Gå til innhold

BMW og turbo?!

Ranger emnet


AlexTheMan

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal handle bil og har bestemt meg for en bmw 325i E36. Spørsmålet mitt er da; hvordan er det å sette turbo på denne saken? har sett på brukt vel og merke og funnet noen rundt 7000 som er overkommelig. Er det en kompelisert prosedyre å installere og hvordan går man frem for å godkjenne galskapen?

 

På forhånd takk

 

MVH

Alex

AlexTheMan

 

- VW Corrado G-60 -90 mod(lett prosjekt)

- Seat Ibiza GTI -94 mod (Solgt)

- Nissan Primera 2.0 LX -91 mod (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tull å si at man trenger alt det der da! Er jo bare å slenge en turbo på orginalmotor! Trenger nye manifoiler og rør fra turbo og inn + nytt luftfilter. Resten er ikke nødvendig hvis man ikke skal lade over 0,5 bar. Men ja hvis målet er 4-500hk og ladetrykk på 1,5-1,6 må man ha alt det der :thumb

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å si at man trenger alt det der da! Er jo bare å slenge en turbo på orginalmotor! Trenger nye manifoiler og rør fra turbo og inn + nytt luftfilter.

 

Man trenger også en downpipe, og man må ordne oljefeed og retur fra turboen. Det er endel deler som har mer med holdbarhet enn ren effektgevinst å gjøre, i praksis må du nok ha en intercooler og litt kaldere plugger for å få dette til å holde ved 0,5 bar.

 

AlexTheMan: Husk først at dette blir vanskelig å godkjenne. Jeg vil anbefale deg å kikke på forumet til autopower.se - der er det mange som har konvertert 325 E36 (motoren din heter M50B25). Dersom målet er et solid bygge med 350+ HK som tåler banetreff og varver rent og fint dagen lang ville jeg solgt en nyre og satt bort jobben til pure-pf.com. :)

 

Du kan sammenligne turbokonvertering/trimming med en skikkelig tur på byen x 10; dyrt og til tider ekstremt morsomt.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, jeg har ikke sagt at jeg skal åpne panseret og slenge turboen oppi og håpe det farter. happyhappy Jeg vet man må oppgradere en del ting. Turbokittet jeg så på var komplett med rør int.cooler mv. Jeg lurer på, trenger man kanskje ny clutch, bunnpanne, eksos osv.

For å spørre på en annen måte, er det noen her som har vært med på et slik prosjekt eller har eid en bimmer med turbo?

 

Målet mitt er ikke å utfordre VS-motors M5 på stripa, men rett og slett prøve meg litt frem. Satser på et ladetrykk rundt 0,5 bar. og er villig til å ofre noen byturer for dette. Hva skal man med alkohol når man har go-bilen :naaaws

Dessuten har jeg ikke tenkt å utføre jobben selv, da dette ville være å utfordre skjebenen :crazysant

 

Har noen bekjente som vil bistå meg i prosessen. Han ene kjører forresten en kompressormata bmw, som også går unna..hehe

 

Setter pris på alle svar/tilbakemeldinger da jeg er grønn og trenger hjelpen jeg kan få happyhappy

AlexTheMan

 

- VW Corrado G-60 -90 mod(lett prosjekt)

- Seat Ibiza GTI -94 mod (Solgt)

- Nissan Primera 2.0 LX -91 mod (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en bil man kan sladde med, ligge brett etc. bør man nok bytte clutch til f.eks sintec clutch, slurer mindre, og tåler mer. Ikke akkurat bra når man låner bort bilen til kjærringa da... hopper bra bortover da ja!

Hadde også bytta eksos, minst mulig motstand med turbo. 2,5 " strake rør?

Hvor mye effekt vil du ha da? er vel ca. 173 gamp i en 325...?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull å si at man trenger alt det der da! Er jo bare å slenge en turbo på orginalmotor! Trenger nye manifoiler og rør fra turbo og inn + nytt luftfilter. Resten er ikke nødvendig hvis man ikke skal lade over 0,5 bar. Men ja hvis målet er 4-500hk og ladetrykk på 1,5-1,6 må man ha alt det der :thumb

 

joda, men hvor lenge holder det?

 

er en grunn til at turbomotorer har lavkompstempler for ex.

 

OG, når du først blir bitt av turbobasillen, noe du sikkert er med S6 i stallen, så vet du like godt som meg at 0,5 bar er like spennende etter to uker med kjøring, som å åpne en flaske med cola, hvor flaska er like stort som et fingerbøl.

 

skal man da jusse turbotrykk, så må man ut med motoren... IGJEN, og bytte alt av innmat.

 

hvorfor ikke gjøre en god jobb på første forsøket, gå hele veien, bytte alt som trengs å byttes, så slipper man dette flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en bil man kan sladde med' date=' ligge brett etc. bør man nok bytte clutch til f.eks sintec clutch, slurer mindre, og tåler mer. Ikke akkurat bra når man låner bort bilen til kjærringa da... hopper bra bortover da ja!

Hadde også bytta eksos, minst mulig motstand med turbo. 2,5 " strake rør?

Hvor mye effekt vil du ha da? er vel ca. 173 gamp i en 325...?[/quote']

 

Det heter vel sinter clutch. Og det er 192hk i M50B25.

 

-Krissa

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier WireD med å gjøre en ordentlig jobb første gangen, men det er spørsmål om pris. Jeg vil ikke ta noe voldsomt ut av motoren da jeg vet at det fort kan ende i skandale. Kittet jeg så på beregner en effektøkning fra 192hk til 245hk og dreiemonentet fra 245 nm til 343 nm, noe jeg finner tilfredsstillende i første omgang. Og nei, shelby, dama får kjøre en annen bil :)

AlexTheMan

 

- VW Corrado G-60 -90 mod(lett prosjekt)

- Seat Ibiza GTI -94 mod (Solgt)

- Nissan Primera 2.0 LX -91 mod (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår