Gå til innhold

Bremser som ligger på (alle 4 hjul)

Ranger emnet

Jens Møller

Anbefalte innlegg

Vel, start med å få skiftet all bremsevæsken. Sannsynligvis har du enten så mye vann/luft i den at når bremsene begynner å bli varme, vil gassen utvide seg og skape et trykk som bare øker.. Som du sier så blir de bra igjen når de får kjølt seg av eller om du slipper ut trykket.

Det kan sikkert være noe annet, men dette er det som virker mest logisk på meg.

Hvordan føles bremsepedalen når dette pågår?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet bremsevæsken (og avluftet) unntatt kretsen til høyre forhjul, der luftenippelen brakk. Dette hadde kanskje en ørliten positiv effekt, men problemet er der helt klart fortsatt, også på de hjulene hvor væsken er skiftet. Kanskje er det nødvendig å også ta høyre forhjul, fordi vann og luft i den kretsen vil forplante seg til alle kretsene? Når problemet oppstår blir det en dødgang i bremsepedalen. De første to-tre cm av pedalgangen har ingen virkning, det er ingen motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft hele systemet, det med pedalvandringen har med luft i anlegget å gjøre.. Siden du har brukket luftenippelen må du skifte caliper. Det virker som om det kanskje er lekasje i calipern så stempelet til calipern er blir rustene. Eller så er kanskje den pakningen som drar stempelet tilbake råttene..

Hart: Hvis du klare å få bremsevæsken til å koke, så vil ikke gassen utvide seg, den vil komprimeres. Det vil da gjøre at det blir luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsmodell på den bilen? Er det den typen som var fra 83 til 91 er det kanskje bremsekraftforsterkeren som har gått. Den er hydraulisk (ikke vakuum), og hvis den ryker kan det være sånn. Kan også være hovedsylinderen til bremsene, hvilken av dem er ikke godt å si, men både forsterker og hovedsylinder er ikke så dyrt på en hugger, og ganske lett å bytte.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hart: Hvis du klare å få bremsevæsken til å koke, så vil ikke gassen utvide seg, den vil komprimeres. Det vil da gjøre at det blir luft i systemet.

Joda, enig der, men det matcher det han beskriver med dødgang i pedalen når problemet oppstår fordi det er dannes gassblærer der som komprimeres når man forsøker å bremse (i kretsen som ikke er luftet fullstendig, høyre forhjul). Spangen hadde forresten et interessant poeng da :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsmodell på den bilen? Er det den typen som var fra 83 til 91 er det kanskje bremsekraftforsterkeren som har gått. Den er hydraulisk (ikke vakuum), og hvis den ryker kan det være sånn. Kan også være hovedsylinderen til bremsene, hvilken av dem er ikke godt å si, men både forsterker og hovedsylinder er ikke så dyrt på en hugger, og ganske lett å bytte.

Det er en 88-modell, ja. Faktisk har jeg forsøkt å skifte bremsekraftforsterkeren. Jeg sier forsøkt, for den tyske Audi-forhandleren sendte meg feil type (for kort). Jeg klarte ikke å finne en brukt i Norge; hydraulisk forsterker ble visstnok ikke brukt på nye Audi solgt i Norge. Jeg monterte den nye (men feile) forsterkeren bare for å se om det kunne være den delen som var defekt. Men jeg TROR problemet var der fortsatt. Jeg kunne ikke teste skikkelig, for bremsene oppførte seg helt merkelig med den nye forsterkeren, og det var ikke trygt å kjøre. Så jeg har montert på den gamle igjen. Jeg kunne ikke finne noe feil med den når den var avmontert, men så visste jeg vel ikke helt hva jeg så etter, heller :-).

Jeg tenkte å bytte hovedsylinderen som neste punkt, for den må det vel være mulig å finne brukt, som du sier. Vet du forresten hva den "boksen" som sitter under hovedsylinderen er, den som bremserørene går videre ut i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider