bb^ Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Tenker litt på hvordan jeg skal koble opp 6kanaler'n min. Tidligere hadde jeg 2x 6,5" frontsett, men det ene gikk i stykker da jeg vraka a3'n. Nå skal jeg kjøre ett mbquart premium frontsett 6,5", komponentsett. Og en earthquake subzero 10" sub på denne ampen. Jeg har muligheten mellom 5kanaler: -Kobler opp frontsettet på A og B kanalene (2x75w + 2x75w rms) -Her kan jeg bruke kanal A til wooferne og B til tweeter, delefilterne har egne innganger til både woofer og tweeter. -Og subben på brokobla C kanaler (1x 500w rms) Eller 3 kanaler (altså brokoble A B og C) -Da blir det A på venstre (1x 220w rms) -Tilsvandende B på høyre (1x 220w rms) -Og C kanalene (1x 430w rms) Noen som har noen synspunkter rundt dette, hva vil være optimalt. Tenker litt på subben, vil tro den trenger all effekt den kan få. Derfor faller kanskje valget på å kjøre den som 5-kanaler. Eller hva? Edit: delefilterne kan kobles med en felles inngang (woofer & tweeter) eller separat, altså en inngang til hver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pahf Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 ville ha kjørt det første oppsettet, der subben får 500wrms. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Jeg ville kjørt frontsettet aktivt og brokoblet de to siste kanalene på bassen. Bare sjekk først om den tåler 2 ohm mono brokoblet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Når du sier aktivt tenker du på egen kanal til tweeter og woofer? Ekke helt inne i alle uttrykka sjønner du. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 er ikke Subzeroen dobbelspolet??? VRx har meget gode filtre så jeg ville kjørt den aktivt på frotsystemet ja Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Jada, den klarer 2ohm mono. Subzero'en har 2x 4ohms spoler, kjører den i 2ohm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 da kjører du 4x75w 4ohm stereo+ 1x500w brokoblet mono 2ohm noe forsterkeren er oppgit til å tåle. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Takk, da er ikke det noe å lure på. Nå til neste spørsmål (noe jeg har mye av), hvor skal jeg krysse div hz. Woofer fra-til. Og hva er laveste hz tweeteren bør ta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Jeg annbefaler deg å ta en tlf til Bjørn eller Rune på Ice... de kan nok svare deg på det som trengs angående Vrx og eventuelle justeringer av denne Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Takk, da er ikke det noe å lure på. Nå til neste spørsmål (noe jeg har mye av), hvor skal jeg krysse div hz. Woofer fra-til. Og hva er laveste hz tweeteren bør ta. Det finnes det ingen fasit på, kommer ann på utstyr, bil osv. Jeg anbefaler deg å få noen som har greie på det til å hjelpe deg med den biten. Det kan gi et enormt løft i lydbilde. Snakk med Anders (autod) eller Ketil (emma norway), de er flinke til å justere:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Takk for svar, da ringer jeg dit i morra. :crazysant Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmmaNorway Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Takk, da er ikke det noe å lure på. Nå til neste spørsmål (noe jeg har mye av), hvor skal jeg krysse div hz. Woofer fra-til. Og hva er laveste hz tweeteren bør ta.Mitt forslag: Kjør diskant ned til 3-5000 mellomtone fra 3-5000 til 80-50 Hz bass fra 80-50 Hz.Dette må en lytte seg til. Hvis du klarer å se hvilke delefrekvenser som er brukt i det passive filteret som følger med frontsettet, så er disse et veldig greit utgangspunkt. P.S. Hvis filteret i forsterkeren har en 1x/10x bryter, så vær veldig oppmerksom på at den stilles riktig.. Siter Ketil Skjei Leder av EmmaNorway Driver av Audioart v/Ketil H Skjei Bil og hjemmestereo. ketil@emmaweb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Kanal A bruker jeg til woofer (kan stilles fra 40-130 til 200-5k) Kanal B bruker jeg til tweeter(kan stilles ned til 200-5k), og JA denne har 10x knapp, hvordan skal den stå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 Trenger jeg bruke delefilteret nå jeg skal kjøre diskanter og woofere separat? Er vel ikke vits å gå innom delefilteret hvis jeg bruker filterne i ampen. Delefilteret vil jo dele slik av woofern går opp til 2500hz og diskanten derfra og opp. Dette kan jeg uansett stille inn på ampen. hmm Forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet November 24, 2005 Rapporter Share Skrevet November 24, 2005 når du deler aktivet via filtrene på forsterkeren trenger du ikke de passive filtrene som fulgte med composystemet nei. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg