Gå til innhold

Bart metall og lagring over vinteren

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen tips til hva jeg kan ha på bart metall når bilen skal lagres ute om vinteren (Under presenning og godt pakket inn, men allikevel... fuktighet er no dritt).

Holder det bare å lakke over for å "tette" det, eller bør jeg ha på no greier i tillegg?

Vet jo om Brunox, men har litt dårlig erfaring når det gjelder å stå over lang tid...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok legge på no greier ja...

nytter ikke hvor godt du pakker d inn, d vill ruste uansett faen.

 

legg på et tynnt lag med primer (rusthindrende) som du bare sliper bort til våren...

live fat, die young, and leave a big, fat, corpse...

 

->subaru legacy 97 GLEDE SEG TIL VINTERN:)

x: honda civic lsi

x:mazda 1,6 gti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som har jobbet med sveising i mange år, sa de hadde prøvd all slags mulig midler på metallplater de lagret ute. Det som fungerte desidert best var å smøre inn hele plata med fett! Merk at du ikke har lyst til å kapsle inn masse fuktighet når du legger på fett eller olje (ikke ha på brukt motorolje - denne har syre i seg)

 

Å lagre en bil med bart, ubehandlet metall, ute om vinteren, er galskap. Er vel 70% luftfuktighet ute om dagen...det er en dårlig idé å grunne eller fette inn bart metall som står ute i denne fuktigheten. Det vil begynne å ruste under der ! En bekjent sier dette med høy luftfuktighet før lakkering er grunnen til at mange/alle gamle japanske biler ruster veldig mye. Det ligger fuktighet under lakken som har blitt kapslet inn fra dag én, og dette jobber seg sakte, men sikkert til rust.

 

Bilen bør stå inne i en varm og god garasje før metallet behandles. En ting jeg har blitt anbefalt å gjøre før man legger på grunning, f.eks. etter rustsveising, er å varme opp metallet til 100'C med en varmepistol, slik at fuktigheten i metallet fordamper, la det kjøle seg og så legge på grunninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
En som har jobbet med sveising i mange år, sa de hadde prøvd all slags mulig midler på metallplater de lagret ute. Det som fungerte desidert best var å smøre inn hele plata med fett! Merk at du ikke har lyst til å kapsle inn masse fuktighet når du legger på fett eller olje (ikke ha på brukt motorolje - denne har syre i seg)

 

Å lagre en bil med bart, ubehandlet metall, ute om vinteren, er galskap. Er vel 70% luftfuktighet ute om dagen...det er en dårlig idé å grunne eller fette inn bart metall som står ute i denne fuktigheten. Det vil begynne å ruste under der ! En bekjent sier dette med høy luftfuktighet før lakkering er grunnen til at mange/alle gamle japanske biler ruster veldig mye. Det ligger fuktighet under lakken som har blitt kapslet inn fra dag én, og dette jobber seg sakte, men sikkert til rust.

 

Men hvorfor ruster da en biltype stort sett på de same stedene? Burde vel være jamt rusten over alt da en gammel japsebil?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår