Gå til innhold

Litt forskjellige spørsmål angående støping med glassfiber

Ranger emnet

Stingah

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at polyester og glassfiber ikke egentlig har lyst til å ta fyr.

Har fått det til et par ganger, men da brukte jeg en sterk varmluftpistol og holdt den helt inntil.

Det er veldig lett å unngå, egentlig.

Det blir kraftig røykutvikling før det tar fyr, og det både ser og lukter du.

Bruker du varme (f.eks. pistol), så holder det å puste lett over området noen ganger. Dette setter igang herdeprosessen, og strengt tatt trenger du ikke å beholde varmekilden der til det er ferdig herda.

For mye varme kan føre til ekstremt sprø polyester!

Husk også på at herdeprosessen utvikler varme i seg sjøl.

Som mange før meg sier, så er en temp på rundt 20 grader optimalt.

My other car is a motorbike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt med glasfiber støyping, ang brannfare feks, på plasser di støyper med veldig store masser, båter feks, så er det veldigt mye poliester som skal herdes og då blir det veldigt varmt!! har hørt om firmaer som har brannvakter om natten når di har store oppdrag ;) Men skjer jo isje på sånn små ting.. vil eg tru..

Men ved bruk av varme for nærme er ikke det lurt som sies lenger oppe i posten for då blir bare glasfiberen sprø og dårlig..

Då er det bedre å varme opp garasjen.. med ovnen litt i fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på min egen sikkerhet når jeg arbeider med polyester og polyestersparkel... Hører at det skader lungene og nervene. Hvis jeg holder på i en utebod og forlater stedet etter jeg er ferdig med smørjen for å vente på at det skal tørke, trenger jeg gassmaske? I såfall har jeg fått tak i en stridsmaske, type den her; http://www.army.mil/fact_files_site/m40/images/gasmask-m40.jpg Den bør vel gjøre susen?

Saab 900 Turbo, wheelspin might occur at any gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jallamaska fra Biltema! Og nei, den er ikke engangs! Du får kjøpt nye filterpatroner for 40kr.

Eneste ulempen med den er at du blir så klam av den, at den blir våt innvendig. Vet om en som har ei maske som "puster". Mulig det er en av gutta her inne? hmm..

Ellers skal du være obs på at patronene inneholder aktivt kull eller noe som mister effekten selv om den ikke brukes. For å forlenge levetiden skal du oppbevare maska i en lufttett plastpose. Lurer på om det ikke står ca 6mnd i papirene?! Husk å vaske/tørke den godt før du pakker den inn da! ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har mekket ferdig form no i glassfiber og lettslipt polyestersparkel. Men har spørsmål om støpingen...

Har sett andre som påfører gelcoat på formene sine før de kjører på med polyester og glassfiber..., men hos de jeg har sett følger gelcoatlaget med når de løsner glassfibern' fra formen. (skjønner?)

Jeg har lyst til å ende opp med en ferdig del som kun består av glassfiber/polyester. Kossn får jeg det til?

Håper noen skjønte noe av dette!

Saab 900 Turbo, wheelspin might occur at any gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

1. hvis du har for mye herder i så tar det veeeeldig lang tid...jeg hadde litt herder igjen så tenkte at da tømmer jeg den så jeg er ferdig med den flaska...resultat: 2 døgn før det var gjenomtørt!!!!

2. får du glasfiber til å brenne ufrivillig så er du født bak brødboksen, jeg har brukt glasfiber til å lage overganger til potter og de har holdt i over 3 år nå.

på gamle kjærra lappa jeg potta med glasfiber ;) fortsatt hel ;) Eneste er vel hvis man har ekstremt dårlig ventilasjon siden gassene som dannes ved herding sikkert kan være litt brannfarlige..

3. Bruk maske, du tar varige skader...kan skrive under på det ;):P jeg har også biltema maska og den funker bra. Litt klam ja, og syns de filtrene må byttes en del, men er hvertfall en rimlig løsning som bare er dumt å ikke investere i.

vært litt inaktiv alt for lenge så måtte bare komme med no utspill :P

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider