Gå til innhold

Ny vinter kommer, det samme gjør salting. Eller?

Ranger emnet

tOFFY

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvem sin skyld er det??

Føret?? Saltinga?? Veien?? Bilen?? Dekkene?? Føreren??

At biler ligger strødd om høsten når første snøfallet kommer er nok det at føreren bruker litt tid til og omstille seg til "vinter modus" hehe..

Det og tilpasse farten til føret er vel noe alle skulle klare..

Klart salting redder liv... MEN hadde man gitt Faen i og salte hadde folk blitt vandt med og kjøre på snøføre og kansje om noen år hadde ulykkes stattestiken gått ned igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen ting man kan gjøre med dette? sende inn klage? starte en underskriftskampanje? ramponere saltbilene?

Det mest effektive er vel å helle en 3-4 kilo med salt på dieseltanken til alle saltvognene i landet...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å kjøre på hvit vintervei. Selv med piggfritt selv om det krever mer forsiktighet. Pendla fra svenskegrensa over skarnes, bruvoll, stange, hamar, gjøvik en periode og den beste biten var fra skarnes til stange der det var hvit vei. Folk kjørte som.. ja, "folk", og tilpasset farten etter forholdene. På de store veiene som ble salta grisekjørte jo folk mer når det var slaps enn når det var sommerføre! Syge..

Asfalt løser seg opp 3 ganger fortere med salt. Forklaring på svevestøv i byer?

http://www.stoppveisaltingen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salt er noe dritt, ingen tvil om det... men hva hjelper det vel oss stakkars bileiere? Staten tjener jo på at bilene (selv nyere biler) ruster i filler. Folk må kjøpe nytt, og kassa fylles med nye avgiftskroner.

At det har noe spesielt med miljø eller trafikksikkerhet å gjøre, nekter jeg å tro. På bare, glatte veier øker folk farta, i tillegg blir veiene mørke, våte, slapsete og jævlige å kjøre på. Ikke blir det brøytet skikkelig heller.. de er jo så redde for skjæret på brøyteplogen sin at den er høyt hevet over all snø.. (skjønner det godt, den ville jo blitt ødelagt umiddelbart på de elendige veiene her i landet)

Nei, takke meg til en skikkelig brøytet vintervei, hvor folk faktisk kjører etter forholdene. Med salt blir det rein gjetting om det er glatt eller ikke.

Edit: Kanskje jeg skulle bestille meg et stoppveisaltingen.no klistremerke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA.. Kutt ut salting og piggfrie dekk

Da kjører alle på piggdekk på snøføre= mindre støv i lufta og:) bare posetive sider med og kutte ut saltet jo:D

Jeg må bare nevne det: På snødekte veier, så er igjennomsnittet piggfrie dekk like gode som piggdekk.

Så om en slutter å salte, og da får mer snø i veien, så er det ingen behov for piggdekk.

Problemet er ikke snø i veien, det er att etter att snøen har kommet, og 500 000 biler har rusla i kø oppe på denne snøen, så har den blitt til is, og da skal jo saltinga ta knekken på den isen, og dem salter på snøen, slik att vi "aldri" ser denne isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne det: På snødekte veier, så er igjennomsnittet piggfrie dekk like gode som piggdekk.

Så om en slutter å salte, og da får mer snø i veien, så er det ingen behov for piggdekk.

FEIL! 2/3-3/4 av bilparken må ha piggdekk for å få revet opp det øverst snølaget, hvis for mange har piggfrie dekk vil det øverste laget bli polert omtrent like glatt som et dansegulv...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider