Gå til innhold

Kobling av 6kanalers vrx

Ranger emnet

bb^

Anbefalte innlegg

Tenker litt på hvordan jeg skal koble opp 6kanaler'n min. Tidligere hadde jeg 2x 6,5" frontsett, men det ene gikk i stykker da jeg vraka a3'n.

Nå skal jeg kjøre ett mbquart premium frontsett 6,5", komponentsett.

Og en earthquake subzero 10" sub på denne ampen.

Jeg har muligheten mellom 5kanaler:

-Kobler opp frontsettet på A og B kanalene (2x75w + 2x75w rms)

-Her kan jeg bruke kanal A til wooferne og B til tweeter, delefilterne har egne innganger til både woofer og tweeter.

-Og subben på brokobla C kanaler (1x 500w rms)

Eller 3 kanaler (altså brokoble A B og C)

-Da blir det A på venstre (1x 220w rms)

-Tilsvandende B på høyre (1x 220w rms)

-Og C kanalene (1x 430w rms)

Noen som har noen synspunkter rundt dette, hva vil være optimalt. Tenker litt på subben, vil tro den trenger all effekt den kan få. Derfor faller kanskje valget på å kjøre den som 5-kanaler. Eller hva?

Edit: delefilterne kan kobles med en felles inngang (woofer & tweeter) eller separat, altså en inngang til hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er ikke det noe å lure på. Nå til neste spørsmål (noe jeg har mye av), hvor skal jeg krysse div hz. Woofer fra-til. Og hva er laveste hz tweeteren bør ta.

Det finnes det ingen fasit på, kommer ann på utstyr, bil osv. Jeg anbefaler deg å få noen som har greie på det til å hjelpe deg med den biten. Det kan gi et enormt løft i lydbilde. Snakk med Anders (autod) eller Ketil (emma norway), de er flinke til å justere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er ikke det noe å lure på. Nå til neste spørsmål (noe jeg har mye av), hvor skal jeg krysse div hz. Woofer fra-til. Og hva er laveste hz tweeteren bør ta.
Mitt forslag: Kjør diskant ned til 3-5000 mellomtone fra 3-5000 til 80-50 Hz bass fra 80-50 Hz.

Dette må en lytte seg til. Hvis du klarer å se hvilke delefrekvenser som er brukt i det passive filteret som følger med frontsettet, så er disse et veldig greit utgangspunkt. P.S. Hvis filteret i forsterkeren har en 1x/10x bryter, så vær veldig oppmerksom på at den stilles riktig..

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jeg bruke delefilteret nå jeg skal kjøre diskanter og woofere separat? Er vel ikke vits å gå innom delefilteret hvis jeg bruker filterne i ampen. Delefilteret vil jo dele slik av woofern går opp til 2500hz og diskanten derfra og opp. Dette kan jeg uansett stille inn på ampen. hmm

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider