Gå til innhold

Høytalere til Vectra B. Hva bør jeg velge?

Ranger emnet

UrGe-BoY

Anbefalte innlegg

Ikke gå i fella og tro at bare du har verdens feteste høytalere i hattehylla så får du bra musikk.

Jeg har sett en nisse med tidenes gromme anlegg bak i bilen hans, men hele ruklet var koblet sammen med noe jeg bare kan karakterisere som lampett-ledninger.

Hvis du lurer er det mange brae norske sider som selger alt fra pakkeløsninger til byggesett.

http://www.bilstereo.no er en grei start.

Du må nok regne med å legge noen lapper i en orntlig spiller i front og en grei forsterker bak hvis du skal ha noe særlig større enn det som kommer orginalt i bilen.

Selv er jeg egentlig fornøyd med høytalerne som kom med min Vectra A.

Jeg spiller ikke så veldig høyt, men likevel takler de mye. Og etter å a kjøpt en ny pioneer spiller i front til kun 2 lapper, kan jeg justere og tukle så mye jeg vil, uten at pingle-høytalerne i dørene går til H** når man skrur opp volumet.

edit: Polk er greie høytalere. X-plod er jo også en klassiker som mange bruker. En kompis av meg kjøpte x-plod elementer og bygde seg høytalere til å ha hjemme. Har aldri hørt så bra lyd fra et hjemme-laget anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pap3rboy du har jo tydligvis peiling...... Du mener å bytte ut de originale høytalerene ikke har noe for seg..?

Tenkte på noe lignende som disse..

Foran : Pioneer TS-E176C (17 CM)

http://strommen-bilradio.no/product_info.php?products_id=84

Bak : Pioneer TS-E136C (13CM)

http://strommen-bilradio.no/product_info.php?products_id=85

Jeg har ingen planer om noe superanlegg.. det blir bare å eventuelt bytte ut høytalerene i dørene foran og bak.. Hvis dette har noe for seg..? Spilleren jeg har er nok bra nok (Pioneer DEH-P70BT)

Kom gjerne med forslag om noen har noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min vectra A var det noe lignende til 13cm høytalere i hatthyllen. De funka pent dårlig, så jeg bytta de ut med disse

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=543

Det var en kompis som sa til meg at infinity var et veldig brukbart merke. Kan jo eventuelt bruke den større versjonen

http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1372

Begge høytalerne kom med fester som gjorde at de passa rett inn i bilen min. Det vil si jeg har bare erfaring med den øverste typen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok redd for at jeg ikke er noen ekspert på området.

Jeg kan bare en del om lyd og hi-fi.

Hvis jeg har noe å utsette på de orginale hattehylle-høytalerne, så er det at lydbildet i bass-området "smelter" litt sammen på høy volum. Det kan du fikse med noen ikke alt for dyre nye høytalere med litt stivere membran.

Men da igjen, det er ikke alltid merket som betyr noe. Du må nesten tråle byen litt og se om du finner en butikk som tilbyr å spille litt for deg, slik at du finner et merke du liker personlig.

Så kommer jo litt an på om du hører på svartmetall eller tyggis-pop, men jeg for min del er en fan av et bredt diskant-bilde med en bass som gir meg tarmslyng, men som ikke krangler med hverandre. Ikke no værre en en skurete bass som "svelger" opp hele diskant-bildet..

Så er det høytalerne i dørene.. De suger. Men så har jeg stilt nærmest all lyden til å komme ut bak i bilen, slik at iallefall jeg ikke hører det så veldig godt.

Der er det mye å hente. De høytalerne du linket i forrige post virket rimelig greie. Med pioneer-spilleren i front har du iallefall mye å ta av når det gjelder lydmix og kraft. (med mindre du skal vekke de døde)..

Ikke glem orntlige ledninger da.

Men nå må jeg gi meg i skrivende stund. Skal inn i kasjotten igjen om en time, og da ser du ikke no mer til meg på 3-4 uker.

Lykke til med anlegget. Må da være noen andre på forumet som kan hjelpe deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på fylletur til sverige på den nye musikk butikken på svinesund, ente opp med 2 12" fra GAS og frontsett til 3000,- var ikke så gale det..

er veldig fornøyd med frontsettet i bilen.. men jeg tror det var 6.5" foran ja.. du får også med mellomtonere =) yodude

Subaru Impreza GT 1998

x opel vectra 94mod 2.0i 8v (solgt)

x Ford sierra 2.0iS (spiker eller what ever)

Lenke til kommentar
Del på andre sider