Gå til innhold

BT og mangel på katalysator

Ranger emnet

volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hoj!

Driver å bygger meg bofors vagn nå, er en 92 mod 240GL.

Har fått tak i en FT motor som skal inn og godkjennes..

Men på henna bilen er det jo originalt med katalysator, mens en ikke får noe eksosanlegg med kat for Turbo.. Siden 240 Turbo gikk ut før katalysator helvete ble trendy.. Hva sier døm når jeg har byttet til turbomotor og det ikke finnes eksosanlegg med kat?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Akkurat det att en forpult racingkatt koster flis.. Jeg skal ikke ha ei jævla urne på bilen min.. Men åssen er det hvis utslippet er under grensa a? sier døm noe da?

Blir det katalysator faen som er det i allefall en tom en..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler reg etter 010189 "skal" ha katalysator. der er noen få untak..men men.

De som tar ut innmaten i katalysator, og motor er godt justert,har ingen problem

med avgas krav opp til 92mod "trur eg" etter det er det så strenge avgasskrav at du må ha katalysator. Der var enkelte modeller som kom med katalysator alle rede i 88,

de kan man selvsagt fjærne.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bilert levert med cat originalt er påkrevd å ha det, om man får det gjennom godkjenning uten er et annet spørsmål.

Eg skal ikke være påstålig.

Men Vart det ikke krav om katalysator fra 010189??

De som hadde katalysator montert før 89 er typegodkjent med katalysator,

men der er ingen krav eller lov som sier at biler reg før 89 skal ha katalysator??

skal sjekke litt...

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke problemet. kjøp turboeksos til 240 fra JT. så kjøper du en downpipe til 940 turbo. da har du fikxet problemet med lambdaen enkelt. så tar du din gamle katalysator. setter på overgang til 3" i hver ende. og flens. så lager du er identisk like langt 3" rør med samma flensene.

så monterer du downpipen og resten av eksosanlegget. kapper bort setter på flenser. skrur på katalysatoren. reiser på visning. reiser hjem og bytter. katalysatoren legger du hjemme med en lapp det står "oppbevares for kontroll" på..... :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke problemet. kjøp turboeksos til 240 fra JT. så kjøper du en downpipe til 940 turbo. da har du fikxet problemet med lambdaen enkelt. så tar du din gamle katalysator. setter på overgang til 3" i hver ende. og flens. så lager du er identisk like langt 3" rør med samma flensene.

så monterer du downpipen og resten av eksosanlegget. kapper bort setter på flenser. skrur på katalysatoren. reiser på visning. reiser hjem og bytter. katalysatoren legger du hjemme med en lapp det står "oppbevares for kontroll" på..... :hammer

940 downpipe passer ikke på 240. Har selv vært på BT å godkjent 92 240 med FT motor, prøvde å godkjenne uten kat. men det gikk ikke. Så jeg satte på en org. downpipe fra 240 turbo å satte på det orginale eksosanlegget med katalysator på denne, da fikk jeg godkjent bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider