Gå til innhold

BMW og turbo?!

Ranger emnet


AlexTheMan

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

E det forskjeld på 325 E30 motorer? Kompisen min kjørte en 86 mod 325 E30 og der sto det at motoren yter 177hk og IKKE 192 som noen sier her???? E30 varte jo fra 198 2? 3? 4? ett eller annet sted til rundt 1990? Er ikke sikker på årstall men ca. Og på hans 1986mod vet jeg det sto 177. var det mere hk på de tidlige eller senere motorene?

Og nei WierD jeg har 4,2 ikke 2,2:(

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 325i (83-90 sånn omtrentlig) ble levert med M20B25, som yter 171 hk. E36 325i ble levert med M50B25 frem til '93, hvor den kom med vanos og motoren heter da M52B25. Denne yter 191 hester. 328i var en erstatter for 325i, og denne yter 193 hester, men med betraktelig mer newton.

 

I hans '86 mod er det ikke 177, men 171.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig regnekunskapene mine ikke var helt i orden da for det sto bare kw og da regnet jeg om til hk. Sikkert regnet på feil formel jeg da :wonder

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Er vel 1,36 tror jeg. KW*1.36= rett svar.. :)

Fra garanterte kilder som jeg garanterer er rett!

kilowatt 1

Hestekrefter 1,34102

 

 

Vet jeg nå så gud vet hva jeg regnet den gangen :wonder

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rot folkens!

 

BMW E30 kom 9/82 som 2dørs og året etter den 9/83 kom den som 4dørs. Cab'n kom den 9/85 og Touringen kom den 9/87. Den 12/90 blei 2dørs og 4dørs E30 avsluttet, E36 kom den 12/90 som 4dørs 1/91 og 2dørs 1/92. Den 5/93 blei E30 Cab erstattet med E36 Cab og 2/94 blei E30 Touring avsluttet, E36 Touring kom 4/95. E36 4dørs blei avsluttet 1/98 og 2 dørs 1/99. Cab blei avsluttet 9/99 og Touring blei avsluttet 5/99. E30 gikk gjennom en facelift med endringer på diverse i 9/87, denne faceliften blei utfort 9/90 på Cabriolet'n trur jeg.

 

E30 hadde 6'er motorer som M20B20, M20B23, M20B25:

 

M20B20 og M20B23 var med fra starten av i 82, da med 125hk/171nm (M20B20) og 139hk/205nm (M20B23). I 84 blei M20B23 oppgradert til 150hk/205nm. I 85 blei M20B20 oppgradert til 129hk/174nm, dette året kom også M20B25 og tok over for M20B23 med 171hk/226nm. I 1987 blei M20B25 endret pga katalysator krav og fikk da 170hk/220nm. M20B20 fikk 129hk/164nm.

 

E36 hadde 6'er motorer som M50B20, M50B25, M52B20, M52B25, M52B28. BMW Z3 som er en en E36 i karosseribetegnelse hadde også M54B22, M54B25, M54B30:

 

M50B20 hadde 150hk/190nm, M50B25 hadde 192hk/245nm. M52B20, M52B25 og M52B28 kom i facelift versjonen av E36, fra og med 9/95. Da i versjonene 320, 323 og 328. M52B20 hadde 150hk/190nm, M52B25 hadde 170hk/245nm, M52B28 hadde 193hk/280nm.

 

M50B2x blei levert med Vanos fra og med 9/92, men den endret ikke navn til M52 fordiom. Den heter M50B2xTÜ. På M52B2x kom det dobbel vanos etterhvert.

 

Anngående Turbo til disse BMW'ene så er dem helt ville i både Sverige og USA. De tar helt av med overladning. Og det er mange forskjellige måter å gjøre dette på. Det spørs alt ettersom hvor hardt man skal gå tilverks og hvor mye man skal bruke på dette. En M50B2x uten Vanos er best å bygge turbo på av M50 motorene, men ingenting stopper deg fra å bygge på en M50 med Vanos. Den billigste måten å gå for turbobygge på en M50 motor er å skaffe seg en manifold fra SSAutochrome, en T3 turbo m/ intern Wastegate, en downpipe, trykkrør, oljeslanger til turbo, og oljeretur til bunnpanna, og en bensintrykksregulator som regulerer dobbel bensintrykksmengde. Tenning tar motoren seg av sjøl ved et slikt moderat effektuttak. Du kan bortimot lade 0,5bar på denne måten, og 250hk er vel realistisk, hvertfall om du velger å benytte deg av en intercooler som kjøler ned lufta på vei fra turboen og til innsuget. Dyser er ikke nødvendig å bytte, men det kan være lurt så de ikke jobber på overtid. Jeg for min del synes det virker litt jalla å benytte seg av bensintrykksregulator og tenning styrt av motor, så jeg ville ha fått gjort noe med softwaren i bilen. Det er derimot et veldig mye dyrere valg da man enten må få mappet en unik software, eller benytte seg av andre styringssystemer som Piggyback sprut eller komplett datasprut. Skal man noe steg videre på hk antallet er det neste man kan gjøre å senke kompresjonen i motoren ved hjelp av en MLS toppakning som er tykkere og ARP bolter. Da unngår man tenningsbank og man kan lade en hel del mere. Dette krever oppgraderinger på softwaren. en M50 motor tåler vel ca 400hk med orginal innmat om man senker kompresjonen med tykkere toppakning. Skal man noe spesielt over dette bør man vurdere å bytte ut stempler. Rådene holder vel til ca 500hk. Skal man åpne motoren for å bytte diverse ting og tang begynner det å koste mye penger.

 

Jeg selv har veldig lyst å overlade min E36 325i Cab, og jeg leter litt rundt i USA etter forskjellige brukte turbokit. Active Autowerke sitt turbokit er veldig bra, og det inneholder alt man trenger, tilogmed en software til de delene som er i kitet deres. Derimot er dette et kit som koster masse penger nytt, og de er relativt dyre brukte også. Så det tar litt tid å få tak i et slikt i bra stand og til en fair penge.

 

Mosselmann har turbokit til BMW E36, og disse skal vist gi 245hk. De er relativt dyre i forhold til effektuttak, men du får alt du skal ha.

Ellers kan du sjekke ut http://www.turbokits.com - billige turbokit i USA.

Pure Performance guttene i sverige har et turbokit til ca 50.000SEK som gir 402hk.

 

En annen måte å overlade E36 på er kompressor mating. Da har man aktører som ESS som koster ca 50.000NOK, eller http://www.enem.se som koster ca 30.000SEK.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rot folkens!

 

BMW E30 kom 9/82 som 2dørs og året etter den 9/83 kom den som 4dørs. Cab'n kom den 9/85 og Touringen kom den 9/87. Den 12/90 blei 2dørs og 4dørs E30 avsluttet, E36 kom den 12/90 som 4dørs 1/91 og 2dørs 1/92. Den 5/93 blei E30 Cab erstattet med E36 Cab og 2/94 blei E30 Touring avsluttet, E36 Touring kom 4/95. E36 4dørs blei avsluttet 1/98 og 2 dørs 1/99. Cab blei avsluttet 9/99 og Touring blei avsluttet 5/99. E30 gikk gjennom en facelift med endringer på diverse i 9/87, denne faceliften blei utfort 9/90 på Cabriolet'n trur jeg.

 

E30 hadde 6'er motorer som M20B20, M20B23, M20B25:

 

M20B20 og M20B23 var med fra starten av i 82, da med 125hk/171nm (M20B20) og 139hk/205nm (M20B23). I 84 blei M20B23 oppgradert til 150hk/205nm. I 85 blei M20B20 oppgradert til 129hk/174nm, dette året kom også M20B25 og tok over for M20B23 med 171hk/226nm. I 1987 blei M20B25 endret pga katalysator krav og fikk da 170hk/220nm. M20B25 fikk 129hk/164nm.

 

E36 hadde 6'er motorer som M50B20, M50B25, M52B20, M52B25, M52B28. BMW Z3 som er en en E36 i karosseribetegnelse hadde også M54B22, M54B25, M54B30:

 

M50B20 hadde 150hk/190nm, M50B25 hadde 192hk/245nm. M52B20, M52B25 og M52B28 kom i facelift versjonen av E36, fra og med 9/95. Da i versjonene 320, 323 og 328. M52B20 hadde 150hk/190nm, M52B25 hadde 170hk/245nm, M52B28 hadde 193hk/280nm.

 

M50B2x blei levert med Vanos fra og med 9/92, men den endret ikke navn til M52 fordiom. Den heter M50B2xTÜ. På M52B2x kom det dobbel vanos etterhvert.

 

Anngående Turbo til disse BMW'ene så er dem helt ville i både Sverige og USA. De tar helt av med overladning. Og det er mange forskjellige måter å gjøre dette på. Det spørs alt ettersom hvor hardt man skal gå tilverks og hvor mye man skal bruke på dette. En M50B2x uten Vanos er best å bygge turbo på av M50 motorene, men ingenting stopper deg fra å bygge på en M50 med Vanos. Den billigste måten å gå for turbobygge på en M50 motor er å skaffe seg en manifold fra SSAutochrome, en T3 turbo m/ intern Wastegate, en downpipe, trykkrør, oljeslanger til turbo, og oljeretur til bunnpanna, og en bensintrykksregulator som regulerer dobbel bensintrykksmengde. Tenning tar motoren seg av sjøl ved et slikt moderat effektuttak. Du kan bortimot lade 0,5bar på denne måten, og 250hk er vel realistisk, hvertfall om du velger å benytte deg av en intercooler som kjøler ned lufta på vei fra turboen og til innsuget. Dyser er ikke nødvendig å bytte, men det kan være lurt så de ikke jobber på overtid. Jeg for min del synes det virker litt jalla å benytte seg av bensintrykksregulator og tenning styrt av motor, så jeg ville ha fått gjort noe med softwaren i bilen. Det er derimot et veldig mye dyrere valg da man enten må få mappet en unik software, eller benytte seg av andre styringssystemer som Piggyback sprut eller komplett datasprut. Skal man noe steg videre på hk antallet er det neste man kan gjøre å senke kompresjonen i motoren ved hjelp av en MLS toppakning som er tykkere og ARP bolter. Da unngår man tenningsbank og man kan lade en hel del mere. Dette krever oppgraderinger på softwaren. en M50 motor tåler vel ca 400hk med orginal innmat om man senker kompresjonen med tykkere toppakning. Skal man noe spesielt over dette bør man vurdere å bytte ut stempler. Rådene holder vel til ca 500hk. Skal man åpne motoren for å bytte diverse ting og tang begynner det å koste mye penger.

 

Jeg selv har veldig lyst å overlade min E36 325i Cab, og jeg leter litt rundt i USA etter forskjellige brukte turbokit. Active Autowerke sitt turbokit er veldig bra, og det inneholder alt man trenger, tilogmed en software til de delene som er i kitet deres. Derimot er dette et kit som koster masse penger nytt, og de er relativt dyre brukte også. Så det tar litt tid å få tak i et slikt i bra stand og til en fair penge.

 

Mosselmann har turbokit til BMW E36, og disse skal vist gi 245hk. De er relativt dyre i forhold til effektuttak, men du får alt du skal ha.

Ellers kan du sjekke ut http://www.turbokits.com - billige turbokit i USA.

Pure Performance guttene i sverige har et turbokit til ca 50.000SEK som gir 402hk.

 

En annen måte å overlade E36 på er kompressor mating. Da har man aktører som ESS som koster ca 50.000NOK, eller http://www.enem.se som koster ca 30.000SEK.

 

Strike a pose ass. Schikkeli schmud kebab story du beretter her da. *saveastxtfile*

-05 BMW 120d m-sport

The only 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra garanterte kilder som jeg garanterer er rett!

kilowatt 1

Hestekrefter 1,34102

 

 

Vet jeg nå så gud vet hva jeg regnet den gangen :wonder

Spørs om det ikke er til "en av de andre typene HK".

 

I fysikktimene er det 1,36 som gjelder. Ettersom det er noe styr med 60x60 (sekunder-minutter) og dele på 1000 og styr. Så 1,36 er altså helt nøyaktig, og ikke avrudet.

 

*Med hånden på fysikkbøkene sine*

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott Jonte! Der lærte jeg en hel del. Har ikke tenkt på å hente fra USA før, men det er kanskje ingen dum idé :) Takker så mye for hjelpen!!

 

Spør om du lurer på noe. Det er mange som folk som har snøring på turbokonvertering. Jeg kan knapt noen ting om det. Her er to gode forum på Forced Induction/Overladning

 

http://forum.bimmerforums.com

http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår