Gå til innhold

Ventil tikking...

Ranger emnet


OleC

Anbefalte innlegg

Originally posted by turbokano

peila olja?? nok olje på den? muligens du må stille ventilan,eller du kan prøve en engine flush i forbindelse med oljeskiftet;)

det er greit med olje...

skal bytte olje til mobil 1 5w50... hva er engine flush? og hvordan stiller jeg ventilene,mye jobb?

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell er jo litt jobb å stille ventilen hvis ikke en har hjort det før,må shimse de opp. du som har tikking på golfen din,du bør å prøve en engine flush. har selv god erfaring med protec engine flush,se om dere kan få tak i den. ta boksen å hell den i olja,kjør BILEN SJIKKELI VARM. kjør den hardt til vifta går,dette for å få ut alt dritet i oljesystemet. så tapper du olja og skifter filter. så har på ny olje. er ikke alle biler det går på,på vw audi er det kjent problem. det skyldes rett å slett slitasje. er ventilløfteran som tikker,som regler bare når bilen er kald. min tikker når den er kald,men går over når den blir driftsvarm. annbefaler å prøve en enginflush først,ca 150 kr for en boks. du blir nok overraska å svart olja er når den kommer ut etterpå,men husk å tapp den med engang,så du får ut all olja når den er varm.

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femmer`n til Audi har hydrauliske løftere, med andre ord ingen justering :) Grunnen til tikkingen er mest sansynlig at en eller flere av løfterne ikke klarer å holde oljetrykket (normalt at det tikker litt rett etter start, men det skal gi seg etter noen sekunder).

 

Dersom det ikke hjelper å skifte olje, er det mulig at løfterne må byttes. Ikke så mye jobb, men det koster noen kroner...

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! :D Oljebasen har i prinsippet ikke noe med tykkelsen og gjøre!

 

Syntetisk olje har etter hva jeg vet en gassbase og syntetiske tilsetninger og er 100%konstruert på labben! Mineral-olje har mineral-oljebase, eventuelt med en haug tilsetninger.

 

Det er viskositeten som angir "tykkelesen", og en syntetisk olje tillater en lavere viskositet (tynnere) når den er kald, dette for å gi bedre kaldstartegenskaper, samtidig som den også vil kunne være tykkere når den er varm, noe som er viktig for å opprettholde styrken på oljefilmen og oljetrykk. Med andre ord er det bare positivt å bruke syntetolje.

 

I betegnelsen 5W-50 angir 5W viskositeten ved 20 grader og 50 viskositeten ved 100 grader etter hva jeg kan huske.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Femmer`n til Audi har hydrauliske løftere, med andre ord ingen justering :) Grunnen til tikkingen er mest sansynlig at en eller flere av løfterne ikke klarer å holde oljetrykket (normalt at det tikker litt rett etter start, men det skal gi seg etter noen sekunder).

 

Dersom det ikke hjelper å skifte olje, er det mulig at løfterne må byttes. Ikke så mye jobb, men det koster noen kroner...

tikker hele tiden... hvor mye koster det???

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleC

tikker hele tiden... hvor mye koster det???

 

Har selv samme problem.

 

Du kan prøve å fylle på 10w 40 eller 15w40 olje for å sjekke om det hjelper. Om sommeren burde du dessuten kjøre på slik olje. Men om vinteren er jo 5w 40 olje bedre.

(er iallefall slik på min bil, regner med at dette gjelder audi / vwgenerelt)

 

Hvis ikke dette funker, må du skifte all løfterene, tror ikke det er mulig å finne ut HVEM løfter som tikker. Så alle må nok byttes. Hvis jeg ikke tar feil, så koster de rundt 100 - 150 per stykk.

Så det finnes EN fordel med å ha et mindre antall ventiler .. hehe :)

Happiness .... in .... darkness ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

vell er jo litt jobb å stille ventilen hvis ikke en har hjort det før,må shimse de opp. du som har tikking på golfen din,du bør å prøve en engine flush. har selv god erfaring med protec engine flush,se om dere kan få tak i den. ta boksen å hell den i olja,kjør BILEN SJIKKELI VARM. kjør den hardt til vifta går,dette for å få ut alt dritet i oljesystemet. så tapper du olja og skifter filter. så har på ny olje. er ikke alle biler det går på,på vw audi er det kjent problem. det skyldes rett å slett slitasje. er ventilløfteran som tikker,som regler bare når bilen er kald. min tikker når den er kald,men går over når den blir driftsvarm. annbefaler å prøve en enginflush først,ca 150 kr for en boks. du blir nok overraska å svart olja er når den kommer ut etterpå,men husk å tapp den med engang,så du får ut all olja når den er varm.

 

Hvor får man kjøpt slik "engineflush" ? ..

Happiness .... in .... darkness ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår