Gå til innhold

"hvinelyd"

Ranger emnet


Elling

Anbefalte innlegg

er det vanlig for 2'er 1.8 at de har sånn hvinelyd i motoren...? har skifta regreim og strammnehjul.. det høres likosm ut som det er symaskin som går sammen med motoren... øker med turtall.. er det bare golf lyd elleR? er så irriterende.. høres ut som en symaskin!!! kan det være lagerene i dynamoen? vannpumpe? plis hjelp! vil ha normal lyd i bilen :)

Volvo 940LT 95'

Volvo 245 86'

x - Volvo 245 91'

x - Volvo 240 GLE 86'

x - VW Golf MKII 88'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme lyden!! :) Godt å vite at det ikke bare er meg! Tror ikke det har noe med dynamoen å gjøre. Jeg tok av dynamoreima, for da går jo ikke dynamoen. Og lyden var der fortsatt! Har du lyden hele tiden, eller bare en stund ? Min er der bare 2- 3 minutter etter jeg har startet den da den har stått stille en stund.

Er du glad, så blir det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gåen vannpumpe eller dårlig oljepumpe kan også lage slike festlige lyder.

 

Går ut fra det ikke er hvining i stereoanlegget du mener ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Elling

er det vanlig for 2'er 1.8 at de har sånn hvinelyd i motoren...? har skifta regreim og strammnehjul.. det høres likosm ut som det er symaskin som går sammen med motoren... øker med turtall.. er det bare golf lyd elleR? er så irriterende.. høres ut som en symaskin!!! kan det være lagerene i dynamoen? vannpumpe? plis hjelp! vil ha normal lyd i bilen :)

 

 

angående reg reim og stramme hjul.. du har lik motor som meg? 1,8 gasser?

var det vrient og bytte eller? ikke så mye jobb? reg reim og stramme hjul og sjekke at det står riktig plassert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei nok jobb å skifte Reg reimen. Men du må ta av reim hjulet på vann pumpen og veiven. Dette kan by på problemer da du runder skruene. Så må du løsne dekslene. Strammehjulet er eksentrisk og strammes / løsnes ved å vri dette. ( Finnes sikkert noe spesial verktøy til dette ? ) Jeg greide nå å mekke det av og på igjen uten ... Løsner bare den bolten som står i strammehulet.

 

Innstilling er en liten histore for seg selv da merkene ikke står på samme plass på alle motorer har jeg fått inntrykk av. Stresset litt på min. Satt ivertfall Veiven på merket ( Sylindere 1 helt oppe). Satt kam`en på merket ( Begge ventilene på sylinder 1 lukket) Sjekket så at rotoren står slik at motoren vil tenne på sylinder 1.

Da skal vel alt være greit ? Min gikk nå ivertfall etterpå :)

Mener å huske at det er merke på rotoren også hvis du sliter med å finne merket på veiven eller i hullet mot girkassen.

 

Folk får rette meg hvis jeg bommet på noe :)

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist lyden ikke var der før du skiftet regreim ville jeg sjekket at det ikke er regreima som er for stram.. det kan lage hvinelyd..

Reima skal være så slakk at du kan vri reima ca 90grader.

 

vist du vill finne ut om lyden kommer i fra vannpumpe eller fra dynamo kan du (som tidligere nevnt) ta av kilereima og starte den og høre om lyden fortsatt er der..

Vist du har servo regner jeg med at du har sjekket at den har nokk olje.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved for stramm reim så hører du lyd fra ventilene. bedre å bitte grann for slakk en for stramm. reg reim bytte på 1,8 går på 45 mi n hvis du står på.få merkene til å stemme,bruk gjerne en lakkstift til å merke av på merken,gjør det letter å finne merkene når en har tørna motoren. vær nøye med å få oljepumpe/tenningshjulet på registeret på sammer plass,elles må du til å stille tenninga etterpå. runde skruer sa noen?:D wisegrip tang og meisel;) tips,løsn skruene på veiva (4 umbrako) mens reima står på.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet reim på mangen golfer.. men aldri vert borti at det kommer lyd i fra ventilene når reima er for stramm .. grunnen til at reima ikke skal være for stram er riktignokk for at det ikke skal være for mye motstand men grunnen til det er at det vill bli utviklet for mye varme fra reima, som kan gjøre at spennrulla (strammehjulet) eller reima ryker... som sagt det skal kunne gå an i vri reima ca 90 grader...

beste måten å få av skruene på veiven er å løsne de først av alt.

Pirk først ut av all dritten inni umbraco hullet med et lite skrujern, så setter du i en 6mm umbraco 1/2 pipe slår den godt på plass med en hammer (det sjokker skruen slik at den løsner bedre) så setter du på en latmansarm og "nykker" til

vist jeg ikke husker feil er skruene på vannpumpa 5mm

de pleier gå best med umbraco ledd (5og6mm) så en weisgripp tang på hjulet slik det ligger til annslag når du skal løsne skruene.. (eller du kan bruke verktøyet V.A.S 1590 for de som har tillgang på det)

 

Det beste og enkleste er å merke alle tre hjulene når du har skrudd av dekslene rundt tannreima (regreima) husk å merke alle tre hjula så trenger en ikke være så veldig påpasselig med resten av merkene for vist bilen sveiv bra før vil den svive akkurat likt når en har satt på den nye reima vist det stemmer på de malte flekkene...... men en bør dobbelsjekke det med merkene på motoren men det gjør ikke noe om de ikke er helt nøyaktige, bare de er like etter du har montert den nye reima...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuscch,hadde inne en astra på jbb i dag,de som hadde montert reg reima sist hadde montert strammhjulet feil vei:eek: :eek: ,var like før det ble full register ras og 16 bøyde ventiler der gitt:eek: blei heldigvis bare komplett register med løpehjul strammhjul vannpumpe å ny reim. flere av tennene på reima var slitt vekk,lå masse gummi spon inni register dekselet..,heldigvis finns det flinke kunder som kommer inn når det er en ulyd.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår