Gå til innhold

Juridisk hjelp vedr. bot i Danmark

Ranger emnet

Shakotan

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Tenkte jeg skulle høre om det var noen her som har litt kunnskap om det juridiske vedr. en bot undertegnede fikk i Danmark. Og vær så snill, ikke noen "jeg tror kanskje" svar. Vet dere ikke, så er hjelper det meg svært lite å høre hva dere tror ;)

Saken er som følger. Jeg og en venn var en tur i Danmark der vi ble nødt til å taue et lite stykke på motoveien for å finne en avkjørsel. Dette er tydeligvis svært lite populært hos våre danske venner, og det endre med at vi fikk hver vår bot pålydene kr. 5000 danske skilling.

Men så lurer jeg altså på hva jeg skal gjøre med dette. Jeg har nå fått brev fra poilimesteren i Hobro, som forlanger at jeg betaler disse pengene, noe jeg selvsagt ikke er så veldig interessert i. Spørmålet er om de egentlig har noen sak?

For det har seg slik at vi ikke har skrevet under på noe som helst. Politimesteren der nede mener forsåvidt at vi har samtykket i å ha "slepet i sekshalvfems kilometer i timen", men når en sint dansk politimann babler i vei på dansk så er det jo svært lite annet man kan gjøre enn å smile og nikke. Og hvor mange nordmenn vet egentlig hva sekshalvfems er (jada, jeg vet det nå). Alt de har er en enslig politimann på motorsykkel som mener at vi har slepet i 96km/t på motorveien. I Danmark har man ikke lov til å taue fortere enn 30km/t og da kun på småveier. Men hva gjør man da når bilen stopper langs motorveien? Man må jo få taue til nærmeste avkjørsel. Og å taue i 30km/t når det kommer trailere i 110 bakfra er jo livsfarlig!

Dessuten får vi altså brev direkte fra Politimesteren i Danmark. Men har de noen myndighet i Norge? Skal ikke dette gå igjennom norsk politi?

Dersom noen har litt kunskaper om dette, samt forslag til hva jeg skal gjøre, så setter jeg stor pris på litt bistand :)

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Thorne Lothe er advokat i Norges Automobil-Forbund (NAF).

http://forbruker.no/bil/bileksperter/lothe/ <- Spørr hu her!

Hun holdt visst ikke på med AKKURAT sånn ting, men hun kan sikkert henvise deg videre!

Regner med at du vil finne ut dette uten å kontakte norsk politi i tilfelle det "trigger" saken din i Norge...

FMW - Foreningen Mot Wonderbaum

Prosjekt: VW Golf 2 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder svar på spørsmålet ditt, ville jeg nok tatt en vente og se-holdning.. kanskje blir boten overført til et norsk politidistrikt, kanskje ikke. Jeg vil tro at den sinte danske politimestern tenker "helvedes skitnordmææænd" og hiver hele saken i søpla. Det koster en del ressurser å styre med norsk politi osv, og dette må den sinte danske politimannen selv betale. Det kommer kanskje etterhvert en sint NORSK politimann og ber deg betale, og da bør du vurdere dette, ellers blir det vel trekk i lønn:) Men det er vel uansett ikke noe renter og sånt å snakke om der heller, så.. vent og se er mitt tips. Selvom jeg ikke er 100% sikker på noe som helst her..:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en venn av meg ble tatt i en type fotobox i DK og boten ble på hele 500kr.

Han visste ikke noe om dette før han ble kaldt inn til avhør av norsk politzai. Der måtte han bekrefte at det var han det var bilde av og betale boten.

Så det skal vel gå gjennom norsk polti vaffal..

242 V8

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en venn av meg ble tatt i en type fotobox i DK og boten ble på hele 500kr.

Han visste ikke noe om dette før han ble kaldt inn til avhør av norsk politzai. Der måtte han bekrefte at det var han det var bilde av og betale boten.

Så det skal vel gå gjennom norsk polti vaffal..

Det er det jeg tror også...

Det er ikke det at jeg nødvendigvis skal lure meg unna, men det er greit å finne ut hvordan prosedyren for en sak som dette er og eventuelt kjøpe meg litt tid...

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...