Gå til innhold

Skidracer: Opel Commodore 2,5 "Drift Commander" Lavbudsjett.

Ranger emnet


Skidracer

Anbefalte innlegg

"Endelig" er vinteren her... Folk som liker slikt, drar på fjellet. Der står de på ski, snowboard, slår seg halvt i hjæl, og går på fylla. Andre mennesker, som hverken liker å fryse, eller har ballanse nok til å stå på glattisplanker, må drive med andre ting. Noen av oss foretrekker ispigger på skoene, andre emigrerer, og noen få utvalgte sniker oss ut for å leke på is og snø med en stor bred platform under oss. Platformen det er snakk om, har gjerne fire runde gummiklosser i hjørnene, en roterende stålklump i front, og dytter newtonmeter i bakken via gummiklossene. Den platformen, vår vinterkrykke, den avanserte sparkstøtta, er populært kalt bil. Noen av oss foretrekker den med bakhjulstrekk...

 

Det hele startet i februar i fjor, mens jeg gravde frem mer og mer rust på min kjære Corolla... Jeg skjønte etterhvert at som student, kom jeg hverken til å ha tid eller råd til å bli ferdig med Corolla'n innen rimelig tid. Derfor var jeg ganske rask til å handle når jeg kom over en strøken Opel Commodore 2,5 S fra 1979. :) Denne bilen hadde kun hatt to eiere siden den var ny, hvor den første var Th.Marthinsen sølvvarefabrikk, og den andre var den eldre herren som eide den da. Bilen har aldri kjent bunnen av en gasspedal, eller høyt turtall, og har bodd mesteparten av livet sitt i en garasje på Nøtterøy. Det siste året hadde dog bilen stått parkert grunnet senilitet. Gleden var derfor stor hos fruen i Huset da jeg kom for å kjøpe bilen. Da jeg skulle starte bilen, fikk jeg beskjed om at den ikke startet grunnet at tenningslåsen var ødelagt, og at den tappet seg for strøm. Jeg åpnet panseret, og fant 2 batterier. Et for mye, etter hva denne bilen egentlig skal ha. Mellom batteripolene var det tvinnet ekstra ledninger, noe som var gjordt for å kompansere for lite spenning frem til starteren. Grunnen til at starteren ikke fikk strøm var ikke et svakt batteri, men en Jordledning som hang i kun to kordeller :well. Vi kobla fra det ekstra batteriet, og kobla til ny jordledning, drillet ut tenningslåsen, som det stod et brekt sagblad i :cocain: og da startet bilen nesten med en gang. happyhappy Gleden over å høre en noe sur og hostete rekkesekser overveldet meg, og etter en titt på bilens rustfrie fremtreden, kjøpte jeg hærligheten for den nette sum av 5000kr. Noe jeg i ettertid har funnet ut ikke var så rasende billig alikevel.... :well Da jeg dro bilen hjem, stod den på sommerdekk, og utenfor snødde det livlig.. I tilleg var det plussgrader, så jeg tok det rimelig pent på vei hjem. Bilen gikk litt tungt og, etter lagringa, så jeg ga ikke så mye gass. Nesten hjemme er det en liten bakke, og i bunnen av denne fant jeg den første feilen... Turtallet gikk opp, og hastigheten gikk ned... Selv i førstegir sluret clutchen.. At den i kjentes bra ut da jeg kjørte forsiktig av gårde i snøen skyldtes bare at den tok halvveis inne... Planen herfra var å bytte clutch, fikse de andre småfeilene, og stikke på isdrifting...

 

Trinn 1: Å ta ut en girkasse..

Noen uker er det blitt mars. Jegtriller jeg bilen inn i garasjen, ny clutsh var handlet inn, og jeg skulle bytte.. Der og da fant jeg ut hvor mye mindre plass det er til å skru på en på rekord, som har to sylindre mindre.. Noen av boltene på girkassa er komplett umulige å komme til uten fastnøkkel med vinkel, da motoren står INNI torpedoveggen.... :mad: Etter noen uker med forbannelser, kjøpte jeg en nøkkel med vinkel, og tok turen ut i garasjen igjen. Løsner den siste bolten, og skal ta løs girstanga.. Da begynner moroa igjen. Gummimuffehælvette sitter veldig fast, og revner når jeg skal ta den løs. Etter den fadesen, kommer jeg til girstanga. Den er i prinsipp veldig enkel å ta av på opel. Den sitter på en eneste bolt. Jeg tok den ut, og låfta på girstanga. Prøvde å løfte blir vel mer riktig.. Den stod på gammel vane, og uansett hva slags posisjon den stod i, klarte jeg ikke få den opp.. Okay. Ta ned girkassa med stang da.. Det betydde mer trøbbel. For det første gikk ikke kassa langt nok bakover med girstang på til å få inngående aksel fri fra motoren. Så da demonterte jeg stagene, og tok ned girspakfaenskapet. Jeg tok det med meg opp av smøregrava, la det på en hylle, snudde meg rundt, og da falt girstanga ut.......... :eek: Vel nede i smøregrava, tok jeg tak i kassa, som nå måtte være helt fri... Men neida.. Motoren står så langt bak at kassa tok i tunellen.. Resultatet ble at jeg måtte løfte motoren litt fremover, men for å få plass til det måtte radiatoren ut.. Til slutt hadde jeg hele sulamitten ute, gikk inn, tok en øl, og kom ikke ut igjen før i Mai, når skolen var ferdig, og semester var levert..

 

Trinn 2: Å sette inn en girkasse.

Våren er her, jeg har bytta motorer og clutcher på noen corollarer, levert semesteroppgave, og føler for å kjøre litt opel. Jeg henter en utvalgt tvangsarbeider, (alexS13) og rusler ut i smøregrava igjen. Jeg monterer clutchen, finner ut at alt det andre verktøyet jeg trenger er på verkstedet, og venter til Juni med å fortsette. Vel i gang med Juni monterer jeg staga til kassa, løfter den på plass, og den sklir lett på motoren. Mellomaksel sklir også rett på, og alt ser bra ut. Etter et par timer skal vi prøvestarte. Bilen hoster i gang, og jeg rygger ut. Etter ti minutter på tomgang, går bilen endelig på alle 6 sylindrene. :pray Noe som skulle bli siste gang... :ass Jeg hadde uansett fått en ny giv, og skulle ut og prøve. Jeg tok tak i girspaken, løftet sperra til reversen, og førte spaken forsiktig mot venstre... Men dit ville ikke spaken. :shake en nermere titt viste at den hadde gitt opp. Den løfter ikke sperra lenger! :( Etter litt triksing med et skrujern (forøvrig det samme som jeg bruker for å starte bilen) fikk jeg bilen i revers, og rygget den ut på veien. Forsiktig tusler jeg oppover gata, girer til 2., flyttter spaken fremover, og til høyre, bare for å treffe 1.gir.. violin Samma med 2.. gir.. Det er bak til venste, og bak til høyre... Jeg fant frem skrujernet,:op satte bilen i revers, rygget den inn i den andre garasjen, sammen med Abreham, som er en gammel humørsyk Lincoln.. To biler som passer sammen, ja... :kiss Der ble den stående frem til September, mens jeg i mellomtiden har kjøpt ennå en corolla, og jobba en del på verkstedet sammen med de andre..

 

Trinn 3: Finn 5 feil...

September er kommet, jeg har 2 Corollaer som aldri blir ferdige, abstinensen for bakhjulstrekk begynner å melde seg, etter 9 måneder i 1,3 gnager.. Snøen kommer snart, og jeg vil ha en vinterbil. Nok en gang rusler jeg ut til opelen.. Nå er det jo ikke så vanskelig å få den i stand, så jeg finner ut hva jeg trenger..

1: Hovedlykter Reflektorene er gåene.

2. Girstang. Jeg vil helst ha revers.

3: Blinklys. Det ene er sprekt.

4: Et par lister til støtfangerene..

5: Motor.......

Motor ja! For hver gang jeg har starta bilen, har det tatt lengere tid før den ville gå på alle 6 sylindre.. Sist jeg hadde liv i bilen var siste gang alle tente. Jeg regna med årsaken var fordelerlokket, som var bundet fast med hyssing... :cocain: Men du verden som jeg tok feil... For det første var kablene fra steinalderen, pluggene var ennå eldre, og lokket var naturlkigvis skeivslitt, siden det sto skjevt på.. Jeg kjøpte hele sulamitten nytt. Plugger, lokk, rotor, og ledninger. Jeg monterte alt, og starta. Bilen gikk på 5... Trodde jeg.. Sannheten er at den gikk på 4. Den lille kaklinga jeg har hørt i motoren er nok brente ventiler eller knekte stempler. Helst begge, tenker jeg. Jeg har gnist på alle pluggene, men ikke noe sot på de to bakerste. Dvs. at ikke noe brennbart har funnet veien dit. :confused: Jeg gikk nok en gang fra bilen, for en tenkepause. Men ikke før jeg hadde justert staga på girkassa så jeg hadde alle 4 gira ca. der de skulle være.

 

Trinn 4: Å finne deler.

Jeg er ikke av den som gir opp så lett, jeg har drøssevis av biler stående som jeg ikke har gitt opp.. Jeg bare bruker litt tid på å komme i gang med noen av dem.. Ok.. Jeg bruker tid med alle.:op De fleste har stått i årevis nå. Men jeg har ihvertfall bestemt meg for å bli ferdig med Commodoren. Jeg har seriøse abstinenser etter bakhjulstrekk, og har betalt årsavgifta.. Dermed er delejakten i gang, og som alt annet med denne bilen er det en tålmodighetsprøve. På opel i tønsberg prøver de å bortforklare at de ikke leverer deler. "vi støtter ikke biler eldre en 10 år.. Vi har ikke plikt til det" "det er sikkert ikke en dårlig bil, men den er jo ikke noe vanlig lenger" Faen som dette suger.. Mangler toyota deler til en bil, samma hvor gammel, lager de en.. Det bare tar lenger tid. Detta med service, og det å støtte produktet sitt har vist ikke tyskerene forstått.. knock Uansett er det bare å finne bruktdeler. Etter en del bommerter hvor det eneste jeg har klart å oppdrive var en fungerende girstang, har jeg i dag vært å handlet en delebil. Det er akkurat som min egen en Cosmosblå 1979modell med blått og svart interiør. Til forskjell fra min har den et råttent karosseri, og en god motor. I tilleg har den de sårt trengte lyktene, støtfangerhornet, som på min er bundet fast..:op Girstang, og en uskadet muffe:) For å toppe det hele har den også en perfekt justert girkasse! Den står nå oppe på verkstedet og venter på å bli ribbet. Elefantkrana, som er noe av det nyttigste jeg har kjøpt noensinne, skal få smake rekke6 i løpet av en av de neste dagene.. Jeg må bare rydde litt først.

 

Helt til slutt, bilde av herligheten. :kiss

 

opel2.jpg

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fint min elendighet underholder dere :op

Bilder kommer senere i dag. Jeg har flere på kameraet. Hadde det bare ikke med meg da jeg skrev tråden. Skal ta bilder av delebilen også i dag. Den har knekt litt sammen i rusta etter å ha hoppa ut på et jorde i drøye 100km/t :drive2

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint min elendighet underholder dere :op

Bilder kommer senere i dag. Jeg har flere på kameraet. Hadde det bare ikke med meg da jeg skrev tråden. Skal ta bilder av delebilen også i dag. Den har knekt litt sammen i rusta etter å ha hoppa ut på et jorde i drøye 100km/t :drive2

 

vil se film/bilder av vår ny ukronede hoppkonge også takk :D

 

 

å masse mere corolla bilder i den andre tråden din :D

Mitt Prosjekt:

- Mercedes 190e w201 90"

"You should never underestimate the predictability of stupidity!"

Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil se film/bilder av vår ny ukronede hoppkonge også takk :D

 

 

å masse mere corolla bilder i den andre tråden din :D

 

Det er dessverre forige eier av bilen som hoppa. Men jeg skulle virkelig likt å se det! Tror ikke jeg kommer til å satse like hardt med min. De har en liten svakhet i tårna fremme. De tåler ikke vekta av motoren! :op treffer du en fartshump hardt, har du plutselig masse camber. helpme Av den grunn skal jeg nok lage en form for tårnstag.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jaja.. Etter en flere forkjølelser, mys skolearbeid og litt tining av kalde biler som ikke har frostveske er jeg i gang igjen. Siden sist har jeg vært på verkstedet og rydda, slik at det er klart til å skru, dessuten har jeg funnet ut hvorfor originalmotoren ikke vil gå...

 

Steg 1: Finn mercedesmekaniker.

Av ukjente grunner kjenner jeg noen folk nede på mercedes. Blandt dem er en som har en 190E-EVO2. Denne karen har en skummel fortid som opelführer, og kunne tipse meg om at disse bilene meget ofte ikke vil gå grunnet feil ventiljustering.. Dermed dro jeg med meg en annen mercedesmekker for å justere ventiler..

 

Steg2: Regntøy i garasjen...

Av en eller annen grunn har jeg funnet behov for å gå med regntøy i en utmerket tett garasje. På den annen side har stjernemekker Steinar funnet ut at han iikke trenger det.. Hvorfor? Fordi han står på den andre siden... Den andre siden av motorrommet, altså. Når du skal justere ventler på opel, må man ta av toppdekselet. Etter det må man starte motoren. Så skal man justere ventilene mens faenskapet går.. Det begyner å demre hvorfor jeg har på regntøy nå, ikke sant? Men hvorfor er det at ikke Stjernemekkeren trenger regntøy? Forklaringen er enkel... Olja spruter nesten utelukkende mot førersiden.. Der jeg står, altså.... :tannløs Så mens Steinar står og flirer, står jeg og tørker olje av brillene, og lure på hvorfor ikke den ene ventilløfteren beveger seg i det hele tatt...

 

IMG_0649.jpg

 

Steg3: Hvordan ting kan stå i 7 steiner, når ingen ting henger fast?

Det første vi fant ut da vi undersøkte ventilene, var at alle var dratt til med rimelig forskjellig moment. Noen kunne omtrent skrus av for hånd, mens andre, og da spesielt nr3 forfra satt som bare F(et ord som nå blir sensurert automatisk av bilforumet). Som om ikke dette var nok, åpner ikke nr3 seg i det hele tatt heller. Vi løsner ventilene, og ingenting skjer, vi drar den til, og motoren stopper.. Like lure, drar vi i gang motoren igjen, prøver det samme, og motoren stopper. Rett før den stopper, lager den en kraftig sugelys, som om en ventil står åpen... Så vi regner oss frem til at den nok er det den gjør, når vi drar til ventilen. Men hvorfor? Den åpner seg jo ikke når den skal.. Noe forundret tar vi av løfteren, og kjenner etter om ventilen flytter på seg. Noe den gjør. Feilen må da såklart ligge hos løfteren? Joda. Vi tar den ut, og det viser seg at den er uthulet kanskje 2-3 mm inni.... Men det forklarer alikevel ikke at den ikke flutter seg i det hele tatt. Vi setter derfor bilen i gir, dytter den bakover, og ser nøye på kamakselen.. Der ser vi ingenting. Eller, mer presist: Ikke noe løft! ikke en antydning. Bare et lite kast. Så mye at vi kun kan kjenne løfteren vibrere når motoren går. Jeg har aldri sett en så sliten kam før! Den er helt rund! Men da vet jeg ihvertfall hva som må gjøres. Bare jeg blir kvitt denne elendige forkjølelsen skal jeg dra en tur på verkstedet og hente kam med løft, og løftere som ikke ser ut som en skål...

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er faktisk ganske fin ja :) Det finnes ikke rust på dempertårn etc. Den har kun et lite hull i det ene dørbladet, der noe spist har truffet en gang. :(

Blir nesten finere av at jeg bare betalte 5000kr for den:scared Dessverre oppfører den seg som en bil som kosta det og, selv om den er flott å se på, der den står med betalt årsavgift, og uten skilt... Devil Tror muligens det er flere en avz som ikke har fritid nok til å lese alt pjattet mitt..:op Men den andre prosjekttråden min suger slam, så jeg tenkte jeg skulle gjøre en insats i denne da. spamspam

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår