Kennet Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Hoj!Driver å bygger meg bofors vagn nå, er en 92 mod 240GL. Har fått tak i en FT motor som skal inn og godkjennes.. Men på henna bilen er det jo originalt med katalysator, mens en ikke får noe eksosanlegg med kat for Turbo.. Siden 240 Turbo gikk ut før katalysator helvete ble trendy.. Hva sier døm når jeg har byttet til turbomotor og det ikke finnes eksosanlegg med kat? hvor er du ifra? og hvordan eksosanlegg er det du har? jeg har et rør som byttes med det lange i midten under på jt 3". dette røret har katalysator og det fikk jeg godkjent bilen min med. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorForumregler!Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Bor i degernes da vett... Skal smekke på JT, ferrita ble for dyrt med tanke på at døm må¨modde litt på det også. Jeg tar bare å setter på en 3 toms katt fra vangbo, får den for under tusenlappen, så tømmer jeg den hvis jeg føler for det en dag. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 motoren er justert med tanke på kamaksel, tenning og eksosanlegg med tanke på å gå best mulig og billigst mulig med katalysatoren. plukker du av den er det ikke sikkert du tjener noe som helst... bare sånn at det er sagt liksom. (gjelder ikke turbo da såklart..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 motoren er justert med tanke på kamaksel, tenning og eksosanlegg med tanke på å gå best mulig og billigst mulig med katalysatoren. plukker du av den er det ikke sikkert du tjener noe som helst... bare sånn at det er sagt liksom. (gjelder ikke turbo da såklart..) nei, faktisk ikke. så lenge bilen ikke har to lambdasonder (en før og en etter kat), skal det mest sannsynlig gå greit. eneste faren, er at eksostemp ikke blir høy nok for lambda. men da kan man ta eksosbandasje for å beholde temp inni rørene og få opp hastigheten på eksosen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Motoren er chippa, toppen er en porta 531 med doble ventilfjærer og A-kam. Dysene er litt større en original (høyohmige for å slippe forkoblingsmotstand), turbon blir midlertidlig en garett T3... Det er en FT uten underspyling som venter på overhaling... Tror ikke den vil gå dårligere uten katt, siden det er skikkelige chips i den (både tenning og bensin). Men motoren sitter uansett ikke i bilen enda, så er ikke godt å vite.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Motoren er chippa, toppen er en porta 531 med doble ventilfjærer og A-kam. Dysene er litt større en original (høyohmige for å slippe forkoblingsmotstand), turbon blir midlertidlig en garett T3... Det er en FT uten underspyling som venter på overhaling...Tror ikke den vil gå dårligere uten katt, siden det er skikkelige chips i den (både tenning og bensin). Men motoren sitter uansett ikke i bilen enda, så er ikke godt å vite.. det kat'en gjør, er å filtrere avgasser. ved filtrering, blir det motstand. det som er ting som kan skje: * du kan oppleve at lambda måler feil, pga. "for lite" eksos i røret. (du fjerner jo motstand!) * om du har to lambda'er, kan lambda'ene tro at kat er ødelagt elns. pga de måler det samme. du har forøvrig ikke to lambda'er, så den kan du stryke. jeg tror også at du ikke vil oppleve at lambda ikke blir varm nok. om du opplever det, må du gjøre noe.. enten eksosbandasje eller hive på kat igjen. ellers vil motoren justere på bensinblandingen og det er ikke positivt, ialelfall ikke på en turbokjerre. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 kan man ikke montere lambda fra en bil uten katalysator? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 kan man ikke montere lambda fra en bil uten katalysator? nei.. jeg vet ikke om de hadde lambda uten kat engang :P men.. saken er den at mange biler kjører på samme lambda. du kan ikke bare hive hvilken som helst type lambda dog :P så lenge lambda'en blir varm nok, går det greit. og som sagt: 99% sikkert, går dette helt fint! om det ikke går fint, hjelper det 99% sikkert ved å ta eksosbandasje. om ikke, tar du å monterer en kat!! en lambda koster 1200-1400kr!! en kat får du mye billigere! (ialelfall fra usa) Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 det kat'en gjør, er å filtrere avgasser.ved filtrering, blir det motstand. katalysatoren omformer farlige avgasser til mindre farlige avgasser ved at eksosen passerer et stoff som setter i gang en reakson uten å selv delta i reaksonen. grunnen til motstanden er alle de trange rørene som eksosen må gå gjennom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 En lambda koster ikke 1200-1400kr, koster under 500spenn hos mekonomen, med farsans pris.. Og den de har på biltema funker også fint, men av prinsipp sak så kjøper jeg ikke deler på biltema.. Og katten består jo av noe som minner om en finmaska bikube. jeg har aldri vært borti noen biler som har gått annerledes etter fjerning av kat, bare att de går bedre... Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240 V8 POWER Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 hei hei hei hva er galt me biltema lambda.. funker som bare f*** Siter 56 chevy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Nå var det ikke meninga att det skulle virke støtende over lambdan din.. Den funker faktisk fett. Bedre enn den fra mekonomen, den kvelda jo etter ett par måneder. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 går det å "omregistrere den til en annen årsmodell som ikke har disse kravene... er usikker på hvordan det er i norge ang dette... i sverige kan man f.eks kjøpa "papirer" på en f.eks 1975 modell å slippe unna div krav (man omregistrerer til eldre modell) går dette i Norge? er dette de kaller karosseri bytte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 glem det! nytter ikke i pottitlandet norge! Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet November 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Går ann å sveise over rammenummeret (kremt), men det er ikke helt etter boka.. Da kan du sveise på nummer fra en eldre bil, men det er jo ulovlig da.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.