Gå til innhold

Parkeringsbot: 300 eller 500?

Ranger emnet

steff123

Anbefalte innlegg

Har fått 300 kr i p-bot et par ganger av Kristiansand kommune.

Men så fikk jeg 500 kr i bot av EuroPark her om dagen.

Synes det er merkelig jeg fikk 500 med tanke på dette:

Parkeringsgebyr på 500 kroner

Når kjøretøyet står i strid med Veitrafikkloven, trafikkreglene eller skiltforskriftene.

For eksempel på fortau, i gangfelt, i strid med parkering forbudt eller på parkeringsplass for forflytningshemmede.

Tilleggsavgift på 300 kroner

Når kjøretøyet står parkert lenger enn det er betalt for.

Når parkeringsbilletten ikke er kontrollerbar.

Når bilen står utenfor oppmerket plass.

Kilde: Aftenposten

Hadde lagt på 1 kr well da det var alt jeg hadde cash + sinnsykt dårlig tid, tenkte at da sparer jeg i det minste 200 kr ved bot... Men neida...

Hva er rett? Bør jeg klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått 300 kr i p-bot et par ganger av Kristiansand kommune.

Men så fikk jeg 500 kr i bot av EuroPark her om dagen.

Synes det er merkelig jeg fikk 500 med tanke på dette:

Kilde: Aftenposten

Hadde lagt på 1 kr well da det var alt jeg hadde cash + sinnsykt dårlig tid, tenkte at da sparer jeg i det minste 200 kr ved bot... Men neida...

Hva er rett? Bør jeg klage?

EuroPark er noen jævler. Jeg har sikkert finansiert både ett og to julebord der...

Men uansett. Kristiansand Parkeringsselskap er billigere enn EuroPark. EuroPark opererer med private parkeringsplasser. De kjøper en tomt og lager parkeringsplass. Kristiansand Parkeringsselskap er underlagt kommunen og kontrollerer offentlige parkeringsplasser langs veier og slikt. Siden EuroPark har sine egne parkeringsplasser som de eier, kan de ta (tror jeg) den kontrollavgiten de vil.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Koster vel litt. Selv har jeg en case med Smart Security i Oslo. 700kr skulle de ha. Dette var i juleferien i fjor. Pga ræva skilting etc etc klagde jeg. De var ikke medlem av Parkeringsklagenemda. Synd for Smart Security at de ikke har skikkelig saksbehandler, og at jeg får gratis advokathjelp via fatterns medlemsskap i KNA.

Jeg har ikke betalt en dritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun private selskap som ikke er medlem av Parkeringsklagenemda kan sette så høy kontrollavgift de vil. Men det skal være innen rimelighetens grenser. Kan feks ikke sette 10000kr.

Er selskapet medlem av Parkeringsklagenemda er det standardiserte relger på hvor høyt de kan sette kontrollavgifta (500kr max).

NORPARK heter det.

Og satsen er økt til 600,-

Kjenner til så mange regler for private selskap, at INGEN av dei kan gi meg bot, og regne med og få betalt for den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til så mange regler for private selskap, at INGEN av dei kan gi meg bot, og regne med og få betalt for den ;)

Den greieste av de reglene er vel den at bileier ikke er solidarisk ovenfor selskapet. mao han får purring etc men sier at han ikke kjørte den og husker ikke hvem som kjørte den den aktuelle datoen.. MIn stefar har tatt den etpar ganger siden det er meg, min mor og han som disponerer den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 600kr i parkeringsbot fra CarPark, angrer på at jeg betalte den for det står ikke skiltet at det er forbudt å parkere der jeg stod.. skulle inn og leie en film, var inne i kanskje 3 min.. Dyr film da :) typisk at det var en skikkelig drittfilm jeg hadde leid også, hehe!

1999 -Audi tt 1,8 turbo

1988 -Audi 100 2,3l (til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider