Gå til innhold

BT og mangel på katalysator

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hoj!

Driver å bygger meg bofors vagn nå, er en 92 mod 240GL.

Har fått tak i en FT motor som skal inn og godkjennes..

Men på henna bilen er det jo originalt med katalysator, mens en ikke får noe eksosanlegg med kat for Turbo.. Siden 240 Turbo gikk ut før katalysator helvete ble trendy.. Hva sier døm når jeg har byttet til turbomotor og det ikke finnes eksosanlegg med kat?

 

 

hvor er du ifra? og hvordan eksosanlegg er det du har? jeg har et rør som byttes med det lange i midten under på jt 3". dette røret har katalysator og det fikk jeg godkjent bilen min med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bor i degernes da vett... Skal smekke på JT, ferrita ble for dyrt med tanke på at døm må¨modde litt på det også. Jeg tar bare å setter på en 3 toms katt fra vangbo, får den for under tusenlappen, så tømmer jeg den hvis jeg føler for det en dag.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er justert med tanke på kamaksel, tenning og eksosanlegg med tanke på å gå best mulig og billigst mulig med katalysatoren. plukker du av den er det ikke sikkert du tjener noe som helst... bare sånn at det er sagt liksom. (gjelder ikke turbo da såklart..)

nei, faktisk ikke.

 

så lenge bilen ikke har to lambdasonder (en før og en etter kat), skal det mest sannsynlig gå greit.

 

eneste faren, er at eksostemp ikke blir høy nok for lambda.

men da kan man ta eksosbandasje for å beholde temp inni rørene og få opp hastigheten på eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er chippa, toppen er en porta 531 med doble ventilfjærer og A-kam. Dysene er litt større en original (høyohmige for å slippe forkoblingsmotstand), turbon blir midlertidlig en garett T3... Det er en FT uten underspyling som venter på overhaling...

Tror ikke den vil gå dårligere uten katt, siden det er skikkelige chips i den (både tenning og bensin). Men motoren sitter uansett ikke i bilen enda, så er ikke godt å vite..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er chippa, toppen er en porta 531 med doble ventilfjærer og A-kam. Dysene er litt større en original (høyohmige for å slippe forkoblingsmotstand), turbon blir midlertidlig en garett T3... Det er en FT uten underspyling som venter på overhaling...

Tror ikke den vil gå dårligere uten katt, siden det er skikkelige chips i den (både tenning og bensin). Men motoren sitter uansett ikke i bilen enda, så er ikke godt å vite..

det kat'en gjør, er å filtrere avgasser.

ved filtrering, blir det motstand.

 

det som er ting som kan skje:

* du kan oppleve at lambda måler feil, pga. "for lite" eksos i røret. (du fjerner jo motstand!)

* om du har to lambda'er, kan lambda'ene tro at kat er ødelagt elns. pga de måler det samme.

 

du har forøvrig ikke to lambda'er, så den kan du stryke.

jeg tror også at du ikke vil oppleve at lambda ikke blir varm nok.

 

om du opplever det, må du gjøre noe..

enten eksosbandasje eller hive på kat igjen.

 

ellers vil motoren justere på bensinblandingen og det er ikke positivt, ialelfall ikke på en turbokjerre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man ikke montere lambda fra en bil uten katalysator?

nei..

jeg vet ikke om de hadde lambda uten kat engang :P

 

men.. saken er den at mange biler kjører på samme lambda.

du kan ikke bare hive hvilken som helst type lambda dog :P

 

så lenge lambda'en blir varm nok, går det greit.

og som sagt: 99% sikkert, går dette helt fint!

 

om det ikke går fint, hjelper det 99% sikkert ved å ta eksosbandasje.

om ikke, tar du å monterer en kat!!

en lambda koster 1200-1400kr!! en kat får du mye billigere! (ialelfall fra usa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kat'en gjør, er å filtrere avgasser.

ved filtrering, blir det motstand.

katalysatoren omformer farlige avgasser til mindre farlige avgasser ved at eksosen passerer et stoff som setter i gang en reakson uten å selv delta i reaksonen.

 

grunnen til motstanden er alle de trange rørene som eksosen må gå gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lambda koster ikke 1200-1400kr, koster under 500spenn hos mekonomen, med farsans pris.. Og den de har på biltema funker også fint, men av prinsipp sak så kjøper jeg ikke deler på biltema.. Og katten består jo av noe som minner om en finmaska bikube. jeg har aldri vært borti noen biler som har gått annerledes etter fjerning av kat, bare att de går bedre...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det å "omregistrere den til en annen årsmodell som ikke har disse kravene...

 

 

er usikker på hvordan det er i norge ang dette...

i sverige kan man f.eks kjøpa "papirer" på en f.eks 1975 modell å slippe unna div krav (man omregistrerer til eldre modell)

 

 

går dette i Norge?

er dette de kaller karosseri bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår