Gå til innhold

Lage MDF-ringer

Ranger emnet

Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan kan jeg lage MDF-ringer før jeg faktisk har elemtene på plass? Får dem ikke før om en ukes tid og har ikke all verdens tid. Skal støype fronten i glassfiber så er nødt til å begynne så fort som mulig. Er usikker på hvor brede de skal være osv. Vet ikke hvilke mål jeg skal bruke.. Elemtene er 12" SONY XPLOD nr.: xsl122p5

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mdf ringer lager du med en fres, kan også bruke en stiksag. Men fres er helt klart det letteste. Veit ikke helt hvor stor diameter inner siden på mdf ringen skal være på den suben jeg. Mulig det er det samme på alle typer 12" ? Men jeg veit ikke. Sikkert noen her inne som kan dette bedre.

Lagde mdf ring selv idag. Gikk litt fort i svingene så ble ikke helt 100% men.

7318d953.jpg

5c56daba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har ikke slik fres så må bruke stikksag, men det går bare godt :) Men problemet er at jeg må vite størrelsen. Vet jo ikke hvilke mål jeg skal bruke.. :)

Hmm.. Dette er nok ikke så lett som du vil ha det til :) På den siden du oppgir står det ingen relevant info om dette elementets monteringsdiameter, Altså stor nok diameter til at elementet sklir nedi, men at monteringskanten (der hvor du ser skruehull) ikke gjør det.

En løsning ved rundt element kunne jo være å se for seg elementet, for så å trekke fra mellom 0,5 og 1 cm rundt hele elementet. Med andre ord ville en 10" sub som jo er ca. 25,5 cm i diameter, ha et hull på mellom 23,5 cm og 24,5 cm i diameter. Variasjonen kommer av at fabrikantene bruker litt forskjellige typer "kurver" som elementet ligger i, og str kan jo derfor variere noe. Dessuten vil jo også bredden på monteringskanten kunne variere noe fra merke tilk merke. Det er altså ingen DIN-lignende standard for monteringshull på sub.

Problemet oppstår imidlertid for deg ved at elementet er femkantet. Jeg har ingen erfaring med disse sub'ene, og vet derfor ikke om monteringshullet kan være rundt, eller om du faktisk må lage det noe femkantet, for å sikre en mest mulig lufttett overgang mellom kassen og elementet. Dessverre har jeg her ingen gode tips, men dersom du vet at kurven på dette elementet er rundt, og er villig til å ta en sjanse - kan du jo følge anvisningene jeg gav deg over!! På egen risiko så klart...

Beklager å ikke kunne hjelpe deg mer..

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du ikke legge sub'm med magneten opp og tegne rundt?

Så måler du hvor langt 'inn' du må ha det for å få plass... Da har du den innerste sirkelen.

Så legger du på litt på den som nå er ytterst, da får du den ytterste ;)

Mvh

Espen

Hei

Om du hadde lest begynnelsen av tråden så hadde du fått med deg at jeg har ikke fått elementene enda. Men må komme igang med bygginga fordet. :)

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over noen mål på en side her nå:

Dimensions (mm): Speaker Diameter - 273, Mounting Diameter - 232, Depth - 144

http://www.caraudioplus.co.uk/pp/Amplifiers_and_Subwoofers/Sony_Subwoofers/Sony_XS-L101P5S.html

Jeg burde vel klare å bygge etter dette?

Det er nettopp de tallen du trenger.. Indre ring, altså hullet, må være 23,3 cm i diameter, og ytterkanten av ringen må være minst 27,3 cm bred. Det vil altså si at ringens overflate i seg selv må minst være 3 cm bred. Her ville jeg nok kanskje gitt litt ekstra bredde.. men det er jo klart opp til deg! Håper målene du fant på siden var riktig da!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for 12" er jo egentlig 300mm, og sager man hullet til 232mm er det jo under 10" well

hiv deg på telefonen og ring bilradoispesoialisten en eller annen plass i norge., de har disse elementene inne på lager og skal kunne svare, eller måle først, så svare ;)

trenger ikke være mdf nei. skal selv bruke spon når støypinga begynner te helga :crazysant blir løsmiddel skading da. hehe :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, for 12" er jo egentlig 300mm, og sager man hullet til 232mm er det jo under 10"

Dette er jo et godt poeng, da de tallene du gav oss var for 10" element og du skal ha 12". Hehe.. saken blir da fort en annen.. Nye tall må til, men fremgangsmåten blir den samme..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider