Gå til innhold

Min nye bil trenger litt stell

Ranger emnet

Mygolf

Anbefalte innlegg

Hei. Min første dag på forumet og da tenkte jeg at jeg ville prøve å få noen tips. (Golf3 - 1,8 GL 3dørs - 94 modell)

1. Hvilken reperasjonshåndbok bør jeg kjøpe, og hvor får jeg tak i slike?

2. Må skifte bremser og dempere foran og bak....og har null peilig. Hva kan jeg klare selv, og hva må på verksted (veeeeeldig dyrt).

Kommer sikkert tilbake til forumet med flere spørsmål serere.... :D

Vil også takke for mange fine tråder med flotte bilder - stå på! :thumb

Mygolf - Sunnmøre

* Golf 1,8GL 1994, 3dørs *

* Sharan 1,9TDI Trendline 2001 *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Min første dag på forumet og da tenkte jeg at jeg ville prøve å få noen tips. (Golf3 - 1,8 GL 3dørs - 94 modell)

1. Hvilken reperasjonshåndbok bør jeg kjøpe, og hvor får jeg tak i slike?

2. Må skifte bremser og dempere foran og bak....og har null peilig. Hva kan jeg klare selv, og hva må på verksted (veeeeeldig dyrt).

Kommer sikkert tilbake til forumet med flere spørsmål serere.... :D

Vil også takke for mange fine tråder med flotte bilder - stå på! :thumb

hey, flere sunnmøringer her ja......

Kjøp deg ventilerte skiver når du først skal bytte. (239x20) Golf 2 8v gti bremser

Jeg hadde kjøpt justerbart når jeg først skal ha nye dempere

Ingen av delene er vanskelig å bytte egentlig, men ting tar tid :hammer

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg ventilerte skiver når du først skal bytte. (239x20) Golf 2 8v gti bremser

Passer disse rett på..? Så om jeg sier jeg vil har det til et verksted, så er det bare prisforskjellen på selve skrivene som har noe å si..?

Har det mye merkbar effekt med ventilerte GTI-skiver..?

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer disse rett på..? Så om jeg sier jeg vil har det til et verksted, så er det bare prisforskjellen på selve skrivene som har noe å si..?

Har det mye merkbar effekt med ventilerte GTI-skiver..?

Stemmer...

Jeg merka forskell etter å bytta skiver, klosser og bremsevæske....(slitt det jeg hadde)

Jeg bruker bilen min og jeg kjører aktivt, så ja. På de fjellovergangene jeg pleier å kjøre så lukter det ikke svidd inni bilen lenger for å si det slik.

Men bremseeffekten i seg selv skal ikke bli bedre.

Enkelt som bare det å bytte skiver og klosser framme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingene karer. Ventilerte skiver høres fornuftig ut her på sunnmøre (opp og ned opp og ned...), men hvor er det dere bruker å kjøpe slitedeler hen? Originalt eller fra Biltema, eller noe i mellom?

Får prøve å fri til :magic kompiser med erfaring og la det stå til.....

Mygolf - Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldingene karer. Ventilerte skiver høres fornuftig ut her på sunnmøre (opp og ned opp og ned...), men hvor er det dere bruker å kjøpe slitedeler hen? Originalt eller fra Biltema, eller noe i mellom?

Får prøve å fri til :magic kompiser med erfaring og la det stå til.....

Jeg pleier å bruke Bilxtra i Ålesund, pga. rabatt ordning. Mekonomen får du ikke noe rabatt, Meca har jeg også fått hos.

Biltema er konge det, men bremser....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis og riktig verktøy......? Hva er riktig verktøy, må/bør en ha noe spesialverktøy for skrifting av klosser og skive? .... sombrero

å skifte skiver og klosser og eventuelt caliptere så er dette ingen kjempe jobb å grue seg over. nettopp gjort det framme på min bil.

Trenger ingen spesialverktøy heller. alt man trenger er vel et stjerne skrujern og 17 nøkkel eller skallesett (Iallefall på min GTi 8v)

Først må du av med dekket :thumb

Så skrur du av calipteren, er 2 skruer på baksiden, som du bruker 17 nøkkel på så er det bare å lirke den av. så er det en stjerneskru som holder skiva på plass, den skruen er på framsiden av skiva, mellom hulla til hjulboltene. er bare å skru ut den så er det bare å nappe av skiva.

:)

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Kim. Dere får det til å høres så forferdelig lett ut, så jeg får vel ta med meg vognkortet og suse inn til Bilextra og høre om de kan pushe meg de delene jeg trenger, og så får jeg la det stå til...... yummy

Forresten en stilig bil du har - liker litt sånn småstyling (gammal gubbe som jeg er) :crazysant

Mygolf - Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Kim. Dere får det til å høres så forferdelig lett ut, så jeg får vel ta med meg vognkortet og suse inn til Bilextra og høre om de kan pushe meg de delene jeg trenger, og så får jeg la det stå til...... yummy

hvordan vet du navne mitt:P ? hehe.

Takk for det:) Liker ikke stort mer styling jeg, passer ikke min bil så godt pga. fargen, så er fin slik den er nå:)

Er ingen kjempejobb nei, men 2 man kan være greit når bremsene skal luftes når du skifter klosser:) kan forklare i morgen, må legge meg nå:)

aprilia-sv.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet du navne mitt:P ? hehe.

Takk for det:) Liker ikke stort mer styling jeg, passer ikke min bil så godt pga. fargen, så er fin slik den er nå:)

Er ingen kjempejobb nei, men 2 man kan være greit når bremsene skal luftes når du skifter klosser:) kan forklare i morgen, må legge meg nå:)

Lufte bremsene når du har byttet klosser? hmmm er da ikke nødvendig det da. calippern trykker seg jo bare ut igjen den da, trykket har du jo ikke mistet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva vet vel jeg? Trodde det var nødvendig jeg da, men som det fremgår av tråden - dette har ikke jeg gjort før (so ho sa brura yummy )!

Må nok snarest til å få tak i den rep.boka, vaske av bilen og hive meg rundt å sjekke forskjellig her ja....

Mygolf - Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider