadde det holdt med en telefon kabel også cheers

35mm2 kabelen er der for å få startet bilen.

Jeg bruker 10mm2 kabel ut til hver forsterker (monoblokka har fått 2 10mm2 kabler)

Mente dette skulle være grovt nok da ingen av kablene er over 50cm lange.

Men jeg har nå, etter at du delte din uendelige visdom med oss vanlige dødelige forstått at jeg kunne spart opp til fler hundrelapper på å bruke over nevnte telefon kabel.

Tror du at du kunne forbarme deg over et uvitende fjols og komme opp med noen harde facts om disse gamle RF forsterkerne?

(Slik som dynamisk effekt,THD ved oppgitt RMS uteffekt og strømtrekk)

Gjerne også en objektiv vurdering av hva slags lydkvalitet man kan forvente seg av slike antikviteter.

(Som fjortiss med begrenset erfaring fra Billyd, har jeg jo ikke sjangs til å vurdere slikt selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider