Gå til innhold

Kompis fylte diesel på bensinbil.. problem?

Ranger emnet

Golf IV driver

Anbefalte innlegg

Ok, mulig jeg tar feil og at det er parafin, men fikk i hvertfall høre av pappa at dieselen vi hadde i gårdstanken var i blandet bensin om vinteren. Men mener at det skulle gå greit med 1 liter bensin og 50 - 60 liter diesel på en dieselmotor. I hvertfall det jeg har hørt.

Bortsett fra i kompisens tilfelle var blandingen omvendt!! 1 liter diesel og 50 liter bensin.. Kan jo bare håpe på det beste, for det gjorde han.. og så kommer jeg tilbake med hvordan det hele gikk tilslutt!!

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke noe problem sier nå jeg. Kameraten min kjører en Honda Civic 1,5... Den går på 50% Diesel og 50% Bensin. Går til og med pent på tomgang...

Mercedes W210 - Vw Golf MK2 TD "ShabbyLooker" - Opel Record C Caravan V8 Prosjekt - Dodge Dart 4d til 2dHT ombygging

(x)Audi Coupe 1993 - (x)Vw Jetta 1983 - (x)Vw Golf "Loppa" MK1 - (x)Audi Coupe 2.8V6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke skal være noe problem.

Med så lite bensin i på full tank, blir jo blandingsforholdet minimalt.

Fyllte selv feil på min gamle Volvo en gang i tiden.

Ble vel ca 20L diesel og 40L bensin den gang. Gikk litt treigt og røyk bare mye mer enn vanlig. Å var ikke direkte lett å starte kan du si.

Men var jo ikke innsprut på den da så klart.

Men med så lite som du fyllte, går det nok bra ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk for en stund siden en ny diesel-bil på jobb. Da den var halv-full med diesel, presterte jeg å fylle den helt opp med bensin, altså halt-om-halt. Kjørte så en 10 mil og det kom noen vanvittige hvine-lyder. Skjønte ikke hva det var, og lyden gav seg etter hvert. Kjørte 10 mil tilbake. Neste morgen var den bilen på reservetanken. Nå fylte jeg den HELT opp med bensin. Kjørte en 15km før jeg mistet all motorkraft, luktet svidd og jeg stoppet helt opp :) Renault Kangoo. Måtte på verksted for å bli tappet, men den funker enda...

- 96 Audi A4

-------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan umulig ta skade av så lite. vet om flere som fyller bensin i dieseln pgav å få bilen til å "funke" når det er vinter og 30 spek her oppe. dessuten å ha så lite diesel i bensinen er jo å blir det samme som om du skulle ha hatt 2% olje i tanken. noe som går helt fint. og diesel er jo "olje"..

BMW E30

VW 1965 boble

Hilux

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem, 1:50 diesel/bensin kommer han aldri til å merke! Andre veien går det og greit, jeg klarte å fylle 5-6liter bensin på Pajeroen før jeg våknet og fikk stoppet. Toppet tanken med diesel og merket aldri noe som helst.

Myten om bensin i vinter/landbruksdiesel kommer vel fra gamle dager da de hadde "traktorbensin", som var en blanding av diesel og bensin. Sånt noe leveres ikke i dag, vinterdiesel/polardiesel er tilsatt parafin i større eller mindre grad. En bør ikke blande i mer enn 30% parafin pga av at parafinen smører dårligere og kan havari på pumpe og ventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdiesel/polardiesel er tilsatt parafin i større eller mindre grad. En bør ikke blande i mer enn 30% parafin pga av at parafinen smører dårligere og kan havari på pumpe og ventiler.

heia F34...hadde det på mb i milituten...trodde det var sirup på tanken...prøvde med vanlig diesel istedenfor...gikk myyyye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider