Gå til innhold

Litt forskjellige spørsmål angående støping med glassfiber

Ranger emnet

Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Skal støpe med glassfiber nå de nærmeste dagene, så har jeg en del småtteri jeg lurer på:

1, Jeg skal lage fronten ved å bruke noe form for tekstil som jeg dynker i polyester. Så er spørsmålet, hvor mye av dette bør jeg ta på? Går det å ta to lag på utsiden? Jeg skal legge glassfiberen på innsiden for jeg vil ha en så pen som mulig overflate på oversiden. Jeg må jo nesten ha litt å pusse på på utsiden før jeg kommer ned i tekstilen.

2, Hvilken type tekstil bør jeg bruke? Har hørt man kan bruke alt mulig, men må da være noe å foretrekke.

3, Overflaten skal pusses helt glatt, grunnes og lakkeres. Er det noe spess. grunning jeg bør bruke? Dette med tanke på negative reaksjoner med polyesteren. Kan man bruke silikonfjerner før man lakkerer?

4, Hvordan kan jeg være sikker på at fronten sitter fast i selve kassa? Bør jeg sette noen skruer igjennom kanskje?

5, Hvor mange lag strie bør jeg bruke? Bruker den 300g.

6, Om jeg må sparkle noe, hvilken sparkel bør jeg kjøpe?

Jeg vet dette var mye rart, har lest rundt på ALT innen kompositt-forumet nå, og dette er det jeg fortsatt er litt usikker på.

Setter stor pris på særriøse innspill

-Mvh Fredrik Sjølie

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen til spørsmål da mann. :op

1. Kommer du til bak så gjør du.

http://web.njit.edu/~cas1383/proj/Glassing1/index.htm

2. Tøy som lar seg forme slik du vil.

3. Hva lakket du øyenlokkene på bilen din med. Dem er glassfiber :)

Og ja silikonfjerner må til.

4. Hørtes ikke dumt ut og støtte opp litt nei

5. Har hørt mye rart her, send pm til skody og spør han

6. Lettpusset polyester sparkel

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gutten sin det!! :D Og øyelokka mine er asb-plast eller hva det nå heter. Plast i allefall :)

Har hørt at noen typer tøy som er 100% bomull kan lukte lengre enn andre typer. Hørt noe om dette du?

Ingen aning, aldri prøvd med tøy.

Men eg ville vært kjapp, med å styrke det opp med glassfiber.

Slik det ikke hadde vrid seg eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle ha ALT for mye herder. Så fungerer det omvendt.

Herder senere.

(aldri prøvd)

Tar fyr gjør det nok ikke.

Da er det heller snakk om plast.

Men merk deg at polyester har et lavt flammepunkt, så jobb med 20 grader.

Og bør lagres en plass uder 20 grader (over tid)

Bare bland 1,5 - 2 % du.

Så kan andre finne ut hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke helt komplett til å gjøre dette. Men begynner nok å støype iløpet av helga, så kan heller skrive noe da. Samtidig vil jeg anbefale deg å lese litt på alle postene her, og ikke MINST chris sin tutorial: http://web.njit.edu/~cas1383/proj/main/

Når det gjelder å feste glassfiberen til subkassa skal jeg gjøre det slik:

Skru ned 3-4 skruer på hver side (en i hvert hjørne og en midt på) men bare skru den nesten helt ned. Ha ca. en millimeter mellom skruhode og sponkant. Dette vil vel holde glassfibern på plass samtidig som det blir helt skjult. Du kan sikkert ha mere enn en millimeter, men da må du være sikker på at du skal ha så tykk glassfiber. :)

Lykke til :)

Golf IV

Lenke til kommentar
Del på andre sider