Gå til innhold

Polyester herder ikke :-(

Ranger emnet

ViceGuy

Anbefalte innlegg

Håper noen kan kaste noe lys på dette, og komme opp med en løsning for meg.

Har handlet inn 1/2 L Biltema polyester og herder for å reparere og stive opp frontfanger'n min, Jeg støpte der den hadde sprukket opp (etter å ha slipet opp ei fuge) for over en uke siden. La ikke på for mange lag med duk (som anbefalt i en tråd her), i går nesten 1 1/2 uke etter er polyester'n fortsatt sånn at den kleber :(

Hva har jeg gjort feil (er ikke første gang jeg støper, men første gang jeg har et slik problem)?

Kan jeg gjøre noe med dette uten å fjerne alt igjen? Jeg har vurdert å kjøpe cika å legge på i rikelige mengder over der jeg har støpt, forhåpentligvis vil dette holde alt på plass når det blir vibrasjoner i fangeren når den er montert. Jeg tenkte å gjøre det sånn for da vil det vel ikke sprekke opp igjen der jeg har reparert (ser for meg at sparkel løsner fra framsia)?

Takknemelig (som altid) for alle tips, gode råd og synspunkter

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur er det i rommet der du støpte? Dette tyder på at du ikke har brukt riktig blandingsforhold. Du har rett og slett ikke hatt oppi nok herder. Prøv å sett deg ned med en varmepistol. Pass på å ikke hold den alt for nærme for da kan det komme stygge bulker og i verste fall ta fyr. :)

Får jeg lov til å skrive dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur er det i rommet der du støpte? Dette tyder på at du ikke har brukt riktig blandingsforhold. Du har rett og slett ikke hatt oppi nok herder. Prøv å sett deg ned med en varmepistol. Pass på å ikke hold den alt for nærme for da kan det komme stygge bulker og i verste fall ta fyr. :)

Tipper det har vært ca 23 C, blandingsforholdet tror jeg ikke det er noe galt med... har blandet som jeg pleier. Jeg prøvde å legge på et nytt lag i går, blandet da med litersmål så det blandingsforholdet ER riktig, var fortsatt sticky i dag :-(

Har satt en byggvarmer (3 fas varmevifte) til å blåse mot den nå, får se om det er noen forandring ved lunsjtider.

EDIT: Var nede å sjekka nå, ingen forandring.... er fortsatt veldig sticky og seig. Tenkte på en annen ting, ser det er anbefalt å bruke norgesglass å blande i her. Nå brukte jeg en sånn plastboks for skruer og slikt, er det mulig at denne plasten kan ha påvirket polyester/herder blandinga på en sånn måte at den ikke herder? Hadde litt rester i denne boksen og pirket det ut, lignet mest på en sånn seig gummi-masse... og løsnet lett fra plastikken, og overflaten på restene var også sticky som det er på fanger'n.

1986 Yamaha XJ-600

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det har vært ca 23 C, blandingsforholdet tror jeg ikke det er noe galt med... har blandet som jeg pleier. Jeg prøvde å legge på et nytt lag i går, blandet da med litersmål så det blandingsforholdet ER riktig, var fortsatt sticky i dag :-(

Har satt en byggvarmer (3 fas varmevifte) til å blåse mot den nå, får se om det er noen forandring ved lunsjtider.

23 C er egentlig ypperlig temperatur å støpe i. Om du har riktige blandingsforhold skulle dette tørket på ca 3-4 timer. Kan det være at polyesteren reagerer på stoffet du støper på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 C er egentlig ypperlig temperatur å støpe i. Om du har riktige blandingsforhold skulle dette tørket på ca 3-4 timer. Kan det være at polyesteren reagerer på stoffet du støper på?

Tja tviler på det, det er jo en glassfiber støtfanger. Og jeg støpte nye lyktefester på den i fjor... å det gikk helt fint :-)

Legger ved bilder av den her før jeg reparerte skaden

fanger1.jpg

fanger3.jpg

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan polyester bli ødelagt ved feil lagring og kan dette være en grunn til at den ikke vil herde?

Ja polyester kan bli ødelagt ved feil lagring. Det skal kun oppbevares i lukkede bokser/tønner. Om du har det liggende åpent vil støv o.l komme oppi som gjør det vanskelig for herde prosessen å starte. Men den skal mye dritt til for å hindre dette så mye...

Jeg hadde dette problemet selv første gangen jeg skulle støpe men det var i -10 C og tror nok blandingsforholdene mine var litt på kanten. Det tok 3-4 uker før det var fingertørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du pussa ned og vaska grundig over området du støpte på? For der var det mye dritt. Men dette var jo litt merkelig. Hvilken herder brukte du? K12?

Ja slipet rent med denne

19-261_l.jpg

og brukte denne polyestern

36-075_l.jpg

og denne herderen

36-069_l.jpg

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplevde det samme med helt lik polyester!

skjønnte ikke hva som kunne ha gått galt, da jeg hadde vært helt eksakt med måla.

Ringte til biltema, og de sa at jeg mest trolig hadde brukt feil herder.

Stod visst flere typer herder like ved polyesteren, og ikke alle var egnet for herding av polyester..

vet ikke jeg, men endte opp med og kjøpe ny polyester ( kvalitetspolyester fra båtfirma ) og skikkelig herder laget for polyesteren..

uansett får du ha lykke til !

1994 mazda 323 gt-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mystisk. Men prøv å sett på den byggtørkeren og se om du får starta herde prosessen med den. Vist ikke så har jeg dessverre gått tom for ideer...

Du leste vist ikke min EDIT lenger oppe, vel her er den igjen:

EDIT: Var nede å sjekka nå, ingen forandring.... er fortsatt veldig sticky og seig. Tenkte på en annen ting, ser det er anbefalt å bruke norgesglass å blande i her. Nå brukte jeg en sånn plastboks for skruer og slikt, er det mulig at denne plasten kan ha påvirket polyester/herder blandinga på en sånn måte at den ikke herder? Hadde litt rester i denne boksen og pirket det ut, lignet mest på en sånn seig gummi-masse... og løsnet lett fra plastikken, og overflaten på restene var også sticky som det er på fanger'n.

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste vist ikke min EDIT lenger oppe, vel her er den igjen:

Nei jeg bruker selv slike isbokser når jeg blander til. Fungerer fint det. Kan være som nevnt ovenfor at du har brukt feil type herder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe isboks nei, mere en sånn oppbevarings boks til å sette i hyller. Tykk plastikk med blank finish. Sjekka artikkelnr på herderen og jeg har (desverre) brukt riktig type

1986 Yamaha XJ-600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe isboks nei, mere en sånn oppbevarings boks til å sette i hyller. Tykk plastikk med blank finish. Sjekka artikkelnr på herderen og jeg har (desverre) brukt riktig type

Har brukt den type bokser også uten problemer. Blir bare mer og mer merkelig det her...

Mitt siste tips vil være å blande deg til litt mer polyester + litt ekstra med herder å pensle utpå ett tynt strøk med dette. Kanskje det får hele greia til å begynne å herde.

Hvordan la du lagene? Og hvor mange lag hadde du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider