Gå til innhold

lukter svidd når jeg bremser av venstre framhjul

Ranger emnet

RuuDpus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har merka at etter kraftige nedbremsinger så lukter det skikkelig svidd av venstre framhjul... og det blir veldig varmt i hele området rundt dette hjulet... men det skjer bare på høyreside, ikke venstre... noen som vet hva grunnen til dette er?

Vet at bremseskivene mine er mindre enn de egentlig skal være på begge framhjula, for det fant jeg ut for litt siden... men har det noe med saken å gjøre? Kommer de til å merke det på EUgodkjenninga?

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at stempele(t/ne) i den venstre kaliperen begynner å bli litt treige sånn at klossene ligger mer an mot skiva, noe som gjør denne siden varmere... Når du så opplever at den venstre sida lukter svidd etter hardere oppbremsinger betyr dette at denne siden allerede er på tur til å komme til fadepunktet der du mister bremsekraften i klossene for en periode når temperaturen er høy nok. Skjer dette på en side før den andre så kan du virkelig oppleve noe ekkelt ;)

En overhaling av venstre kaliper kunne hatt noe for seg :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en liten finger på at pakningen til stempelet er gåen, eller rust...

Hart: Fading skjer på alle hjula og hvis det har skjedd en gang så skjer det ikke igjen, så er litt rart når han har det hele tiden. Og dessuten fading er når det blir et lag med gass mellom klossene og skivene. Når du da bremser vil pedalen bli hard men du vil ikke bremse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MSpeed:

Jeg er fullt klar over hva som forårsaker fading, og han har heller ikke nevnt at han har opplevd dette ;) "Veldig varme" klosser lukter, akkurat som en svidd clutch, klosser som blir "varmere" enn dette begynner å gasse, men dit er veien enda lengre.

Å starte en diskusjon i denne tråden om hva som ligger til grunn for at man opplever fading på alle fire hjul gjør jeg ikke pga at det er off-topic.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider