Gå til innhold

Ny vinter kommer, det samme gjør salting. Eller?

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109686

 

Er salting en fordel eller ulempe??

 

Gjør salting oss mindre forbred på is lagte veier, salta veier som fryser, er like sorte som saltvåte veier.

Er det grunnen til de kraftige ulykkene når temp. havner under -8??

 

Hvorfor krasjer vi mindre når vi kjører på snøføre uten salting, eller er ulykkene mindre alvorlige siden farta er lavere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Problemet med VG, er att det koster for å fornye passord. Derfor er ikke jeg med på diskusjonen der.

 

Salting fører til rust ja. Men det gjør også sanding, siden dette sprutes også opp på bilens sider, og riper opp lakken (sandpapir/sandblåsing)

 

Så vedlikehold av bil kreves uansett. Vask bilen om vinteren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel salting er fører vel letter til rust enn sand? Åh som jeg hater at de salter veiene her i Kr.sand. Har vært nede i minus ett par netter å gatene er allerede oversprøytet som faen med salt.

 

I hjembyen er det sand det går i, og som jeg har forstått så har vi et mye mindre problem når det gjelder rust der.

07 Toyota Auris TTE Edition

ex. 92 Mazda 323F

ex. 92 Opel Vectra

ex. 86 Opel Ascona

http://sprett.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i hedemark skal de ha ut 1400TONN salt på e-6 rv-3 og kongsvinger veien!!!!!

 

det må da vel gå ann at det er odrentlig snø og vintert føre?

se før de begynte med salting. hva gjorde de da? jo de brukte den tingen forran på laste bilen litt oftere! skulle tro at de fungerer i dag og. eller er det dagens sjåfører som ikke klarer og kjøre på snøføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de bruker på flyplasser igjen? Husker ikke helt hva det var, men husker det var utrolig effektivt, dog dyrt.. Hadde vært fint å kjøre rundt på det..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel salting er fører vel letter til rust enn sand? Åh som jeg hater at de salter veiene her i Kr.sand. Har vært nede i minus ett par netter å gatene er allerede oversprøytet som faen med salt.

 

I hjembyen er det sand det går i, og som jeg har forstått så har vi et mye mindre problem når det gjelder rust der.

 

 

Salting gjør så det ruster fortere når lakken er borte + att salt etser lakk.

Nevnte at sanding også får biler til å ruste, så om du kjører på sandstrødde veier, og så salta veier, så ruster bilen dessidert fortest.

 

Men kjøring på snø/is med sand. eller salta veier.

ved -5 så er salta veier som regnføre om sommer'n. Altså vi holder 80 - 100Km/t om vinteren....

 

snø/is og sanding, vi senker farten automatisk for å tilpasse føre.

 

Jeg mener at det sist nevnte er best, for en liten bulk er bedre en å miste livet. En ting vet vi: Ulykker kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med VG, er att det koster for å fornye passord. Derfor er ikke jeg med på diskusjonen der.

 

Salting fører til rust ja. Men det gjør også sanding, siden dette sprutes også opp på bilens sider, og riper opp lakken (sandpapir/sandblåsing)

 

Så vedlikehold av bil kreves uansett. Vask bilen om vinteren også.

 

I Narvik salter de E6, og strør resten... for en kombinasjon yodude

[-] 1991 BMW 320i E36

[x] 1985 Toyota Starlet

[x] 1988 Ford Escort

[-] 1977 Toyota Celica ST2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

her oppe i bodø gjør de nå begge deler var kjempeflotte vintrer her helt til de negynte med den helvettes sandinga... for det første ruster bilene som faen...og brun heslig sørpe er mye verre en harpakket snø som gjerne er strødd... vil si at saltbilene burde blitt ramponert, og fyren som sitter og bestemmer at vi skal salte burde virkelig reise til helvette før jeg klarer og få tak i han... vil si at det er mye mindre trygt og ligge og vannplane i 15 cm sørpe enn og ligge på harpakket snø og heller holde begge henda på rattet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot salting, er den eneste grunnen til at jeg vinterlagrer bilen, ruster jo opp hele driten!

 

Hadde det ikke vært på salting, hadde jeg slengt på rallydekk, og herja i snøen! :P

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår