Gå til innhold

Respekt til de som kjører fra politiet....

Ranger emnet

mistercartman

Anbefalte innlegg

Fint når man har oppfatninger av ting basert på film og tv...

Tror han nå snakket om en dokumentar i dette tilfellet.

Og i ran gisselsituasjoner etc er det klart poritiet må/bør være bevepnet og det er de jo også! Ligger plombert i bagasjen. Jeg også synes det er helt greit de ikke er det. Hadde ikke vært kult å bli stoppa i rutinekontroll etc også står det en fyr utenfor bilen med hånda rundt skaftet! Jeg er hvertfall nærvøs som faen når jeg er i nærheter av de cowboy politiet i Hellas/Tyrkia som er trigger happy så det holder!

Og for å klare opp i eventuelle misforståelser i mitt forigje innleg er det klart politiet skal stoppe forbrytere og kriminelle som prøver å stikke av MEN IKKE TIL EN HVER PRIS.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med når de er ute for ran, gisselsituasjoner, eller andre voldshandlinger?

med dagen teknologi er det ikkeno problem å ha en våpensafe i bilen, som styres elektronisk fra sentralen... ellers så kunne jo politiet utstyres med -> :boxing eller... aneglsmili

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er viktigere med med politi i gatene og til å etterforske enn en jævla elektronisk våpensafe fordi enkelte ikke stoler på politiet sånn jeg ser det så er det fordi de har gjort noe gæærnt i fortiden...politet har plomberte kasser noe som vil si at hvis de åpner kassen så brytes plomben og de ser det når de sjekker våpnene...politiet har forresten bare eldgamle revolvere, de er ikke en gang automatiske de må spenne hanen for hvert skudd(ja de har fått noen mp5'er og glock'er men de har ikke dette i de vanlige patruljebilene)...politiet i norge bevæpner seg bare når det er mistanke om at den de skal pågripe er bevæpnet eller ved spesielle sikkerhetsjobber der det er stor fare for væpnet angrep...politiet i norge holder et veldig høyt nivå når det gjelder etikk kanskje best i verden...politiutdannelsen er ikke som politiskolen filmene den er ganske variert og man lærer mye om blant annet jus og medisin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...politiet har forresten bare eldgamle revolvere, de er ikke en gang automatiske de må spenne hanen for hvert skudd(...

Feil, politiets revolver (S&W .38cal) er double action.En kan både spenne hanen for hvert skudd eller bare trekke av for hvert skudd.

Ingen av politiets våpen er automatiske, de er halv-automatiske.Som igjen vil si at en må trykke på avtrekkeren for hvert skudd.Dette gjelder både MP-5 og Glock.

Det er bare et fåtall av politiets biler som har våpen med seg, og da har de 1stk .38S&W med 6 skudd + 6 ekstra skudd i hurtiglader.Tilsammen 12 skudd.

Og til de som tror at "hvem som helst" kan bli politi, prøv å søk politiskolen så får de legge ut resultatet her etter opptak!

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at politiutdannelsen er en sløv utdannelse for "hvem som helst". Du behøver ikke å være smart for 5 øre for å bli en slik.

http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=399

Søkere som tas opp må oppfylle følgende formelle krav:

Norsk statsborger

Plettfri vandel

Generell studiekompetanse fra videregående utdanning. Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i nytt karaktersystem.

Førerkort klasse B

Fylt 20 år det året de tas opp

Svømmeferdighet

God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav (normalt fargesyn og synsstyrke uten korreksjon på begge øyne som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0,5)

Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

I totalvurderingen blir det også lagt vekt på:

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Bevissthet om egne positive og negative sider

Fysiske krav. (pdf-fil)

Tror du klarer alle de her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=399

Søkere som tas opp må oppfylle følgende formelle krav:

Norsk statsborger

Plettfri vandel

Generell studiekompetanse fra videregående utdanning. Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i nytt karaktersystem.

Førerkort klasse B

Fylt 20 år det året de tas opp

Svømmeferdighet

God helse, dvs. tilfredsstille de til enhver tid gjeldende helsekrav (normalt fargesyn og synsstyrke uten korreksjon på begge øyne som ikke er dårligere enn 5/10, 6/12, 0,5)

Nødvendig modenhet og personlig skikkethet for tjeneste i politi- og lensmannsetaten

Bestått fysisk test fastsatt av Politihøgskolen

I totalvurderingen blir det også lagt vekt på:

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Bevissthet om egne positive og negative sider

Fysiske krav. (pdf-fil)

Tror du klarer alle de her?

Synd jeg røyk ut på det andre kriteriet :p

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, politiets revolver (S&W .38cal) er double action.En kan både spenne hanen for hvert skudd eller bare trekke av for hvert skudd.

Ingen av politiets våpen er automatiske, de er halv-automatiske.Som igjen vil si at en må trykke på avtrekkeren for hvert skudd.Dette gjelder både MP-5 og Glock.

Det er bare et fåtall av politiets biler som har våpen med seg, og da har de 1stk .38S&W med 6 skudd + 6 ekstra skudd i hurtiglader.Tilsammen 12 skudd.

Og til de som tror at "hvem som helst" kan bli politi, prøv å søk politiskolen så får de legge ut resultatet her etter opptak!

ok...men jeg hadde mp5 i militæret og den var både semiauto og fullauto...

flere av politiets mp5 maskinpistoler er avhendet av forsvaret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De TV greiene var en dokumentar ja. Holdt på å svime av da jeg så det.

Vel det der med sløvhet var egentlig noe jeg bare slang ut, ettersom de politifolka jeg har møtt har vært SLØVE:

Nå skal jeg forklare ettersom jeg tror det trengs:

Har blitt stoppa i forbindelse med bilkjøring flere ganger, vanlig råning.

Hver gang så har de bare sett på sertifikat og vognkort, antagelig i den hensikt at de vil inndra lappen eller avskilte bilen.

De har ALDRI giddet å la meg blåse i promille kontroll. Tenk om jeg kjørte i fylla?

Videre har de aldri giddet å sjekke hva jeg har i bilen. Jeg kunne jo ha lastet den full av lik, dop, gjort hva jeg ville. Politiet er så snevre, ser kun på lappen og vognkort, gir faen i alt annet. Sånn har det vært HVER gang jeg har hatt kontakt m politiet i forbindelse med bilkjøring. Derfor synes jeg de framstår som sløve. Virker ikke intressert i narko-misbrukere og fyllekjørere på en måte.

Men det gjelder ikke alle såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De TV greiene var en dokumentar ja. Holdt på å svime av da jeg så det.

Vel det der med sløvhet var egentlig noe jeg bare slang ut, ettersom de politifolka jeg har møtt har vært SLØVE:

Nå skal jeg forklare ettersom jeg tror det trengs:

Har blitt stoppa i forbindelse med bilkjøring flere ganger, vanlig råning.

Hver gang så har de bare sett på sertifikat og vognkort, antagelig i den hensikt at de vil inndra lappen eller avskilte bilen.

De har ALDRI giddet å la meg blåse i promille kontroll. Tenk om jeg kjørte i fylla?

Videre har de aldri giddet å sjekke hva jeg har i bilen. Jeg kunne jo ha lastet den full av lik, dop, gjort hva jeg ville. Politiet er så snevre, ser kun på lappen og vognkort, gir faen i alt annet. Sånn har det vært HVER gang jeg har hatt kontakt m politiet i forbindelse med bilkjøring. Derfor synes jeg de framstår som sløve. Virker ikke intressert i narko-misbrukere og fyllekjørere på en måte.

Men det gjelder ikke alle såklart.

du må også huske at det er veldig begrenset hva politiet har lov til...

de har ikke lov til å ransake bilen din med mindre de har skjellig grunn til mistanke...

det har også kommet ett positivt tiltak nå, de skal promilleteste alle de stopper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at politiet i norge har instrukser for hva som skal skje hvis en bilist forsøker å stikke av. Eksempelvis skal de trekke seg tilbake og tilkalle forsterkninger om kjøringen er hasardiøs og en politijakt vil føre til økt risiko for en ulykke. Videre har de maksfart på 160km/t. Hverken politibetjentene eller politibilene er spesiellt gode på høyhastighetskjøring og det er nok mange tusen gatebiler i landet som uten problem hadde utmanøvrert en vanlig patruljebil eller UP-vogn. Regelverket vil dermed, om det følges, forhindre slike ulykker som den i Sverige.

OT:

Jeg forstår godt de som har en negativ holdning til Politiet ettersom de ofte har en oppførsel som ikke ligner grisen. Jeg har eksempelvis blitt stoppet og spurt ut i det vide og det brede fordi jeg kjørte hjem fra jobb klokka 05:00. Har blitt spurt ut om eierforhold til biler jeg har kjørt fordi betjenten mente det var en for dyr bil for meg(!?) osv.

Om jeg har gjort noe galt skal de bare stoppe meg, da er det min egen feil. Men når de stopper deg uten årsak så blir jeg forbanna. Det er ikke politiarbeid, det er trakassering. Hadde en lengre samtale med en hyggelig betjent en gang som rett ut sa at de ofte stoppa unge sjåfører for å finne ut hva de heter og hva de kjører. I slike tilfeller kaller de det alltid en "rutinekontroll" når det absolutt ikke er noen rutinemessig ved det.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider