Gå til innhold

Audi 2.8V6 vs 1.8T

Ranger emnet

emphezis

Anbefalte innlegg

Hei!

I min streben etter å finne en A4 (B5) har jeg nå utvidet søket til å befatte også 2.8 V6 30v-motoren til Audi, i tillegg til 1.8 Turbo selvsagt.

Lurer på om noen kan utdype forskjellene på disse motorene? Hvordan vil de oppleves forskjellig? Hva er det beste valget?

Litt fakta:

1.8T

-------------------------------

150 hk v/ 5700 rpm

210 Nm v/ 1750-4600 rpm

2.8V6

-------------------------------

193 hk v/ 6000 rpm

280 Nm v/ 3200 rpm

* Tall er oppgitt før chipping.

Det må tas i betrakning at 1.8T kan chippes opp til 209 hk / 354 Nm, mens 2.8V6 kan chippes opp til 212 hk / 320 Nm.

Har ikke funnet ny effektkurve på 2.8V6 chippet, men 1.8T vil yte 209 hk v/ 3300 rpm og 354 Nm v/ 4500 rpm.

Bil: Audi A4 1.8TQ Avant 2003-mod

Web: http://voluz.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hørtes ut som en meget høy ytelses forandring på den 1,8 T motoren..

Men uansett, så er 2,8 V6 en motor som går passelig bra, jeg har også kjørt 1,8T i en Audi A4 dog med Quattro. Den gikk ikke spesielt bra, men trakk bra over hele turtallsregisteret uten noen plutselig ketsjup effekt.

2,8 litern trekker jo enda bedre en 1,8T og er vel kanskje bitte litt mere stille gående. Men bensinforbruk vet jeg ikke noe om.

Vet ikke hvilken motor som er best, men det vet vel kanskje noe andre her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.8? Er du sponsa av Statoil?

For å si det rett ut, den suger no vanvittig med bensin, du ser det på nåla når du trår til litt blah

Med mindre du har rævva full av peng, og ikke bryr deg stort om forbruk så ville jeg gått for en 1.8TSQ.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. En turbomotor drar bensin den også når du gir gass. Men det er klart motorene har ganske forskjellige karakteristikker.

1,8T`en er nok mer trimvillig, veier mindre, lettere å få tak i trimdeler, muliggens billigere servicer, bruker noe mindre bensin ved normal kjøring, mer moderne motor.

2,8`n har skikkelig bunndrag. Du risikerer ikke akkurat å kvele bilen om du slipper clutchen for brått. Du trenger ikke vente på turbolag (joda, det finnes selv om dreiemomentet liksom skal være fullt fra ca 1800rpm på 1,8T`n), du får en herlig 6`er lyd og den er mer kontant på gassen.

2,8`n er vel mer i retning av en cruisebil, mens 1,8T`en er mer en bil du kjører hardt.

Men tenker du på forbruket ville jeg nok valgt en 1,9Tdi :)

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS-racing gutta mente at det ikke gikk ann å trimme 2.8 V6.

Turbo-kit til denne motoren koster 100.000,-. Ifølge TS vell å merke!

Er selv på utkikk etter en A4 quattro, men er usikker på om jeg skal kjøpe en 2.8 V6 eller 1.8t...

Mitsubishi Pajero TDI 92'

Subaru Impreza WRX STI 04' *Solgt*

Toyota Landcruiser LJ70 86' 2.5 TD *Solgt*

Audi A4 95' 2,8 Quattro *solgt*

VW Vento 92' 1,8 CL *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS-racing gutta mente at det ikke gikk ann å trimme 2.8 V6.

Turbo-kit til denne motoren koster 100.000,-. Ifølge TS vell å merke!

Er selv på utkikk etter en A4 quattro, men er usikker på om jeg skal kjøpe en 2.8 V6 eller 1.8t...

Akk det høres nå ut som en liten røverhistorie, eller så priser han dent så høyt fordi han ikke vil ta den jobben.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider