Mombasa Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Jeg har søkt litt her og fan ingenting om subsonic. Eneste jeg har hørt, er at man sparer strøm på det. Hva er det? Hvilke negative og positive sider har det? Siter Audi ftw! <3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gul-tusj Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 Et subsonic-filter fjærner frekvenser under enn gitt hz. Ved bruk av bassrefleks bør helst subsonic være stilt til samme hz som kassa er tuna til, da subben(e) oppfører seg som om de var free-air montert under tuning-frekvensen. Ang strømbruk.. Desto lavere hz man spiller, desto mere strøm trekker forsterkeren. Så hvis du har en sub som spiller ned til 30hz f.eks, er det ingen vits i å for den med frekvenser under 30hz. Da kan man justere subsonic-filteret slik at forsterkeren ikke spiller under 30hz. Da vil forsterkeren trekke mindre.. Rett meg om jeg tar feil her, det er jo en grunn til at man har forumet :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Tenker å få anskaffet et slikt filter, som fjerner frekvenser under 25-30hz. Hva slags komponenter/kondensatorer trenger jeg? eller finns det ferdige filter som jeg kan kjøpe. Har litt liten forsterker til subben enda, så det kan være en fordel å stresse den minst mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Endel aktive delefiltre/linjedrivere o.l. har innebygd regulérbart subsonisk filter. Enkleste er nok å sette inn et slikt i signalveien. Passivt filter kan du bare glemme. Det blir litt heftige verdier på komponentene med f.eks. et 24 dB highpass på 30Hz... Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Det er også en del forsterkere som har subsonic-filter innebygget. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Tror ikke den rf forsterkeren min har det gitt. Så det kan bli litt vanskelig :) Men da får jeg finne en litt lurere løsning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BoomBoxx Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Subsonic-filter har til og med SoundAnus'en min! :P Hadde det på SPL Dynamics'en min også, man merker en del forskjell når man spiller høyt... Du får kjøpt aktive basskontroller og slikt da, vil tro de har subsonic-filter. Hvertfall noen av dem! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 den "kontrollern" som er med rf'n er ikke brukt. syns den ødela mer enn den gjorde godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg